J.nr. 2005-418-0280Dato:TilFolketingets SkatteudvalgHermed sendes svar på spørgsmål nr.89 af 12. december 2005.(Alm. del).Kristian Jensen/Ivar Nordland
Side 2 Spørgsmål 89: Ministeren bedes kommentere artiklen i Tidsskrift for Skatter og Afgifter nr. 48 af 7. december 2005 af professor Jan Pedersen: Forlænget ansættelsesfrist for mindre koncernforhold og hovedaktionærdispositioner m.v. herunder Om det er korrekt, at der fra indkomståret 2005 gælder en 6 -årig ansættelsesfrist ifølge Forvaltningslovens §26, stk. 5 for ændring af kontrollered e transaktioner mellem mindre danske selskaber, og mellem hovedaktionær og selskab, såsom ændring af overdragelses-vilkår for anlægsejendom (f.eks. bil og fast ejendom) og a flønning til hovedaktionær, samt forrentning af mellemværende mellem hovedakti onær oAt denne betydelige udvidelse af ansættelsesfristen reelt blev gennemført ved lov nr. 408 af 1. juni 2005 på grundlag af lovforslag L 120 af 2. marts 2005? At det reelt ikke fremgik af lovforslag L 120 af 2. marts 2005, at der skete denne betydelige udvidelse af ansættelsesfristerne for skattemyndighedernes ændring af hovedaktionærdi-spositioner og koncerntransaktioner for mindre rent danske selskaber?Svar: Reglen om den forlængede ansættelsesfrist på 6 år blev indført i 1998.Den gælder for såkaldt kontrollerede transaktioner. Det vil sige for alle handel smæssige eller økonomiske transaktioner mellem koncernforbundne selskaber, mellem selskab og fast driftssted og mellem selskab og hovedaktionær. Ved lov nr. 408 af 1. juni 2005 blev oplysnings- og dokumentationspligten for kontrollere-de transaktioner udvidet til også at omfatte indenlandske, kontrollerede transaktioner. De r-med blev den forlængede ansættelsesfrist på 6 år udvidet tilsvarende. Den gælder således nu også for alle handelsmæssige o g økonomiske transaktioner mellem koncernforbundne danske selskaber, mellem et dansk selskab og den danske hovedaktionær osv.Udvidelsen er ikke omtalt i de almindelige bemærkninger, men fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 5, stk. 5. Endvidere fremgår den af ko mmentaren til høringssvaret fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR). Kommentaren indgår i bilag 1 til L 120. Endelig er emnet kommenteret i svaret på FSRs henvendelse til Skatteu dvalget om L 120. Der er således ikke tale om, a t den afledte konsekvens - en ansættelsesfrist på 6 år for de indenlandske, kontrollerede transaktioner Som det fremgår af kommentarerne til FSR, så er man opmærksom på, at behovet for den forlængede ansættelsesfrist er størst for de grænseoverskridende transaktioner. At hensyn til EU-medholdeligheden er det imidlertid opfattelsen, at der nødvendigvis må gælde ens reg-ler for grænseoverskridende og indenlandske transaktioner. Professor Jan Pedersen anfører, at den forlængede ansættelsesfrist højst burde være ge n-nemført for nationale specifikke transfer pricing korrektioner. Det vil sige for korrektion af priser og vilkår ved erhvervsmæssig omsætning af varer og tjenesteydelser m.v. Dette base-res på den opfattelse, at den forlængede ansættelsesfrist efter formålet og motiverne alene retter sig mod korrektioner ved erhvervsmæssig omsætning.Jeg er ikke enig i denne vurdering. Som anført omfatter den forlængede ansættelsesfrist ik-ke kun erhvervsmæssige, men alle økonomiske transaktioner mel lem koncernforbundne selskaber og mellem selskab og hovedaktionær. Dette fremgår klart af lovteksten.
Side 3 Endelig sætter professor Jan Pedersen spørgsmålstegn ved, om udvidelsen af anvendelses-området for den forlængede ansættelsesfrist er i overensstemmelse med regeringens skatte-stop. Den forlængede ansættelsesfrist ændrer ikke de materielle regler for beskatningen af sel-skaber og hovedaktionærer. Den er med til at sikre, at det er den korrekte skat, der bet ales. Dette er helt i overensstemmelse med regeringens politik og på ingen måde i modstrid med skattestoppet.