Udkast til tale

 

til ministeren til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål G og H i Socialudvalget torsdag den 6. april 2006.

 

Spørgsmål G:

 

”Ministeren bedes redegøre for, hvordan hendes udtalelser om, at bekæmpelsen af bagmændene bag prostitution har høj prioritet (jf. eksempelvis svaret på REU alm. del – spørgsmål 59), stemmer overens med udtalelserne fra Århus Politi om, at politiet ikke har ressourcer til at efterforske sagerne, jf. vedlagte artikler fra Århus Stiftstidende d. 18. og 26. februar 2006.”

 

Spørgsmål H:

 

”Ministeren bedes oplyse, hvilke initiativer ministeren påtænker for at forbedre forholdene, herunder de sociale forhold, for de prostituerede. Ministeren bedes i den forbindelse redegøre for, hvad hun konkret vil foretage sig i forhold til de problemstillinger, som skitseres i vedlagte artikler fra Århus Stiftstidende (februar 2006), herunder spørgsmålet om øget fornedrelse, øget pression fra bagmændene (bl.a. i forhold til antallet af kunder, priser og seksuelle ydelser uden kondom) samt det stigende antal udenlandske prostituerede, hvoraf flere sandsynligvis er ofre for menneskehandel og derfor er særligt udsatte.”

 

Svar:

 

[Spørgsmål G er alene stillet til justitsministeren, mens spørgsmål H er stillet både til socialministeren og justitsministeren. Det er aftalt med Socialministeriet, at socialministeren indleder besvarelsen af spørgsmål H, der hovedsageligt hører under Socialministeriets område]

1. De to samrådsspørgsmål udspringer af en række artikler i Århus Stiftstidende fra februar i år om prostitutionsmiljøet i Århus m.v.

 

Som bekendt besvarede jeg den 1. marts i år i Folketingets spørgetid to spørgsmål fra medlem af Folketinget Kirsten Brosbøl (S), der udsprang af de samme artikler.

 

I anledning af disse spørgsmål indhentede jeg en udtalelse fra Politimesteren i Århus.

 

Politimesteren har over for mig tilkendegivet, at Århus Politi har de nødvendige ressourcer til at sætte ind mod prostitutionsmiljøet.

 

Der er således ikke tale om, at Århus Politi har nedprioriteret indsatsen i prostitutionsmiljøet. Tværtimod har Århus Politi i de seneste år har haft fokus på prostitutionsmiljøet, og politiet har i den forbindelse iværksat flere indsatser, der har medført, at en række personer er blevet dømt for rufferi og menneskehandel.

 

Århus Politi tog således i 2002 initiativ til: ”Projekt massageklinikker i region II”, fordi en undersøgelse pegede på, at der var behov for, at ikke kun Århus - men reelt hele politiregion II, som omfatter politikredsene i Midtjylland - skulle indgå i aktioner, der var planlagt til at skulle foregå i Herning og i Århus. Århus Politi var ”tovholder” på projektet.

 

I oktober/november 2002 blev en større sag om såvel rufferi som menneskehandel – udelukkende omhandlende kvinder fra Thailand – afdækket. Kvinderne var alle blevet ”handlet” til prostitution på forskellige massageklinikker i Århus. Efterforskningen førte til, at 2 personer blev dømt for rufferi.

 

I 2003 blev det på baggrund af ”Projekt massageklinikker i region II” besluttet at foretage en langt mere struktureret monitering af prostitutionsmiljøet for bl.a. at få klarlagt, hvor mange massageklinikker, der reelt var etableret i Århus, hvem der ejede eller udlejede lokaliteterne, hvem der var chauffører, når kvinderne skulle ”flyttes rundt”, samt hvilken nationalitet kvinderne havde.

 

Sideløbende med dette arbejde gennemførte Århus Politi målrettede aktioner mod udvalgte massageklinikker, hvilket førte til, at én person blev anholdt og sigtet for rufferi.

 

Indsatsen fortsatte i 2004, hvor en omfattende efterforskning mod bagmænd med tilknytning til 4 massageklinikker i Århus resulterede i, at 4 personer blev dømt for henholdsvis rufferi og menneskehandel.

 

I foråret 2005 blev en person sigtet for at have udlejet lokaler til bordelvirksomhed, og i efteråret 2005 førte en længerevarende efterforskning til, at 4 personer blev sigtet for rufferi. Efterforskningen af denne sag gav Århus Politi en underbygget formodning om, at der var mange udlændinge blandt de prostituerede kvinder i Århus.

 

I november/december måned 2005 blev der nedsat en særlig gruppe, som fik til opgave at intensivere moniteringen med henblik på at få afdækket ”hele forretningsgangen” i prostitutionsmiljøet, så der siden kunne rettes en aktion mod bagmandsmiljøet.

 

Dette efterforskningsteam blev tillige koblet på projekt ”Prostitution / Kvindehandel i Århus” i samarbejde med Pro-Centeret i Århus – et projektarbejde, som stadig er i gang.

 

Politimesteren i Århus har samtidig generelt om efterforskningsarbejdet i prostitutionsmiljøet oplyst, at denne efterforskning ofte er særdeles vanskelig, da politiet yderst sjældent oplever, at kvinderne ønsker at bistå i opklaringsarbejdet. Der er samtidig tale om et ”bagmandsmiljø”, det kan være yderst vanskeligt at trænge ind i.

 

Selvom det er meget ressourcekrævende at efterforske disse sager, er der – som jeg nævnte indledningsvis – imidlertid ikke tale om, at Århus Politi ikke har de fornødne ressourcer til at efterforske sagerne, eller om at Århus Politi ikke prioriterer indsatsen på området.

 

Som det er fremgået, har Århus Politi tværtimod i de seneste år haft fokus på prostitutionsmiljøet, herunder mod bagmændene bag prostitution og kvindehandel.

 

2. Også på landsplan er indsatsen mod kvindehandel og prostitution et højt prioriteret indsatsområde.

 

Blandt mange initiativer i indsatsen mod kvindehandel og prostitution har Rigspolitichefen peget på, at handel med kvinder er et af de kriminalitetsområder, som Rigspolitichefens nationale efterforskningsstøttecenter (NEC) foretager en landsdækkende og systematisk monitering af.

 

Den systematiske monitering indebærer bl.a., at politikredsene løbende skal indberette samtlige oplysninger til NEC, som kan være af betydning for politiets indsats på området.

 

De indberettede oplysninger bearbejdes og suppleres med andre foreliggende oplysninger, herunder oplysninger fra Told og Skat og internationale samarbejdspartnere, ligesom oplysningerne analyseres.

 

Politiet får hermed en omfattende og aktuel baggrundsviden, som sætter politiet i stand til – uden at afvente en anmeldelse – at iværksætte målrettede efterforskninger inden for området, herunder mod bagmændene bag kvindehandel og prostitution.

 

Den systematiske politimæssige monitering indebærer også, at politikredsene kan indhente oplysninger fra NEC, ligesom NEC på eget initiativ kan videregive oplysninger til politikredsene, hvis oplysninger skønnes at være af interesse for politikredsens arbejde med at modvirke og opklare kriminalitet på området.

 

3. Jeg håber meget, at jeg med denne redegørelse, har gjort det klart, at kvindehandel og prostitution er et kriminalitetsområde, som politiet ser meget alvorligt på.

 

Politiet har derfor også – både på landsplan og lokalt i Århus – lagt en klar linie for indsatsen på området, som altså fortsat er meget højt prioriteret.