J.nr. 2005-518-0162    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg Hermed  sendes  svar  på  spørgsmål  nr. 83 af 5.  december 2005 . (Alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Side 2 Spørgsmål 83: Ministeren bedes redegøre for, hvordan man ved beregningen af Registrerin gsafgiften sik- rer, at den beregningsmekanisme (indført 1.juni 2003), der skal tilsikre, at bilpriserne ikke kan stige mere end nettoprisindekset, fungerer? Svar: Reguleringsmekanismen for satserne for registreringsafgiften blev gennemført ved lov nr. 395af 28. maj 2003 - lovforslag L220 (2002-samlingen). Formålet med lovændringen er, at statskassen ikke får øgede indtægter fra moms og reg i- streringsafgift af personbiler, såfremt personbiler stiger mere end prisudviklingen under ét. På den måde friholdes bi  lkøberne for ekstraordinære stigninger i a   fgifterne som følge af ekstraordinære prisstigninger, men ikke fra øgede afgifter, der knytter sig til prisstigninger, der er på niveau med den generelle prisudvikling. Der er ikke tale om nedsættelser bil for bil  , men generelle nedsættelser beregnet på basis af generelle ændringer i prisstigningstakten under ét sammenholdt med den generelle prissti g- ningstakt for personbiler.      Konkret er ordningen baseret på udviklingen fra måned til måned i nettoprisen på bile    r i forhold til det samlede nettoprisindeks. Både det generelle nettoprisindeks og nettoprisi n- dekset for personbiler offentliggø For at undgå for markante sæsonudsving i korrektionerne sammenholdes de månedsvise ændringer i netto  prisindekset for personbiler med et 12-måneders bagudrettet glidende ge n- nemsnit af ændringen i det samlede nettoprisindeks. Reguleringen sker ved, at de to afgiftssatser på henholdsvis 105 pct. og 180 pct. nedsættes med 2 procentpoint for hvert procentpoint ekstraordinær stigning i nettopriserne for pe  r- sonbiler. For en almindelig bil, med en registreringsafgift på ca. 130.000 kr. vil en ekstr a- ordinær stigning på 0,5 procentpoints medføre en registreringsafgift, der er 1 procentpoint eller lidt over 1.000 kr. lavere end ellers. Bilkøberen betaler selv den ordinære prisstigning, afgift af denne og den ekstraordinære prisstigning. Bilpriserne kan således godt stige mere end nettoprisindekset. Bliver prisstigningstakten for personbiler lavere end prisstigningstakten i al almindelighed kan de to afgiftssatser dog ikke overstige henholdsvis 105 og 180 pct. Som eksempel kan tages korrektionen for januar 2006. Den er beregnet på grundlag af det generelle nettoprisindeks for november 2005 og nettoprisindekset for personbiler for sam- me måned. Begge indeks blev offentliggjort den 12. december 2005. Personbiler var steget med 0,43 pct. i forhold til oktober, mens det generelle indeks var faldet med 0,27 pct. 12 måneders gennemsnittet for det generelle nettoprisindeks  forblev stort set uændret 0,18 pct., idet det generelle prisniveau også faldt ca. 0,27 pct. i november sidste år. Den samlede merprisstigning for personbiler kan herefter beregnes til 0,46 pct.(0,25 pct. vedrørende n o- vember 2005 og 0,21 pct. vedrørende tid ligere måneder). Dette resulterer i en ko rrektion på 0,92 procentpoints for januar 2006. I omstående tabel er beregnet registreringsafgift mv. for en personbil henholdsvis med og uden korrektion.
Side 3 Eksempel på beregning af registreringsafgiften med og uden korrektion Uden kor- rektion Korrek- tion Korri- geret kr. pct. kr. Forhandler udsalgspris ekskl. moms 89.406 0,92% 89.406 Moms heraf - 25 pct. 22.352 22.352 Bilpris med moms 111.758 111.758 Fradrag i beskattet værdi   - kr. Radio ja 1.000 1.000 Airbags 4 stk. 5.120 5.120 ABS ja 4.165 4.165 ESP ja 2.000 2.000 Beskattet værdi 99.473 99.473 Progressionsknæk 64.200 64.200 Høj afgiftsprocent af værdi over knæk 180,00% 63.491 179,08% 63.166 Lav afgiftsprocent af væ  rdi under knæk 105,00% 67.410 104,08% 66.819 Fradrag i afgiften - bagrude visker/vasker -300 -300 - indefra justerbart højre sidespejl -300 -300 - selealarmer 3 stk. -300 -300 Samlet registreringsafgift 130.000 129.085 Pris på gaden ekskl. leveringsomkostni nger 241.758 240.843 Korrektionsordningen kom første gang i anvendelse i december 2003 og har været i anve   n- delse siden. Korrektionen har i gennemsnit været 1,32 pct.