Besvarelse af spørgsmål nr.    39 (Alm. del), som  Social- udvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 11. november 2005 Spørgsmål    39: "Vil ministeren gribe ind over for Københavns Kommune, jf. dokumentati o- nen  i  bogen  ”Syge  på  tvangsarbejde”  af  Ellen  Ryg  Olsen,  om  at  Købe n- havns Kommune begår ulovligheder?" Svar: Til brug for besvarelsen er indhentet en udtalelse fra Socialministeriet, som har oplyst følgende: ”I  bogen  ”Syge  på  tvangsarbejde”  beskriver  Ellen  Ryg  Olsen  primært  fire enkeltsager.  Der  er  tale  om  hendes  personlige fremstilling, og  det  er  ikke muligt med sikkerhed at sige, om der i disse eller andre sager er foregået noget ulovligt. Endvidere kritiserer hun generelt hele idégrundlaget i sags- behandlingen. Hele præmissen for hendes kritik af de konkrete sager, og af sagsbehan d- lingen i førtidspensionssager generelt er i direkte modstrid med  den såkald- te  aktivlinje,  som  et  meget  bredt  flertal  i  Folketinget  står  bag.  Aktivlinjen fører til, at der ved behandling af sager om forsørgelsesydelser til personer under folkepensionsalderen, skal være fokus på at give den enkelte borger mulighed for at forsørge sig selv, enten ved ordinært eller ved støttet arbe   j- de. Dette er til gavn for den enkeltes selvværd og følelse af at være en a   k- tiv  del  af  samfundet,  ligesom  det  er  med  til  at  sikre  fremtidens  velfærd s- samfund, ved at så mange som muligt er på arbejdsmarkedet. Af denne grund er det meget vigtigt, at tildeling af varige offentlige forsø r- gelsesydelser, som fx førtidspension, sker på et tilstrækkeligt dokumenteret grundlag. Kommunen er forpligtet til at indhente de oplysninger, der er nø d- vendige  for  med  sikkerhed  at  kunne  afgøre,  om  borgeren  er  i  stand  til  at forsørge  sig  selv,  eller  om  arbejdsevnen  er  så  varigt  nedsat,  at  der  skal tilkendes førtidspension. Arbejdsevnemetoden  –  som  fra  og  med  1.  januar  2003  skal  anvendes  i sager om førtidspension  – sikrer, at kommunens indsamling af oplysninger, og vurderingerne af disse, sker på en struktureret måde med inddragelse af borgeren. Dette var et meget vigtigt led i den styrkelse af retssikkerheden, der var en væsentlig begrundelse for førtidspensionsreform  en. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 6. december 2005 Kontor: 2.k.kt. J.nr.: 2005-22122-6 Sagsbeh.: CHV Fil-navn: chv/Folketinget/soc.39.svar
2 Kommunen skal således i samarbejde med borgeren foretage lige præcis det antal arbejdsprøvninger, der  – sammen med sagens øvrige oplysninger – kan dokumentere, om borgeren kan blive selvforsørgende eller ej. Dette følger  af  det  almindelige forvaltning sretlige  princip  om,  at  en  sag  skal  be- handles så hurtigt som muligt, og at der kun må indhentes de oplysninger, der er nø dvendige for at kunne afgøre en sag. Den  konkrete  planlægning  af  en  arbejd sprøvning  skal  naturligvis  ske  i  et samarbejde mellem kommunen og borgeren, og med inddragelse af kom- munens  lægekonsulent,  hvis  der  er  tvivl  om,  hvorvidt  borgeren  vil  kunne klare  arbejdsprøvning.  Lægekonsulenten  vil  også  kunne  inddrages  på  et tidligere tidspunkt, og udtale sig om generelle skånehensyn for den pågæl- dende borger – fx at vedkommende ikke kan klare knæbelastende arbejde. Ankestyrelsens  publikation  ”Analyser  af  førtidspensionsområdet”  fra  juni 2005 tyder faktisk på, at der bør arbejdsprøves i et større omfang end det sker i dag. Der sker arbejdsprøvnin g i ca. 65 pct. af alle sager, men Anke- styrelsen vurderer, at dette burde være sket i ca. 80 pct. af sagerne. I særlige tilfælde vil pension kunne tilkendes uden nærmere dokumentat   i- on, hvis det er helt åbenbart, at arbejdsevnen er tilstrækkeligt nedsat og at den ikke kan forbedres. Det vil fx være tilfældet med meget alvorlige sy  g- domme, som fx alvorlig hjerneskade eller fremskreden kræft. Hvis det er borgerens opfattelse, at sagen er tilstrækkeligt belyst og hun er berettiget til førtidspension, kan  hun   på  ethvert tidspunkt  i  sagsbehandlin- gen  bede  kommunen  om  at  tage  stilling  til  pensionsberettigelsen  ”på  det foreliggende grundlag”. Det vil sige ud fra de oplysninger, som kommunen har på tidspunktet for anmodningen. En sådan anmodning vil fx kunne væ- re  motiveret  af  at  man  ikke  mener,  at  man  skal  i  (flere)  arbejdsprø v- ning(er).” Jeg kan supplerende oplyse, at det almindelige kommunale tilsyn med Kø- benhavns  Kommune  varetages  af  statsamtmanden  for  Københavns  Amt, jfr. § 47 i lov om kommunernes styrelse. Statsamtmanden fører ikke tilsyn , i det omfang særlige klage - eller tilsyns- myndigheder kan tage stilling til den pågældende sag, jf . lovens § 48, stk. 3. Kommunernes  afgørelser  efter  den  sociale  lovgivning  kan  påklages  til  de sociale nævn  efter bestemmelserne i lov om retssikkerhed og administrati- on på det sociale område. Det betyder, at Københavns Kommunes afgøre l- ser om førtidspension kan  påklages til det sociale nævn  for Kø benhavns og Frederiksberg Kommuner. Jeg finder på baggrund heraf ikke anledning til at foretage mig noget i for- hold til Københavns Kommune.