J.nr. 2005-418-0280    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg Hermed  sendes  svar  på  spørgsmål  nr. 89  af  12.  december 2005 . (Alm. del). Kristian Jensen /Ivar Nordland
Side 2 Spørgsmål 89:     Ministeren bedes kommentere artiklen i Tidsskrift for Skatter og Afgifter nr. 48 af 7. december 2005 af professor Jan Pedersen: Forlænget ansættelsesfrist for mindre koncernforhold og hovedaktionærdispositioner m.v. herunder Om  det  er  korrekt,  at  der  fra  indkomståret  2005  gælder  en  6   -årig  ansættelsesfrist  ifølge Forvaltningslovens  §26,  stk.  5  for  ændring  af  kontrollered  e  transaktioner  mellem  mindre danske  selskaber,  og  mellem  hovedaktionær  og  selskab,  såsom  ændring  af  overdragelse s- vilkår for anlægsejendom (f.eks. bil og fast ejendom) og a   flønning til hovedaktionær, samt forrentning af mellemværende mellem hovedakti  onær o At denne betydelige udvidelse af ansættelsesfristen reelt blev gennemført ved lov nr. 408 af 1. juni 2005 på grundlag af lovforslag L 120 af 2. marts 2005? At det reelt ikke fremgik af lovforslag L 120 af 2. marts 2005, at der skete denne betydelige udvidelse  af  ansættelsesfristerne  for  skattemyndighedernes  ændring  af  hovedaktionærd i- spositioner og koncerntransaktioner for mindre rent danske selskaber? Svar:  Reglen om den forlængede ansættelsesfrist på 6 år blev indført i 1998. Den gælder for såkaldt kontrollerede transaktioner. Det vil sige for alle handel smæssige eller økonomiske transaktioner  mellem  koncernforbundne  selskaber,  mellem  selskab  og  fast  driftssted  og mellem selskab og hovedaktionær. Ved lov nr. 408 af 1. juni 2005 blev oplysnings- og dokumentationspligten for kontrollere- de transaktioner udvidet til også at omfatte indenlandske, kontrollerede transaktioner. De r- med  blev  den  forlængede  ansættelsesfrist  på  6  år  udvidet  tilsvarende.  Den  gælder  således nu  også  for  alle  handelsmæssige  o   g  økonomiske  transaktioner  mellem  koncernforbundne danske selskaber, mellem et dansk selskab og den danske hovedaktionær osv. Udvidelsen er ikke omtalt i de almindelige bemærkninger, men fremgår af bemærkni ngerne til  lovforslagets  §  5,  stk.  5.  Endvidere  fremgår  den  af  ko mmentaren  til  høringssvaret  fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR). Kommentaren indgår i  bilag 1 til L 120. Endelig er emnet kommenteret i svaret på FSR’s henvendelse til Skatteu dvalget om L 120. Der er således ikke tale om, a t den afledte konsekvens - en ansættelsesfrist på 6 år for de indenlandske, kontrollerede transaktioner – Som det fremgår af kommentarerne til FSR, så er man opmærksom på, at behovet for den forlængede ansættelsesfrist er størst for de grænseoverskridende transaktioner. At hensyn til EU-medholdeligheden er det imidlertid opfattelsen, at der nødvendigvis må gælde ens re g- ler for grænseoverskridende og indenlandske transaktioner. Professor  Jan  Pedersen  anfører,  at  den  forlængede  ansættelse sfrist  højst  burde  være  ge   n- nemført for nationale specifikke transfer pricing korrektioner. Det vil sige for korrektion af priser og vilkår ved erhvervsmæssig omsætning af varer og tjenesteydelser m.v. Dette bas e- res på den opfattelse, at den forlængede ansæ ttelsesfrist efter formålet og motiverne alene retter sig mod korrektioner ved erhvervsmæssig omsætning. Jeg er ikke enig i denne vurdering. Som anført omfatter den forlængede ansættelsesfrist i k- ke  kun  erhvervsmæssige,  men  alle  økonomiske  transaktioner  mel   lem  koncernforbundne selskaber og mellem selskab og hovedaktionær. Dette fremgår klart af lovteksten.
Side 3 Endelig sætter professor Jan Pedersen spørgsmålstegn ved, om udvidelsen af anvendelse s- området for den forlængede ansættelsesfrist er i overensstemmelse m ed regeringens skatte- stop. Den  forlængede  ansættelsesfrist  ændrer  ikke  de  materielle  regler  for  beskatningen  af  se l- skaber og hovedaktionærer. Den er med til at sikre, at det er den korrekte skat, der bet  ales. Dette er helt i overensstemmelse med regeringens politik og på ingen måde i modstrid med skattestoppet.