Besvarelse af spørgsmål nr. 176 fra Folketingets Socialudvalg (Alm. del).

 

Spørgsmål:

 

”Ministeren bedes, i forlængelse af samrådet d. 6. april om samrådsspørgsmål G og H, sende udvalget en redegørelse for indsatsen med kvindehandel i de største byer herunder en detaljeret beskrivelse af den konkrete indsats.”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Politidirektøren i København og politimestrene i Århus, Aalborg og Odense.

 

For så vidt angår Politidirektøren i København skal Justitsministeriet henvise til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 175 fra Folketingets Socialudvalg.

 

Politimesteren i Århus har oplyst følgende:

 

Indledningsvis skal jeg understrege, at Århus Politi har de nødvendige ressourcer til at sætte ind mod prostitutionsmiljøet og navnlig de steder, hvor der er mistanke om, at de prostituerede er anbragt under forhold, der kunne minde om ”kvindehandel”.

 

Århus Politi foretager således løbende en overordnet monitering af prostitutionsmiljøet i politikredsen. Herunder foretages der jævnligt følgende politimæssige indsatser:

-       Tilsyn med bordeller via politiets specialpatrulje

-       Vurderinger af miljøet pÃ¥ baggrund af observationer

-       Til stadighed monitering og vurdering via det Regionale Efterforskningsstøtte Center

Politiets monitering af området, og af de personer der færdes i miljøet, sker endvidere i et tværmyndighedssamarbejde med SKAT.

 

I november/december 2005 blev der nedsat en efterforskningsgruppe, som fik til opgave at intensivere moniteringen med henblik på at få afdækket ”hele forretningsgangen”, så der siden kunne rettes en aktion mod bagmandsmiljøet.

 

Denne efterforskningsgruppe blev tillige koblet på projektet: ”Prostitution /

Kvindehandel i Århus” i samarbejde med Pro-Centret i Århus – et projektarbejde, som stadig er i gang.

 

Efterforskningsgruppen er nu ved at have afsluttet det omfattende analysearbejde. Sideløbende analyseres den del af escort-miljøet, der med sit udspring i Århus har forgreninger til resten af landet.

 

Den indledende analyse af dette miljø er ved at være afsluttet. På grundlag af de nævnte analyser vil det blive vurderet, om der er basis for en operativ politimæssig indsats.

 

I foråret 2005 blev én person sigtet for at have udlejet lokaler til bordelvirksomhed.

 

I efteråret 2005 førte en længerevarende efterforskning til, at 4 personer blev sigtet for rufferi. Efterforskningen af denne sag gav Århus Politi en underbygget formodning om, at der var mange udlændinge blandt de prostituerede kvinder i Århus.

 

Der blev ikke i ovenstående sager benyttet indgreb i meddelelseshemmeligheden. Det er i enhver efterforskning afgørende, at en aflytning skal være af afgørende betydning for sagen. I modsat fald vil der ikke kunne indhentes retskendelse.

 

I ovennævnte sager var aflytning ikke af afgørende betydning for sagen.”

 

Politimesteren i Odense har oplyst følgende:

 

”I henhold til flerårsaftalen for politiet 2004 – 2006 og Rigspolitichefens plan for udmøntningen vedrørende intensivering af bekæmpelsen af organiseret, økonomisk og grænseoverskridende kriminalitet blev sager angående kvindehandel udvalgt som et særligt prioriteret indsatsområde.

 

På den baggrund indledte Odense Politi i 2004 et formaliseret samarbejde med Skat (daværende Told & Skat) og Odense kommune, kontrolgruppen, om kontrol og efterforskning i prostitutionsmiljøet i Odense politikreds.

 

Hos Odense Politi varetages opgaven med tilsyn/kontrol i prostitutionsmiljøet af Uropatruljen som en del af Uropatruljens opgaveportefølge. Samarbejdet med de eksterne myndigheder sker derfor generelt med deltagelse fra Uropatruljen.

 

Konkret efterforskning mod organiseret kriminalitet varetages af Afd. Fyn, der er en kriminalitets-efterretningsenhed hos Odense Politi, som efterforsker og koordinerer indsatsen mod organiseret eller kredsgrænseoverskridende kriminalitet i samarbejde med andre afdelinger i politikredsen og/eller i samarbejde med andre politikredse på Fyn.

 

I Odense politikreds er der til stadighed ca. 25 aktive massageklinikker, hvoraf der i 9 er udenlandske kvinder. Endvidere er der et ukendt antal gadeprostituerede.

 

I samarbejde med eksterne myndigheder har Uropatruljen i 2004 gennemført tilsyn/kontrol af massageklinikker på 9 aktionsdage, hvor der 45 gange blev rettet henvendelse til massageklinikker. Ved 5 af henvendelserne blev der ikke truffet nogen. Derudover har Uropatruljen i 2004 foretaget kontrolbesøg 12 gange.

 

I 2005 har Uropatruljen i samarbejde med eksterne myndigheder gennemført tilsyn/kontrol af massageklinikker på 5 aktionsdage, hvor der 42 gange blev rettet henvendelse til massageklinikker. Ved 4 af henvendelserne blev der ikke truffet nogen. Derudover har Uropatruljen i 2005 foretaget kontrolbesøg 9 gange.

