J.nr. 2005-318-0453    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg Hermed  sendes  svar  på  spørgsmål  nr. 82 af 2.  december 2005 . (Alm. del). Kristian Jensen /Birgitte Christensen
Side 2 Spørgsmål:   Det ønskes oplyst, hvad de provenumæssige konsekvenser vil være, hvis be- skæ  ftigelsesfradraget øges fra de nuværende 2,5 pct. af bruttoindkomsten til henholdsvis 5 pct., 5,5 pct., 6 pct., 7 pct. og 10 pct. Beregningerne ønskes foretaget dels med det nuv æ- rende maksimum på 259.500 kr., dels for et maksimum på 200.000 kr. Svar: De ønskede oplysninger fremgår af nedenstående tabel 1. Beregningerne er foretaget på lovmodellen, og alle beløb er i 2006  -niveau. Forudsætningerne for de valgte beregning  s- parametre er uddybet i note 1 til tabellen. Tabel 1.   Umiddelbare provenumæssige kon  sekvenser ved forskellige ændringer af beskæft i- gelsesfradraget. 2006-niveau. Indkomstgrænse1) Procentsats Maksimum Beregnings- grundlag Efter fradrag af AM og SP Provenuændring Pct. Kr. Kr. Kr. Ca. mio. kr. 2,5 7.300 292.000 265.720 - 5,0 14.600 292.000 265.720 ÷   5.250 5,5 16.060 292.000 265.720 ÷   6.275 6,0 17.520 292.000 265.720 ÷   7.300 7,0 20.440 292.000 265.720 ÷   9.400 10,0 29.200 292.000 265.720 ÷   15.700 2,5 5.500 220.000 200.200 900 5,0 11.000 220.000 200.200 ÷   3.450 5,5 12.100 220.000 200.200 ÷   4.300 6,0 13.200 220.000 200.200 ÷   5.150 7,0 15.400 220.000 200.200 ÷   6.900 10,0 22.000 220.000 200.200 ÷   12.100 Anm.: ÷ = provenutab. Note 1:     Det maksimale beskæftigelsesfradrag på 7.300 kr. opnås i 2006 ved en indkomst på 292.000 kr. Efter fr adrag af arbejdsmarkedsbidrag (og principielt også SP -bidrag, som dog pt. er suspenderet) svarer denne indkomst cirka til indkomstgrænsen for mellemskatten på 265.500 kr. (292.000 kr. x 0,91 = 265.720 kr.). At denne indkomst overstiger mellemskattegrænsen   skyldes oprundingen af det maksimale beskæftigelsesfradrag til hele hundrede kroner. I 2005 udgør det maksimale beskæft   igelsesfradrag 7.200 kr., og det opnås ved en indkomst på 288.000 kr. Efter fradrag af AM og SP svarer dette beløb til 262.080 kr. eller  lidt over mellemskattegrænsen på 259.500 kr. Der er ved beregningerne for de alternative beskæftigelsesfradrag, der ifølge spørgsmålet skal have maksimum ved en indkomstgrænse på 200.000 kr. anvendt en tilsvarende beregningsmetode, således at de 200.000 kr. op- fattes som indkomstgrænsen efter fradrag af AM og SP. Beskæftigelsesfradraget udgør efter gældende regler 2,5 pct. af arbejdsindkomsten, dog højst 7.200 kr. i 2005 og 7.300 kr. i 2006.  Arbejdsindkomst består i denne forbindelse af grundlaget for arbejdsmarkedsbidraget fratrukket eventuelle indbetalinger til arbejdsgiveradmi- nistrerede pensionsordninger, herunder ATP, samt bidrag til privattegnede pensionsordninger. Det fremgår bl.a. af tabellen, at en fordobling af det nuværende beskæftigelsesfradrag fra 2,5 pct. til 5 pct., hvor det fastholdes, at det maksimale fradrag cirka opnås ved den gæ   l- dende mellemskattegrænse, vil medføre et umiddelbart provenutab på ca. 5¼ mia. kr. En firdobling af fradraget til 10 pct. vil medføre et umiddelbart provenutab p å knap 16 mia. kr.
Side 3 Hvis indkomsten, hvor det maksimale fradrag opnås, sænkes til ca. 200.000 kr., medfører en fordobling af fradraget fra 2,5 pct. til 5 pct. et umiddelbart provenutab på ca. 3,5 mia. kr. og en firdobling et umiddelbart provenutab på godt 1 2 mia. kr. Der er ikke i tabel 1 medregnet dynamiske effekter, afledte effekter på andre skatter og afgi fter eller andre eventuelle påvirkninger af konjunkturfo rløbet.