J.nr. 2005-318-0456Dato:TilFolketingets SkatteudvalgHermed sendes svar på spørgsmål nr. 88 af 9. december 2005.(Alm. del).Kristian Jensen/Birgitte Christensen
Side 2 Spørgsmål 88: Ministeren bedes foretage nedennævnte beregni nger vedr. skatteforslagene i Velfærdskommissionens endelige ra pport af 7. december 2005:a.De provenumæssige konsekvenser af hvert af forslagene om at i) øge værdien af be-skæftigelsesfradraget (jf. forslag nr.17) ii) fjerne mellemskatten iii) hæve topskat-tegræ nsen iv) øge topskatten v) begrænse beskatningen af positiv k apitalindkomst m.v. til 33 pct. (jf. forslag nr. 23) vi) forøge ejendomsværdiskatten til 1,5 pct. vii) sænke selskabsskatten fra 28 pct. til 25 pct. (med fastholdt beskatningsgrundlag) -bedes beregnet idet der ses bort fra dynamiske effekter (disse kan eventuelt specifi-ceres særskilt). Den valgte beregningsrækkefølge bedes specificeret i svaret.b. Der ønskes en beregning på den samlede fordelingsvirkning af forslag i) - vi) oven-for (altså alle s katteforslagene bortset fra forslaget om at sænke satsen for selskab s-skat). Der ønskes tabeller, der viser virkningen i kroner og i procent af den disp o-nible indkomst opdelt i passende indkomstintervaller og specificeret for de fire kombinationer af ejer/lejer og par/enlig.c.Der ønskes beregning af fordelingsvirkningen af alene af forslaget om at forøge ejendomsværdien skatten til 1,5 pct. specificeret som anført under b (idet der ikke behøves t abeller specifikt for lejere). Såfremt der er problemer med den præcise fortolkning af Velfærdskommissionens for-slag bedes man i besvarelsen lægge sig fast på en passende fortolkning og beskrive denne i svaret.Svar: De ønskede beregninger af de provenu - og fordelingsmæss ige konsekvenser af den opstillede reformskitse er vist i det følge nde.Der er i dette svar alene givet rent tekniske beregninger udført på lovmodellen på et repr æ-sentativt udsnit af den danske befolkning for de elementer af Velfærdskommissionens ska t-tereformforslag, der er opstillet i spørgsmålet. Beregningerne viser alene de umiddelbare virkninger af de opstillede elementer.Der er ikke i analysen indregnet dynamiske effekter, afledte effekter på andre skatter og a f-gifter eller andre eventuelle påvirkninger af konjunkturfo rløbet. Der er heller ikk e indregnet afledte effekter på boligpriserne som følge af reformen.Det er endvidere vigtigt at understrege, at den analyse, der er givet i dette svar, alene er en partiel og statisk analyse af en del af det meget omfattende reformkompleks på en række områder, som Ve lfærdskommissionen fremlægger i deres endelige rapport. Denne analyse viser således langt fra et samlet eller dækkende billede af de samfundsmæssige konsekven-ser af Velfærdskommissionens forslag. Resu ltaterne af analysen bør vurderes i dette ly s.De provenu- og fordelingsmæssige konsekvenser er her beregnet ved at sammenholde r e-formforslaget, når det er fuldt gennemført, med et skattesystem bestående af de beska t-ningsreglerne som gæ lder for 2006.I Velfærdskommissionens forslag er beløbsgrænser mv. angivet i 2005-niveau. En række af de foreslåede ændringer er dog ikke a ngivet helt eksakt. For at belysningen af forslaget skal være sammenlignelig med gældende regler i indeværende år, er der foretaget en præcise-
Side 3 ring og opregning til 2006-niveau af de angivne beløbsgrænser i Velfærdskommissionens forslag, og alle provenuskøn m.v. er ligeledes i 2006 n iveau. De umiddelbare provenumæssige konsekvenser af de ændringer i skattesystemet, der er op-stillet i spørgsmålet, fremgår af tabel 1.Tabel 1.Umiddelbare provenumæssige konsekvenser af r eformskitsen. (Slutvirkning).(2006-niveau)Ca. mia. kr.iBeskæftigelsesfradraget forhøjes fra 2,5 pct. til 11 pct., og det maksim a-le fradrag forhøjes fra 7.300 kr. til 46.000 kr. ............................................Herved opnås det maksimale beskæf tigelsesfradrag ved den nye grænse for topskatten.÷ 20,9iiMellemskatten ophæves. ............................................................................Skatteloftet sænkes parallelt fra 59 pct. til 53 pct.÷ 8,2iiiTopskatten forhøjes til 17 pct. ...................................................................Skatteloftet forhøjes parallelt fra 53 pct. til 55 pct.2,2ivTopskattegrænsen forhøjes med 66.000 kr. fra 318.700 kr. til 384.700 kr................................................Før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag svarer det til en forhøjelse af græ nsen med ca. 72.000 kr. fra ca. 346.400 kr. til ca. 418.150 kr.÷ 6,8vNedsættelse af skatten af positiv nettok apitalindkomst til 33 pct..............I beregningerne er beskatningen nedsat til kommuneskatteniveau, hvil-ket i gennemsnit svarer til 33,3 pct.÷ 1,7viForhøjelse af ejendomsværdiskattesatsen til 1,5 pct. .................................I beregningen indgår ophævelse af nedslagene for ejerb oliger erhvervet den 1. juli 1998 eller før, og ejendomsværdiskatten beregnes af den fu l-de ejendomsværdi, som foreslået af Ve lfærdskommissionen22,6I alt provenuændring vedrørende personbeskatni ngen.....................................÷ 12,8vii Nedsættelse af selskabsskattesatsen fra 28 pct. til 25 pct.1) .......................÷ 5,0Anm.: Personskatteelementerne er baseret på l ovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befol kningen.÷ betyder provenutab.1)Inkl. provenutab ved nedsættelse af virksomhedsskatteprocenten fra 28 pct. til 25 pc t.Vedrørende pkt. vi) bemærkes det, at nedslagene i ejendomsværdiskatten for ejere, der har erhvervet boligen 1. juli 1998 eller før1, samlet set reduceres år for år i takt med, at bolige r-ne handles. Merprovenuet ved ophævelsen af nedslagene, der indgår i skønnet i t abel 1, er foretaget ud fra niveauet i 2006, hvilket betyder, at provenuet er lidt overvurderet.Skattestoppet betyder, at beregningsgrundlaget for ejendomsvæ rdiskatten efter gældende regler er fastlåst nominelt på et niveau svarende til vurd eringen pr. 1. januar 2001 + 5 pct. Det betyder, at ejendomsværdiskatten målt realt (netto for inflation) falder fra år til år. Da Velfærdskommissionens skatteforslag først vil være fuldt gennemført i 2029, er ejendoms-væ rdiskatten efter gældende regler ink lusiv skattestop derfor i beregningerne nedreguleret med ca. 37 pct., svarende til en prisudvikling på to pct. årligt i 23 år.1For parcelhuse og sommerhuse, der er købt den 1. juli 1998 eller tidligere, gives der et nedslag i eje n-domsværdiskatten på 4 af grundlaget, dog maks. 1.200 kr. Herudover gives til alle typer ejerboliger, der er kø bt den 1. juli 1998 eller tidligere, et ekstra nedslag på 2 af ejendomsværdiskattegrundlaget. Disse to nedslag bortfalder ved ejerskifte og gives ikke for ejerboliger, der er handlet efter 1. juli 1998.
Side 4 Samlet set skønnes de medregnede elementer af reformskitsen at medføre umiddelbare ne d-sættelser af personskatterne på næsten 13 mia. kr., som er sammensat af nedsættelser af indkomstskatten på 35½ mia. kr. og forhøjelser af skatten på ejerboliger på ca. 22½ mia. kr.Nedsættelse af selskabsskatten fra 28 pct. til 25 pct., jf. pkt. vii), skønnes at medføre et år-ligt provenutab på godt 4,5 mia. kr. inklusiv tabt provenu fra kulbrinteskatten. Hertil kom-mer et provenutab på ca. 0,4 mia. kr. ved en parallel nedsættelse af virksomhedsskattesa t-sen fra 28 pct. til 25 pct. Samlet skønnes det umiddelbare pr ovenutab således til ca. 5 mia. kr. Tages der hensyn til afledte effekter på provenuet fra udbytteskat (men før adfærdsæn-dringer) anslås det årlige pr ovenutab til godt 4,0 mia. kr.Fordelingsprofilen af de indregnede elementer af reformforslaget fremgår af tabel 2, der v i-ser de umiddelbare fordelingsmæssige konsekvenser for familier fordelt efter indko mstens størrelse for henholdsvis ægtepar og enlige. Familier består af enlige eller ægtepar inkl. hjemmeboende børn u nder 18 år.Tabel 2.Reformens virkning for alle familier fordelt efter indkomst. (Slutvirkning)Gns. skatteændringÆgteparEnligeI altSkatteæ ndringSkatteæ ndringSkatteæ ndringAlle familierIndkomst1)AntalfamilierGen-nemsnitI pct. af disponi-bel ind-komst2)AntalfamilierGen-nemsnitI pct. af disponi-bel ind-komst2)AntalfamilierGen-nemsnitI pct. af disponi-bel ind-komst2)Kr.(1.000)Kr.Pct.(1.000)Kr.Pct.(1.000)Kr.Pct.Under 100.000 ....................99.47518,5382150,03912200,5100.000-150.000.................106.1004,05621.0301,15721.1201,2150.000-200.000.................815.6253,83115500,43921.6001,2200.000-250.000.................596.6553,7266-1.360-0,9325950,1250.000-300.000.................646.4253,1254-3.100-1,7318-1.185-0,6300.000-350.000.................666.6202,8190-6.495-3,1256-3.110-1,4350.000-400.000.................584.8451,7116 -13.800-6,0174-7.540-3,1400.000-500.000.................1461.1800,494 -22.120-8,5240-7.960-2,8500.000-600.000.................195-3.360-0,931 -24.290-8,1226-6.235-1,8600.000-800.000.................237 -14.480-3,421 -25.115-7,0258 -15.365-3,6Over 800.000 ......................128 -31.310-5,59 -39.485-7,5137 -31.865-5,6Alle .....................................1.053-5.530-1,62.236-3.110-2,33.289-3.885-1,9Samlet provenuændring ......-5,8 mia. kr.-7,0 mia. kr.-12,8 mia. kr.Anm.Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.- betyder skattenedsættels e.1)Indkomsten består af den p ersonlige indkomst før AM bidrag plus positiv nettokapitalin dkomst.2)Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fra-trukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet ef ter gældende regler.Skattenedsættelsen er fordelt mellem ægtepar og enlige med knap 6 mia. kr. til parfamilier og ca. 7 mia. kr. til gruppen af enlige. I gennemsnit får ægtepar godt 5.500 kr. i skattelette l-se, mens enlige i gennemsnit får godt halvdelen af dette beløb.Ses der på skatteændringerne i de enkelte indkomstintervaller, er der i gennemsnit tale om skatteforhøjelser i de laveste indkomstintervaller og skattenedsættelser i de højeste ind-komstintervaller skattelettelser blandt enlige. I tabel 2 a og 2 b er resultaterne fra tabel 2 opdelt på henholdsvis familier i ejerbolig og f a-milier i lejebolig.Det fremgår, at af den samlede skattenedsættelse på knap 13 mia. kr. tilfalder godt 2/3 fa-milier i lejeboliger og knap 1/3 familier i ejerbolig.
Side 5 Tabel 2 a. Reformens virkning for familier i ejerbolig fordelt efter indkomst. (Slutvirkning)Gns. skatteændringÆgteparEnligeI altSkatteæ ndringSkatteæ ndringSkatteæ ndringEjerfamilierIndkomst1)AntalfamilierGen-nemsnitI pct. af disponi-bel ind-komst2)AntalfamilierGen-nemsnitI pct. af disponi-bel ind-komst2)AntalfamilierGen-nemsnitI pct. af disponi-bel ind-komst2)Kr.(1.000)Kr.Pct.(1.000)Kr.Pct.(1.000)Kr.Pct.Under 100.000 ....................614.44530,8365.88011,8427.02014,2100.000-150.000.................610.8606,71148.4608,71208.5808,6150.000-200.000.................499.5356,3817.9606,21308.5556,3200.000-250.000.................3810.8255,9964.8553,11346.5554,0250.000-300.000.................4111.1855,51132.1851,21544.5602,4300.000-350.000.................4611.0154,795-1.525-0,71412.6051,2350.000-400.000.................448.6103,065-8.880-3,8109-1.755-0,7400.000-500.000.................1203.8101,258 -17.240-6,6178-3.055-1,0500.000-600.000.................169-1.390-0,421 -19.190-6,4190-3.340-0,9600.000-800.000.................215 -12.850-3,016 -20.310-5,7231 -13.375-3,2Over 800.000 ......................121 -29.865-5,27 -34.105-6,8128 -30.105-5,3Alle .....................................855-4.425-1,2702-230-0,11.557-2.535-0,9Samlet provenuændring ......-3,7 mia. kr.-0,2 mia. kr.-3,9 mia. kr.Anm.Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.- betyder skattenedsættelse.1)Indkomsten består af den p ersonlige indkomst før AM bidrag plus positiv nettokapitalin dkomst.2)Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fra-trukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler.Tabel 2 b. Reformens virkning for familier i lejebolig fordelt efter indkomst. (Slutvirkning)Gns. skatteændringÆgteparEnligeI altSkatteæ ndringSkatteæ ndringSkatteæ ndringLejerfamilierIndkomst1)AntalfamilierGen-nemsnitI pct. af disponi-bel ind-komst2)AntalfamilierGen-nemsnitI pct. af disponi-bel ind-komst2)AntalfamilierGen-nemsnitI pct. af disponi-bel ind-komst2)Kr.(1.000)Kr.Pct.(1.000)Kr.Pct.(1.000)Kr.Pct.Under 100.000 ....................3-150-0,3346-605-1,3349-605-1,3100.000-150.000.................4-865-0,6448-870-0,9452-870-0,9150.000-200.000.................32-325-0,2230-2.055-1,7262-1.840-1,5200.000-250.000.................21-990-0,6170-4.865-3,2191-4.445-2,9250.000-300.000.................23-1.790-0,9141-7.320-4,0164-6.535-3,6300.000-350.000.................20-3.815-1,695 -11.435-5,5115 -10.135-4,8350.000-400.000.................14-7.230-2,851 -20.095-8,865 -17.330-7,3400.000-500.000.................26 -11.095-3,736 -29.985-11,762 -22.120-8,0500.000-600.000.................26 -16.395-4,510 -34.690-11,536 -21.615-6,3600.000-800.000.................22 -30.101-7,25 -39.710-11,227 -31.950-7,8Over 800.000 ......................7 -54.720-9,92 -59.770-9,89 -55.765-9,8Alle .....................................198 -10.305-3,91.534-4.430-3,71.732-5.100-3,7Samlet provenuændring ......-2,1mia. kr.-6,8 mia. kr.-8,9mia. kr.Anm.Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.- betyder skattenedsættelse.1)Indkomsten består af den p ersonlige indkomst før AM bidrag plus positiv nettokapitalin dkomst.2)Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fra-trukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler.
Side 6 Fordelingsprofilen blandt ejerfamilierne i tabel 2 a viser stort set samme billede som for samtli-ge familier i tabellen ovenfor med skattestigninger for lav- og mellemindkomsterne og skatte-lettelser i de høje indkomstintervaller, mens der for familierne i lejebolig, j f. tabel 2 b, i gen-nemsnit er tale om skattelettelser på alle indkomsttrin for såvel ægtepar som enlige.Forskellen i fordelingsprofilen i tabel 2 a og 2 b for henholdsvis ejere og lejere afspejler ik-ke overraskende, at ejendomsværdiska tten forhøjes med ca . 22½ mia. kr.Fordelingsprofilen for denne skattestigning er vist i tabel 3 for alle familier og i tabel 3 a for familier i ejerbolig.Tabel 3.Virkningen af forhøjelsen af ejendomsværdiskatten for alle familier fordelt efter indkomst. (Slutvirkning)Gns. skatteændringÆgteparEnligeI altSkatteæ ndringSkatteæ ndringSkatteæ ndringAlle familierIndkomst1)AntalfamilierGen-nemsnitI pct. af disponi-bel ind-komst2)AntalfamilierGen-nemsnitI pct. af disponi-bel ind-komst2)AntalfamilierGen-nemsnitI pct. af disponi-bel ind-komst2)Kr.(1.000)Kr.Pct.(1.000)Kr.Pct.(1.000)Kr.Pct.Under 100.000 ....................912.41517,83821.0651,93911.3102,4100.000-150.000.................108.7604,85621.9201,55722.0401,6150.000-200.000.................816.5603,43112.5701,53923.4002,0200.000-250.000.................598.5303,62663.5101,63254.4252,0250.000-300.000.................648.8953,22544.2501,73185.1852,0300.000-350.000.................6610.8653,41905.0951,72566.5802,2350.000-400.000.................5811.9153,21166.4451,91748.2802,3400.000-500.000.................14612.7503,0947.8501,924010.8252,6500.000-600.000.................19513.5202,73110.8202,122613.1502,6600.000-800.000.................23716.8152,72114.8152,425816.6502,7Over 800.000 ......................12825.5202,6918.8201,813725.0652,6Alle .....................................1.05314.2152,82.2363.3901,73.2896.8552,3Samlet provenuændring ......15,0 mia. kr.7,6 mia. kr.22,6 mia. kr.Anm.Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.1)Indkomsten består af den p ersonlige indkomst før AM bidrag plus positiv net tokapitalindkomst.2)Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fra-trukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler.Af den samlede stigning i ejendomsværdiskatten på ca. 22½ mia. kr. falder ca. 2/3 på pa r-familier, mens enlige skal betale ca. 1/3.For familier i ejerbolig udgør den gennemsnitlige stigning i eje ndomsværdiskatten næsten 14.500 kr., jf. tabel 3 a.Det bemærkes afslutningsvis, at Velfærdskommissionen foreslår en indefrysningsordning for ejendomsværdiskatten for pensionister. En sådan ordning vil betyde, at reformens vir k-ninger vil blive afdæmpet i fo rhold til tabellens tal i de intervaller, hvor der befinder sig pensionister.
Side 7 Tabel 3 a. Virkningen af forhøjelsen af ejendomsværdiskatten for familier i ejerb olig fordelt efter indkomst. (Slutvirkning)Gns. skatteændringÆgteparEnligeI altSkatteæ ndringSkatteæ ndringSkatteæ ndringEjerfamilierIndkomst1)AntalfamilierGen-nemsnitI pct. af disponi-bel ind-komst2)AntalfamilierGen-nemsnitI pct. af disponi-bel ind-komst2)AntalfamilierGen-nemsnitI pct. af disponi-bel ind-komst2)Kr.(1.000)Kr.Pct.(1.000)Kr.Pct.(1.000)Kr.Pct.Under 100.000 ....................618.82525,63611.11014,64212.13016,0100.000-150.000.................614.7407,41149.3657,21209.6307,2150.000-200.000.................4910.8355,6819.8805,813010.2405,7200.000-250.000.................3813.1255,5969.7354,513410.7004,8250.000-300.000.................4114.0455,01139.5553,715410.7404,1300.000-350.000.................4615.4304,89510.2153,414111.9303,9350.000-400.000.................4415.6254,16511.4903,310913.1703,7400.000-500.000.................12015.4653,65812.7153,117814.5703,5500.000-600.000.................16915.5603,12116.1103,219015.6203,1600.000-800.000.................21518.5653,01619.6903,123118.6453,0Over 800.000 ......................12127.0952,8723.8052,312826.9102,7Alle .....................................85517.5003,370210.7754,11.55714.4653,5Samlet provenuændring ......15,0 mia. kr.7,6 mia. kr.22,6 mia. kr.Anm.Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.1)Indkomsten består af den p ersonlige indkomst før AM bidrag plus positiv nettokapitalin dkomst.2)Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fra-trukket indkomstskatter og ejendomsværdis kat beregnet efter gældende regler.