Folketingets Socialudvalg
Dato: 7. december 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. oktober 2005
følger her med i 5 eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål
nr. 14 (SOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 14:
Ministerens bedes kommentere henvendelsen fra Børnesagens Fællesråd, jf.
alm. del bilag 34.
Svar:
1. Oprettelse af en børneombudsmand
Da oprettelsen af en Børneombuds mand og Børnerådet
ikke direkte hører
under mit ressortområde, har jeg bedt om bidrag fra ministeren for familie-
og forbrugeranliggende til brug for kommenteringen. Ministeren for familie
-
og forbrugeranliggender har oplyst følgende :
Kortlægning af børn og unges klagemuligheder har vist, at der allerede er
gode klagemuligheder for børn. Problemet har vist sig i højere grad at handle
om, at børn og unge mangler viden om, hvor de skal henvende sig, hvis de
ønsker at klage.
Jeg har derfor bakket op om, at der etableres en såkaldt børneinfo, hvis
opgave er at informere børn og unge om deres rettigheder, at rådgive børn og
unge om adgangen til klage/handlemuligheder i såvel personlige som kolle k-
tive spørgsmål, at samle viden om børns rettigheder i henhold til national
lovgivning og om praksis med at effektuere disse rettigheder og at samle
viden om børn og unges rettigheder i henhold til internationale regler og
konventioner.
Jeg kan oplyse, at Børnerådet ved de nyligt afsluttede satspuljeforhandlin-
ger har fået tildelt 4,5 mio. kr . over de næste fire år til etablering af Børn
e-
info.
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
ECO/ J.nr. 640-1619