J.nr. 2005-218-0108    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg Hermed  sendes  svar  på  spørgsmål  nr. 95  af  15.  december 2005 . (Alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Side 2 Spørgsmål 95: Ministeren bedes redegøre for de lovgivnings - og provenumæssige konsekve  nser for Dan- mark af dommen i Jyske Finans-sagen, jf. C-280/04? Svar: Den 8. december 2005 blev der afsagt dom i C-280/04 (Jyske Finans A/S mod Skattemini- steriet). Sagen vedrører momsforholdene for salg af brugte leasingbiler i tilfælde, hvor der ved k   ø- bet af bilerne ikke har været moms på regningen til leasingfirmaet og hvor firmaet    –  uanset at den i princippet har fradragsret for indkøbsmoms  - ikke i praksis har  haft en sådan in d- købsmoms at fradrage. Denne situation kan opstå, når bilerne indkøbes fra pr ivate eller fra virksomheder, der ved indkøb af den nye bil har betalt moms, men ikke har haft fradragsret for denne og dermed ikke ved salget skal momse bilen. Jyske Finans har anført, at momslovens regler medfører en form for do  bbeltmoms, idet den samme bil momses første gang som ny og siden som brugt.   Spørgsmålet   i   sagen   var,   om   salget   af   bilerne   efter   at   disse   har   været   anvendt   som leasingbiler, skal momses, og i givet fald hvorledes. Dommen fastslår,  at fradragsret  for indkøbsmoms og momspligt hænge r sammen, således at hovedreglen i 6. momsdirektiv er, at når en virksomhed har fradragsret for moms på in  d- køb af varer, så skal salg af varer fra virksomheden momses. Dette gælder uanset, om der er en  faktisk  indkøbsmoms  af  fratrække  ved  købet.  Det  er  sål edes  retten  til  fradrag  og  ikke den konkrete mulighed herfor, der er afgørende. Konsekvensen af denne del af dommen er, at momslovens hovedregel om fradragsret og ef- terfølgende salgsmoms er i overensstemmelse med 6. momsdire ktiv. Det næste spørgsmål var, hvordan momsen skal beregnes. Dommen fastslår, at i det konkrete tilfælde med leasingvirksomheden  er det sådan, at når virksomheden som led i sin virksomhed videresælger biler, som den har købt brugt til brug i leasingvirksomheden, så kan den anses som en  ”afgiftspligtig videreforhandler” ua  nset, at hovedformålet ved købet af bilen var leasing og salget af bilen kun var det sekundære fo r- mål med indkøbet. Konsekvensen  af  denne  del  af  dommen  er,  at  leasingvirksomhederne  kan  bruge  brugt- momsreglerne,  hvilket  betyder,  at  det  ikke  er  salgsprisen,  men  alene  forskellen  mellem købs - og salgsprisen, der skal momses. Momslovens regler skal ikke ændres som følge af dommen. Fortolkningen af lovens § 69, stk.1,  skal  imidlertid  udvides,  således  at  leasingvirksomheder  frem over  anses  for  at  være ”virksomheder, der med henblik på videresalg indkøber m.v. brugte varer…” . Omfanget af denne praksisændring skønnes begrænset, idet de brugte genstande (i den ko n- krete sag biler) fortsat skal være indkøbt med henblik på videresalg kun er det sekundære. Konceptet vedrørende leasing er, at bilerne købes, bruges og sælges. Salget  er  accessorisk  i  forhold  til  leasingen.  Dette  vil  ikke  kunne  siges  for  eksempel maskiner og kontormøbler, der er indkøbt til brug for en   virksomheds produktion. Det skønnes, at dommen medfører et engangstab for statskassen på mellem 50 og 100 mio. kr. samt et årlige provenutab på mellem 5 og 10 mio. kr.
Side 3