Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 3. oktober 2006
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 29. august 2006 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 240 (SOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes kommentere indslaget i TV 2s "Dags dato" den 27. august 2006 om behandlingen af hjerneskadede børn.â€
Svar:
Jeg så ikke indslaget i TV 2. Men jeg går ud fra, at spørgsmål nr. 241 er stillet på baggrund af indslaget, hvorfor jeg vil henvise til besvarelsen af dette.
Spørgsmål nr. 241:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan hjerneskaderådgivningen og behandlingen af hjerneskader efter 1. januar 2007 bliver organiseret på landsplan, herunder hvordan det sikres, at genoptræningen efter en hjerneskade går i gang hurtigst muligt og udføres af medarbejdere, der er specialiseret på området.
Â
Svar:
Efter 1. januar 2007 har kommunerne det samlede ansvar for hele genoptræningsindsatsen - både genoptræningsindsatsen i direkte følge af hospitalsindlæggelse og den indsats, der består i fysisk og kognitiv genoptræning, revalidering, specialundervisning, arbejdstræning mv.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har bidraget med følgende udtalelse: â€Den kommunale genoptræning skal ydes pÃ¥ grundlag af genoptræningsplaner, som regionerne/sygehusene er forpligtede til at udarbejde. Disse individuelle genoptræningsplaner vil ogsÃ¥ bidrage til at sikre en mere sammenhængende indsats for den hjerneskadede, nÃ¥r den hjerneskadede udskrives fra sygehuset.
Med kommunalreformen bliver kommunalbestyrelser og regionsrÃ¥d forpligtet til at etablere et samarbejde om sammenhængende og effektive forløb ogsÃ¥ pÃ¥ genoptræningsomrÃ¥det. Lovpligtige sundhedsaftaler mellem den enkelte region og kommunerne i regionen skal sÃ¥ledes bl.a. understøtte effektiv kommunikation og kapacitetsstyring pÃ¥ omrÃ¥det. Hertil kommer, at regionen, kommunerne i regionen og repræsentanter fra praksissektoren løbende skal følge ogsÃ¥ genoptræningsomrÃ¥det i de nye regionale Sundhedskoordinationsudvalg.â€
Â
Regioner og kommuner kan desuden aftale, at regionen varetager specialrådgivning, herunder tværsektoriel specialrådgivning, som for eksempel hjerneskadeteams, såfremt denne rådgivning kan udgå fra og baseres på den indholdsmæssige opgavevaretagelse i de regionale tilbud. Såfremt en kommune overtager det regionale tilbud, overtager kommunen også det fremtidige ansvar for denne specialrådgivning. Tilbuddet skal stå til rådighed for øvrige kommuner på samme måde, som hvis det fortsat havde været i regionalt regi.
Den nyetablerede videns- og specialrådgivningsorganisation, VISO skal sikre, at kommuner og borgere i de mest komplicerede sager kan få den fornødne rådgivning og også foretage udredning af hjerneskadede i særligt komplekse sager. VISO vil bl.a. komme til at omfatte de funktioner, der i dag varetages af Videnscenter for Hjerneskade og af de særlige specialrådgivningsfunktioner, der indgår i de eksisterende, amtslige hjerneskadesamråd.
Kommunalreformen indebærer, at der sikres en større sammenhæng i indsatsen og dermed også, at genoptræningen efter en hjerneskade hurtigst muligt kan gå i gang efter udskrivning fra sygehus.
Eva Kjer Hansen