J.nr. 2006-418-0287Dato:TilFolketinget - SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 96af 15. december 2005.(Alm. del).Kristian Jensen/Søren Schou
Side 2 Spørgsmål: Ministeren bedes redegøre for de lovgivnings - og provenumæssige konsekve n-ser for Danmark af dommen i Marks og Spencer-sagen, jf. C-466/03 ?Svar: EF-domstolens dom i Marks & Spencer-sagen har efter min opfattelse hverken lov-givningsmæssige eller provenumæssige konsekvenser. Dommen betyder efter min opfattel-se ikke, at Danmark i videre omfang end i dag er forpligtet til at lade danske selskaber fra-drage underskud i udenlandske datterselskaber.1. DommenDommen vedrører skattereglerne i Storbritannien. I henhold til de britiske regler kan se l-skaber hjemmehørende i Storbritannien inden for koncernen udligne underskud og ove r-skud med britiske datterselskaber og britiske filialer af udenlandske selskaber. Derimod gi-ver reglerne ingen mulighed for at inddrage udenlandske datterselskaber. Skattemyndighe-derne i Storbritannien nægtede derfor Marks & Spencer fradrag for underskud i selskabets datterselskaber i Tyskland, Belgien og Frankrig.Storbritannien begrundede reglerne med tre forhold. For det første at en symmetrisk b e-handling af overskud og underskud er nødvendig for at sikre en afbalanceret fordeling af beskatningsretten mellem landene. For det andet at der ville være en risiko for dobbeltfr a-drag. For det tredje at der ville være en risiko for skatteunddragelse ved, at underskuddet blev fradraget i det land, hvor fradragsværdien var størst.EF-domstolen udtalte, at disse forhold er tvingende almene hensyn, der kan begrunde re-striktiv lovgivning, og at de britiske regler er egnet til at sikre mod, at disse forhold opstår. Det var imidlertid domstolens opfattelse, jf. præmis 55, at kravet om proportionalitet ikke er opfyldt, idet de britiske regler: går ud over, hvad der er nødvendigt for at nå det væsentlige i de forfulgte mål i en situati-on, hvordet ikke-hjemmehørende datterselskab har udtømt alle de muligheder for at tage hensyn til underskuddene, der eksisterer i dets hjemstat med hensyn til det pågæ l-dende skatteår ved ansøgningen om lempelse såvel som med hensyn til tidligere skatteår, i givet fald ved overførsel af disse underskud til tredjepart eller ved mo d-regning af disse underskud i de overskud, der er opnået i datte rselskabet i tidligere skatteår, ogder ikke er mulighed for at tage hensyn til det udenlandske datterselskabs underskud i dettes hjemstat i forbindelse med senere skatteår enten af selskabet selv e ller af en tredjepart, bl.a. i tilfælde af overdragelse af datterselskabet til denne.
Side 3 I henhold til dommen er det således i strid med etableringsfriheden at udelukke et mode r-selskab fra at fradrage underskud i et udenlandsk datterselskab, når moderselskabet kan godtgøre, at disse betingelser er opfyldt. 2. Forholdet til de danske reglerMed lov nr. 426 af 6. juni 2005 blev der indført et globalpuljeprincip i sambeskatningsre g-lerne. Efter disse regler kan koncerner med skattepligtige aktiviteter i Danmark vælge me l-lem sambeskatning af koncernens aktiviteter på d ansk territorium (national sambeskatning) eller beskatning af koncernens samlede globale indkomst (international sambeskatning). Formålet med ændringerne var at skabe et sambeskatningssystem, som ikke gav mulighed for kun at inddrage underskudsgivende aktiviteter under dansk beskatning og holde over-skudsgivende aktiviteter uden for (cherry picking). Ændringerne skulle skabe en mere ensartet skattemæssig behandling af koncerner, uanset hvordan og hvor de er organis eret. Ved national sambeskatning sambeskattes alle koncernens danske selskaber og udenland-ske selskabers filialer i Danmark. Sambeskatningen er obligatorisk. International sambe-skatning er valgfri. Såfremt international sambeskatning vælges, skal alle ude nlandske og danske koncernforbundne selskaber og faste driftssteder/ejendomme indgå i sambeskatni n-gen. Dette gælder også eventuelle udenlandske moder - og søsterse lskaber.De danske regler adskiller sig således fra de britiske regler, der var til bedømmelse i Marks & Spencer sagen, ved ikke at udelukke fradrag for underskud i udenlandske datterselska-ber. Underskud i udenlandske selskaber vil kunne fradrages, hvis der vælges inte rnational sambeskatning dommen.Hvis der ikke vælges international sambeskatning, vil underskud i udenlandske selskaber ikke kunne fradrages.Marks & Spencer-sagen og dens eventuelle konsekvenser for de danske regler om sambe-skatning af selskaber blev indgående diskuteret i forbindelse med behandling en af lovfors-laget om nye danske sambeskatningsregler (L 121, Folketingsåret 2004 -05, 2. samling).På daværende tidspunkt forelå kun generaladvokatens indstilling i sagen. Indstillingen og forholdet til de sambeskatningsregler, som blev foreslået med L 121 , er beskrevet og vurde-ret i et notat, som er en del af besvarelsen af spørgsmål 2 til L 121. Notatet er udarbejdet af Skatteministeriet, men Justitsministeriet erklærede sig ved svaret på spørgsmål 2 enig i no-tatets EU-retlige konklusioner.I notatet blev det konkluderet, at sambeskatning efter globalpuljeprincippet er sagligt be-grundet i hensynet til sammenhængen i beskatningen og ikke er mere indgribende end nø d-vendigt for at opnå det fulgte formål.
Side 4 Dommen er mere kortfattet end generaladvokatens indstilling, men afgørelsen følger de principper, som generaladvokaten foreslog. Dommen har ikke frembragt nye synspunkter i forhold til generaladvokatens indstilling. Efter min opfattelse er der derfor ikke anledning til at ændre den EU -retlige vurdering, som blev foretaget i forbindelse med L 121 på baggrund af generaladvokatens in dstilling. Jeg tillader mig at henvise til ovennævnte notat for en nærmere beskrivelse af de overvejelser, der ligger til grund for denne vurdering.