 

Endvidere koordinerede og gennemførte Afd. Fyn i samarbejde med Told/Skat, Odense kommune, kontrolgruppen, Arbejdsdirektoratet, personale fra Svendborg, Nyborg og Assens politikredse en aktion rettet mod øens massageklinikker i september måned. På politigården i Odense var der endvidere samarbejde med personale fra Reden-STOP kvindehandel omkring anholdte kvinder for at optimere mulighederne for at afdække evt. kvindehandel. Under aktionen blev 19 bordeller besøgt.

 

Endelig foretog Afd. Fyn i tiden ultimo 2004 og i 2005 efterforskning i en omfattende sag angående rufferi i forbindelse med flere massageklinikker i Odense politikreds og massageklinikker i 4 andre politikredse.

 

I 2006 har Uropatruljen i samarbejde med eksterne myndigheder gennemført tilsyn/kontrol af massageklinikker 1 dag, hvor der blev rettet henvendelse til 9 massageklinikker. Derudover har Uropatruljen i 2006 foretaget kontrolbesøg 2 gange, hvor der er rettet henvendelse til 4 massageklinikker.

 

Ved alle kontrolbesøg afhøres de tilstedeværende i massageklinikkerne i henhold til udarbejdede afhøringstemaer i relation til identitet, bopæl, opholdsstatus, ansættelsesforhold, afhængighedsforhold, arbejdsfunktion og økonomiske forhold.

 

Det har endnu ikke været muligt at formå involverede kvinder til at afgive forklaring om evt. kvindehandel.”

 

 

 

 

Politimesteren i Aalborg har oplyst følgende:

 

”Generelle tiltag

Der foretages monitering og oplysningsindsamling om prostituerede og massageklinikker, herunder beskæftigelse af udenlandske kvinder i prostitution. Monitering m.v. heraf er forankret i Regionalt Efterforsknings Center Aalborg.

 

Der er tæt samarbejde med SKAT Ålborg samt med øvrige skatteforvaltninger i Jylland, idet en stor del af især de danske prostituerede arbejder ”i turnus” i forskellige klinikker spredt over store dele af Jylland.

 

Det vurderes løbende, om der er mulighed for opstart af rufferi-sager i relation til diverse foretagne politi- og skattekontroller. Kontrollerne er intensiveret gennem de seneste ca. 5 år.

 

Indsatser

Der udløses løbende kontroller af massageklinikker i Ålborg politikreds, og en stor del af dem er i samarbejde med SKAT.

 

Det kan nævnes, at i 2002 faldt der i Ålborg dom i en større rufferisag, hvor en kvinde havde adskillige ejendomme i flere jyske byer, og hvor kvinden dømtes for rufferi bl.a. med baggrund i særdeles høje huslejer. Der konfiskeredes ca. 6 millioner kr. i sagen. I efterforskningen, der strakte sig over mere end et år, blev der afhørt over 100 prostituerede piger. Langt den overvejende del af dem var danske piger med bopæl i flere forskellige jyske byer. Der dannede sig et klart billede af, at pigerne ”cirkulerede” fra klinik til klinik og nærmest kunne ”sætte sig ud til vagt” i den enkelte klinik.

 

Bortset fra utilfredshed med den høje husleje kunne der ikke konstateres uoverensstemmelser mellem rufferen og de prostituerede piger, der på det nærmeste indgik i en slags arbejdsforhold.

 

Pigerne udgjorde mange forskellige typer lige fra studerende, bistandsklienter og ”almindelige” husmødre til enkelte mere svage typer.

 

Der kunne ikke konstateres elementer af tvang eller ”handel” i nogen af disse forhold, der overvejende omhandlede danske piger.

 

Ligeledes i 2002 faldt der i Ålborg dom for menneskesmugling, jfr. straffelovens § 125 a, idet 3 nøglepersoner dømtes for at importere thailandske piger til at arbejde i massageklinikker, hvilket skete ved, at den ene dømte – en thailandsk men dansk gift kvinde – skaffede kontakter i Thailand, hvorefter pigerne kom til Ålborg i klinikkerne. Der anholdtes 19 personer i sagen. En del af pigerne blev dansk gift, og en del blev udvist. Efterforskningen koncentreredes om menneskesmugling.

 

I 2004 er der foretaget flere kontroller af prostituerede. I september foretoges en politimæssig kontrol af udenlandske prostituerede på dansebarer i Ålborg, hvor 23 piger blev kontaktet og kontrolleret. De var fra Uganda, Nigeria, Island, Gambia og Tanzania. Alle havde opholdstilladelse i Danmark.

 

I en enkelt aktion senere i 2004 kontrolleredes 15 klinikker i Ålborg, hvor piger fra Thailand, Letland, Uganda og Brasilien samt en række danske piger blev truffet. Et par piger fra Estland blev truffet i klinikker efterfølgende.

 

Sammen med SKAT kontrolleredes 19 klinikker over hele Nordjylland.

 

I maj 2005 kontrolleredes 12 klinikker i Ã…lborg sammen med SKAT, og en del udenlandske kvinder blev truffet sammen med danske piger.

 

Det bemærkes, at der kun i ganske enkelte situationer kunne konstateres et element af tvang eller ”handel”, således at forstå at de udenlandske kvinder inden ankomst til Danmark i store træk var klar over, hvad de gik ind til, men at sådanne forhold bevismæssigt har været meget vanskelige.

 

Der er via SKATs mellemkomst søgt regulering af forholdene i klinikkerne henset til beskatning af indtægt samt momsregistrering.

 

I flere af aktionerne har ”Reden”(projekt ”Stop Kvindehandel”) deltaget, og i visse situationer har de taget sig af unge, østeuropæiske piger.”