Afdelingen for grundskole og folkeoplysning Frederiksholms Kanal 26 1220 København K. Tlf. 3392 5600 Fax 3392 5666 E-mail [email protected] www.uvm.dk CVR nr. 20-45-30-44 12. december 2005 Folketingets Socialudvalg   Christiansborg   Svar på spørgsmål 47 (Alm. del): I brev af 17. november 2005 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål: "Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse fra en borger i Ribe. Ministeren bedes i den forbindelse oplyse om mulighederne for støtteperson i forbindelse med skolegang/uddannelsesforløb" Svar: Det er væsentligt, at uddannelsessystemet er så rummeligt, at der er plads til, at alle kan få et undervisningstilbud, der svarer til deres behov og forudsætninger. Det er min opfattelse, at der i uddannelsessystemet i dag eksisterer mange og gode muligheder for støtte til børn og unge med særlige forudsætninger og behov. Børn og unge, hvis udvikling stiller krav om særlig hensyntagen eller støt- te, har efter folkeskoleloven krav på at få specialundervisning og anden specialpædagogisk støtte, så de i videst muligt omfang kan følge under- visning på alderssvarende niveau.   Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand kan blandt an- det omfatte, at en elev får støtte i form af en støtteperson i en del af un- dervisningstiden. Kommunalbestyrelsen kan enten selv sørge for special- undervisningen eller henvise til amtsrådets foranstaltning, hvorefter amtsrådet beslutter det nærmere indhold af tilbuddet. Der eksisterer også støttemuligheder i ungdomsuddannelsessystemet for elever, der har behov for specialpædagogisk støtte for at deltage i uddan- nelse. Jeg skal om dette henvise til mit svar til Folketingets Uddannelses- udvalg på spørgsmål 62 til L 108 af 24. februar 2005 (Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love). Efter undervisningspligtens ophør kan der endvidere gives kompense- rende specialundervisning efter lov om specialundervisning for voksne. At undervisningen er kompenserende vil sige, at den medvirker til at
2 afhjælpe eller begrænse virkningerne af deltagerens handicap. Specialun- dervisning for voksne er i dag amtsrådets ansvar. Der vil ikke med kommunalreformen blive ændret på mulighederne for at få specialundervisning og specialpædagogisk støtte. Kommunalrefor- men ændrer dog placeringen af myndigheds- og finansieringsansvaret, som fra 1. januar 2007 ligger hos kommunalbestyrelsen, når det drejer sig om voksenspecialundervisning, og hos staten, når det drejer sig om spe- cialpædagogisk støtte under en ungdomsuddannelse. Der er ikke i lovgivningen konkrete bestemmelser om støtteperson i forbindelse med skolegang eller uddannelsesforløb. Det indgår som en mulighed i den specialpædagogiske støtte, der kan gives, og som beror på en individuel vurdering af det enkelte barns eller den enkelte unges for- udsætninger og behov. Undervisningsministeriet har på baggrund af positive erfaringer fra for- søg med mentor-lignende ordninger i social- og beskæftigelsessystemerne samt efter anbefalinger fra Rådet for de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser og Rådet for kortuddannedes fortsatte uddannelse anmodet KL om på ministeriets vegne at forestå gennemførelsen af en række for- søg med en mentorordning, benævnt Mentorprogrammet.   Forsøgsprojektet – som forankres i Ungdommens Uddannelsesvejled- ning (UU), der blev etableret pr 1. august 2004 som led i Vejledningsre- formen – er rettet mod de unge, som ikke på baggrund af UU-centrenes almindelige arbejde vurderes at kunne påbegynde eller fastholdes i en ungdomsuddannelse. Hensigten med forsøget er at tilvejebringe systema- tiske metodiske erfaringer om brug af mentorer over for unge med særli- ge behov for vejledning. Desuden skal forsøget gerne vise, om det er en god idé at videreføre ordningen på længere sigt. Forsøgsprojektet indgår som et led i understøttelsen af målsætningerne i regeringens handlingsplan ”Bedre uddannelser”. Programmet er opbyg- get som en projektstøtteordning for et udvalgt antal UU-centre i landet. Mentorprogrammet løber fra juni 2005 til juni 2007. Der er afsat 6 mio. kroner til forsøgsvirksomheden, og blandt 31 ansøgere er udvalgt 7 pro- jekter. Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder