J.nr. 2005-518-0162    Dato: 2. januar 2006 Til Folketinget - Skatteudvalget Hermed  sendes  svar  på  spørgsmål  nr. 84 af 5.  december 2005 . (Alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Side 2 Spørgsmål: Ministeren anmodes om at komme med en uddybende redegørelse for den tysk e motorvejs- afgift, MAUTen, herunder: hvornår den rent faktisk trådte i kraft (i modsætning til den oprindeligt planlagte ikrafttræde  lsesdag),       afgiftens størrelse, erfaringerne indtil nu (kontrolforanstaltninger, sanktionsmuligheder ved snyd, om trafikken søger uden om motorvejene for at slippe for afgift),                                           hvilket årligt provenu, der regnes med,                                        samt hvad det har kostet at etablere systemet?                              Svar: Den tyske vejafgift, maut’en, dækker 12.000 km. motorvej, har 2.200 tilslutningspunkter og forventes i 2005 at blive pålagt 1,2 mio. las tbiler (heraf 35 pct. udenlandske), der samlet set vil køre 22,7 mia. transport -kilometer. Maut’en trådte i kraft 1. januar 2005 efter at være blevet udskudt flere gange. Den oprind    e- lige plan var at introducere den d. 31. august 2003. Afgiften har en gennemsnitssats på 15 euro -cents (112 øre) pr. km. Vognmænd kan dog opnå en delvis refundering, idet der ydes en kompensation ved dieseloptankning på tyske tankstationer på gennemsnitligt 2,6 euro -cents (19 øre) pr. km. Nettogennemsnitssatsen er således 12,4 e uro-cents (ca. 93 øre) pr. km. Satsen kan dog variere inden for et spænd me   l- lem 9 cents (67 øre) og 14 cents (104 øre) pr. km afhængig af differentieringsparametrene. Der er budgetteret med en samlet kompensation på i alt 600 mio. euro til dieseltankende lastbiler. Det tyske transportministerium beretter om en høj funktionsgrad, idet de tekniske systemer har fungeret stort set uden perioder med nedbrud. 10 pct. af køretøjerne kontrolleres sti  k- prøvevis, og det oprindelige mål med maksimalt 2 pct. snyd er bl  evet overholdt, så der er konstateret snyd i under 2 pct. af kørslerne. Problemet med omgåelse af det afgiftsbelagte vejnet ved at benytte parallelveje er begrænset. Dette kan konkluderes ud fra den komme  n- de udvidelse af vejnettet, hvor kun 6-7 nye veje vil blive inkluderet. Systemet har til og med oktober 2005 genereret et provenu på 2,37 mia. euro (knapt 18 mia. kr.). Dermed tegner det til, at budgetteringen for hele 2005 på 3 mia. euro (22 mia. kr.) vil nås. Prisen for etablering og drift af systemet vil de første 12 år være på ca. 600 mio. euro (4,5 mia. kr.) årligt.