Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Socialudvalget MINISTEREN Den 24. feb. 2006 J.nr. 300-8 Folketingets Socialudvalg har i skrivelse af  7. februar 2006 (SOU alm. del, spørgsmål 118  - 122) anmodet om min besvarelse af følgende spørgsmål: Spørgsmål 118: ”Ministeren bedes redegøre for   de påtænkte ændringer i bekendtgørelsen på børneområdet, herunder, hvilke ændringer der i givet fald er tale om samt baggrunden for disse.” Svar: Jeg har været glad for det nuværende Børneråds arbejde og den hidtidige struktur, men synes, at det har være  t tid til at modernisere udpegningsprocessen. Børnerådet består af en formand og seks me   dlemmer, jf. § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr.2 af 5. januar 1998. I den gældende bekendtgørelse er valgprocessen forholdsvis omstændelig. Rådet er sammensat af ”rent  ” ministerpegede medlemmer og medle mmer, der er udpeget og indstillet  af  en  valgforsamling  og  derefter  beskikket  af  ministeren.  Ministeren  har  udpeget formanden  og  to  medlemmer  samt  to  suppleanter.  Ministeren  har  således  haft  den  formelle kompetence til at udpege disse medlemmer uden at forespørge Børnerådet eller organisationer på området. Fire   medlemmer   samt   fire   suppleanter   er   udpeget   af   ministeren   efter   indstilling   fra   en valgforsamling bestående af organisationer med opgaver på børneområdet. Ifølge § 10, stk. 4, har ministeriet afgjort, hvilke organisationer, der kunne være repræsenteret i valgforsamlingen.  I praksis er alle organisationer, der har henvendt sig hidtil, blevet optaget som  stemmeberettigede  organisationer.  Valgforsamlingen  består  på  n  uværende  tidspunkt  af ca. 60 organisationer. Hver   af   de   til   valgforsamlingen   udpegede   personer   har   skriftligt   indstillet   en   kandidat. Ministeriet    har    udarbejdet    stemmesedler    på    baggrund    af    de    indstillede    kandidater. Afstemningen    om    kandidaterne    er    derefter    sket    skriftligt,    hvor    hvert    medlem    af valgforsamlingen har haft een stemme. De valgte kandidater er indstillet til ministeren, der har udpeget medlemmerne.  Ministeren har ikke været forpligtet til at udpege de kandidater med flest stemmer, og har haft mulighed for i den samlede sammensætning af rådet at tage højde for bl.a. faglige kvalifikationer, køn og alder. Valgperioden for medlemmer i rådet har endelig ikke været sammenfaldende.
Side 2/2 I  den  nye  bekendtgørelse  er  valgprocessen  forenklet  og  demokratiseret  y derligere.  En  af ændringerne  ved  udpegningsprocessen  er,  at  ministeren  ikke  længere  udpeger  medlemmer direkte.   Jeg   lægger   nemlig   vægt   på,   at   udpegningen   af   alle   medlemmer   skal   ske   efter indstilling fra organisationer på børneområdet. Organisationer på børn eområdet kan fo rslå en kandidat     pr.     kompetenceområde,     dog     højst     2     kandidater     i     alt     fordelt     på     to kompetenceområder.   Der   vil   ikke   længere   på   forhånd   blive   udpeget   suppleanter   til Bø rnerådet,  men  ved  frafald  af  udpegede  medlemmer  vil  jeg  udpege  suppleanter  b landt  de senest indstillede kandidater. Udpegningsperioden er blevet ændret med den nye stru  ktur. Således sidder rådsmedlemmer i de kommende Børneråd i tre år, i stedet for de tidligere fire år. Dette giver stadig rådet tid til at udføre sit arbejde, og  s varer bl.a. til udpegningsperioden for Motions- og Ernæringsrådet. Medlemmerne har stadig mulighed for at sidde i rådet i 2 perioder. Af  øvrige  ændringer  i  den  nye  bekendtgørelse  skal  nævnes  de  etiske  retningslinier,  som medlemmer  og  formand  af  Børnerådet    skal  efterleve.  Disse  retningslinier  er  blevet  godt modtaget i høring af bekendtgørelsen, idet de præciserer medlemmernes og formandens etiske ansvar i arbejdet i rådet. Børnerådets arbejdsopgaver og kompetencer efter den n  uværende bekendtgørelse forbliv   er de samme. Lars Barfoed /Lisbet Nielsen