Folketingets Socialudvalg Dato: 22. december 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 14. november 2005 følger he rmed –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 40 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr. 40: ”Ministeren bedes sende udvalget en redegørelse for problematikken omkring rekruttering og fastholdelse af kvalificeret arbejdskraft i forbindelse med strukturreformen. jf. eksemplet fra Vestsjællands Amt, SOU alm. del   – bilag 67. Ministeren bedes i forbindelse med redegørelsen oplyse, hvordan situationen ser ud på landsplan, samt hvilke tiltag der iværksat fra ministerens side for at forebygge, at disse situationer opstår.” Svar Socialministeriet har indhentet bidrag til besvarelsen fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Jeg kan henholde mig til svaret. ”Indenrigs - og Sundhedsministeriet har indhentet oplysninger fra samtlige statsamter om afgang og tilgang i 2005 af personale, som har været beskæ  ftiget med sager vedrørende de sociale nævn, jf. bilag 1. Det fremgår af oplysningerne fra statsamterne, at afgangen og tilgangen af personale gennemgående er af begrænset omf   ang, og at der generelt ikke har været problemer med at rekruttere og fastholde kvalificeret arbejdskraft i sekretariaterne for de sociale nævn. Det fremgår ligeledes, at bevægelserne blandt nævnspersonale skyldes flere faktorer, og at strukturreformen er én blandt flere faktorer, idet bevægelserne også er påvirket af interne rokeringer, orlov, ansættelser på særlige vilkår og tilpasning til ændrede økonomiske rammer. Situationen skal i øvrigt ses i sammenhæng med de generelle produktivitetskrav. Der vil i statsamter, som i særlig fr  a grad berøres af strukturreformen, kunne blive tale om en større afgang af personale i nævnssekretariaterne i Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] JET/ J.nr. 601-119
2 forbindelse med dannelsen af statsforvaltningerne og nedlæggelsen af statsamterne. Hvis dette bliver tilfældet, må det forventes, at effekten kun    vil vedrøre en overgangsperiode, indtil de nye statsforvaltninger er på plads. Det drejer sig primært om Statsamtet Roskilde, Statsamtet Vestsjælland og Statsamtet Århus. Der er tale om statsamter, som i særlig grad berøres af oprettelsen af de nye statsforvaltninger og den samtidige nedlæggelse af statsamterne, idet Statsamtet Roskilde og Statsamtet Vestsjælland indgår i Statsforvaltningen Sjælland med hovedkontor i Nykøbing F og Statsamtet Århus indgår i Statsforvaltningen Midtjylland med hovedkontor i Ringkø strukturreformen, f. eks. Statsamtet Fyn, har ikke haft en tilsvarende personaleafgang. Det fremgår endvidere af oplysningerne fra statsamterne, at der også sker nyansættelser i de statsamte  r, som i særlig grad berøres af strukturreformen, og at nyansættelserne kan tilrettelægges med henblik på senere overflytning af de pågældende nyansatte til statsforvaltningernes hovedkontorer i andre byer. Der kan ligeledes indgås samarbejde mellem statsa mter om bistand ved forberedelsen af nævnssager. Dette er tilfældet for Statsamtet Storstrøm og Statsamtet Vestsjælland, idet Statsamtet Vestsjælland har placeret medarbejdere hos Statsamtet Storstrøm. Det skal nævnes, at sagsbehandlingstiden for behandl  ing af nævnssager i statsamterne generelt svarer til det måltal på 13 uger for sagsbehandlingstiden for nævnssager, som er aftalt med Ankestyrelsen, og at niveauet for sagsbehandlingstiderne i 2005 generelt svarer til niveauet for tidligere år. Den gennems nitlige sagsbehandlingstid for nævnssager i Statsamtet Vestsjælland har i 2005 udgjort ca. 19 uger, mens den i 2003 og 2004 har udgjort godt 23 uger. Den relativt høje sagsbehandlingstid i Statsamtet Vestsjælland skyldes primært en gammel sagspukkel fra ti dligere år. Overgangsbestemmelserne i § 5 i lov om regional statsforvaltning forudsæ  tter, at sekretariaterne for flere sociale nævn kan samles i ét statsamt, som efterfølgende kan indgå i statsforvaltningerne fra 2007. Direktørerne for de kommende statsforvaltninger, som overtager ansvaret for statsamternes og statsamtmændenes m.v. i 2006, kan derfor fremrykke opbygningen af nævnssekretariaterne i hovedkontorerne for de nye statsforvaltninger, hvis forholdene i statsamterne gør det hensigtsmæssigt.” Eva Kjer Hansen
3 /Aksel Meyer