Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 140 af 9. marts 2006 fra Folketingets Socialudvalg (Alm. del – bilag 234).

Text Box:  Marts 2006

Vores sag
104-0009/104-0010/06-119-0106


Spørgsmål nr. 140:

”Ministeren bedes, i forlængelse af SOU - alm. del bilag 234 og spørgsmål 139 oplyse, om man principielt set, jf. henvisningerne til ILO-konventionen, fuldstændigt kan fjerne forsørgelsesgrundlaget for et menenske med handicap og barn?”

 

 

Svar:

ILO-Konvention nr. 159 af 22. juni 1983 om erhvervsmæssig revalidering og beskæftigelse af handicappede handler om, at medlemsstaterne i overensstemmelse med nationale forhold, praksis og muligheder skal gennemføre og regelmæssigt revidere den nationale politik vedrørende erhvervsmæssig revalidering og beskæftigelse af handicappede. Politikken skal tilstræbe at sikre, at passende foranstaltninger i den forbindelse står til rådighed for alle kategorier af handicappede, og at beskæftigelsesmulighederne for handicappede fremmes på det almindelige arbejdsmarked. Medlemsstaterne skal endvidere gennem lovgivning mv. gennemføre de foranstaltninger, der er nødvendige for at gennemføre konventionen.

 

Danmark lever gennem lovgivningen om revalidering, arbejdsformidling, ligestilling mv. op til konventionen. Reglerne fremgår bl.a. af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik.

 

For at kunne modtage kontanthjælp skal en person opfylde de betingelser, der fremgår af lov om aktiv socialpolitik. Det betyder blandt andet, at modtageren skal stå til rådighed for tilbud om arbejde, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning. Dette gælder både for personer, der alene har ledighed som problem, og for personer, der har problemer udover ledighed. Kommunen skal ved vurderingen af, hvilke tilbud der gives, tage udgangspunkt, hvad den pågældende kan deltage i.

 

Finder kommunen, at en person, der har problemer ud over ledighed, skal stå til rådighed, kan kommunen sanktionere pågældende, hvis denne uden rimelig grund ikke opfylder pligten til at stå til rådighed. Kommunen skal standse udbetaling af hjælp, hvis en person uden rimelig grund afviser et tilbud om arbejde, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning, så længe muligheden for at benytte et tilbud består.

 

Der er i loven udtømmende for personer, der kun har ledighed som problem, opregnet en række rimelige grunde til ikke at stå til rådighed, fx sygdom. Hvis personen modtager hjælp på grund af problemer ud over ledighed, skal kommunen foretage en konkret og individuel vurdering af, om der i det enkelte tilfælde foreligger andre forhold, der kan begrunde, at personen ikke har pligt til at udnytte sine arbejdsmuligheder.