J.nr. 2005-318-0450    Dato: Til Folketinget - Skatteudvalget Hermed  sendes  svar  på  spørgsmål  nr.     79 af 28.  november 2006 . (Alm. del). Kristian Jensen /Birgitte Christensen
Side 2 Spørgsmål:   Vil ministeren tilsende udvalget en opgørelse over adgangen til sk attefradrag for indbetaling på pensionsordninger i EU -landene og Norden, med henblik på, a)    om der er fradrag og b)   om der er en beløbsgrænse for de årlige indbetalinger? Svar: I det følgende skema redegøres der i oversigtsform over fradragsret og bortsee  lsesret for pensionsindbetalinger i Norden og EU-landene bortset fra de nye medlemslande og Grækenland. For de sidstnævnte lande har det ikke været muligt at fremskaffe fyldestg ø- rende information. Skemaet indeholder oplysninger om fradrags- og bortseelsesret for ikke - obligatorisk pensi- onsopsparing – o- risk arbejdsmarkedspension, men med stor frihed for arbejdsgiver og arbejdstager i forbin- delse med den næ  rmere udmøntning af pensionsafta len. I mange tilfælde fremgår det tilsvarende ikke ganske klart af de data, som Skatteministeriet har kunnet fremskaffe, hvor snævert reguleret en given, frivillig  pe  nsionsopsparingsform i virkeligheden er. Ligeledes kan den givne opsparingsform være mer  e eller mindre forbun- det med det  pågældende lands søjle -1 ordning, dvs. ordninger svarende til folkepension og ATP. I den forbindelse er det værd at nævne, at søjle -1 ordninger spiller en forholdsmæ  s- sigt større rolle i det fleste lande i skemaet, end folk epension og ATP gør i Da nmark. Som eksempel kan nævnes Portugal og Italien, hvor privat administrerede ordninger spiller en relativt beskeden, om end voksende rolle. I øvrigt bemærkes, at selvom der er fradrags   - eller bortseelsesret for en pensionsindbeta- ling, sål edes at indbetalingen påvirker indkomstskatten, er det ikke ensbetydende med, at der ikke kan være skatter eller afgifter knyttet til indbetalingen. Eksempelvis betales der i Belgien en forsikringsafgift af indbetalinger på arbejdsgiveradministrer ede ordninger afhæ  n- gigt af den nærmere opbygning af ordni  ngen. Om noget tilsvarende gælder i de andre lande fremgår ikke af Skatteministeriets data. Tilsvarende fremgår det ikke i hvilket omfang, de typisk ganske store arbejdsgiverafgifter, der er knyttet til lønnet beskæftigelse, også betales af indskud på pensionsordninger (ligesom fradrag i Danmark først gives efter afregning af arbejdsmarkedsbidrag). Særligt til kolonnen om bortseelsesret skal knyttes den bemærkning, at der i visse tilfælde formelt opereres med fuld bortseelsesret for arbejdstageren for pensionsindbetalinger, men at arbejdsgiverens tilsvarende fradrag for betalingen er beløbsmæssigt begrænset. Det må antages at begrænse indskuddene, og dermed bortseelsesrettens effekt. Endelig bemærkes  , at skemaet ikke indeholder information om overgangsregler f.eks. for pensionsordninger, der er oprettet før et givent lovindgreb. Skemaet beskriver således først og fremmest fradragsret og bortseelsesret for nyoprettede pensionsordninger.  
Side 3 Land Fradragsret for indbeta- linger til pensionsord- ninger Beløbsgrænse Bortseelsesret for arbejdsgivers og/eller ar- bejdstagers indbetalinger på arbejdsgive r- administrerede pensionsordninger Belgien Ja For selvstændige er fradrag  s- retten maksimeret til 8,17 pct. af indkomsten, dog maksimalt 2.500 EUR. Hertil kommer en almindelig opsparingsordning for alle, hvorefter der med fradrags- ret kan opspares 800 EUR om året. Der er desuden fr a- drag op til 1.800 EUR for præmier til livsforsikring. Ja, svarende til opbygning af en dækning  s- grad på 80 pct. af den afsluttende løn. I b  e- regningen af dækningsgraden indgår udbeta linger fra andre arbejdsmarkedspensioner og folkepension.   Dette gælder uden b  egrænsninger   kollektive ordninger. Indgås en  privat aftale mellem arbejdsgiver og arbejdstager gælder des  u- den, at arbejdsgiveren højst kan bidrage med 1.800 EUR om året. Betalinger heru d- over er ikke fradragsberettigede for ar- bejdsgiveren. Der betales en forsikringsafgift på 4,4 pct. af indbetalinger på arbejdsgiveradministr e- rede ordninger afhængigt af den nærmere opbygning af ordningen. Finland Ja 5.000 EUR. Har den pågældende en a   r- bejdsgiveradministreret, in- dividuelt aftalt pension, hvor arbejdsgiveren  har indbetalt præmier, nedsættes grænsen dog til 2.500 EUR. Bortseelsesret for indbetalinger på  individu- el frivillig pension, som arbejdsgiver har tegnet for arbejdstageren op til 8.500 EUR. På en  kollektiv ordning kan arbejdstager indskyde 5 pct. af lønnen, dog maksimalt 5.000 EUR, og højst et beløb svarende til arbejdsgivers bidrag (som er bortseelsesbe- rettiget). En beløbsgrænse, der udgør det højeste af følgende to b  e- løb: 10 pct. af forrige års arbejd s- indkomst, dog højst 24.000 EUR (2004) eller 3.000 EUR (2004) (svarende til 10 pct. af den maksimale arbejdsløs hedsunderstøtte l- se) Ja. En arbejdstager kan indskyde op til 25 pct. af sin løn på en arbejdsgiveradministr  e- ret ordning uden fradragsret. Arbejdsgiver kan indskyde et beløb svarende til 3 gange den ansattes indskud med bortseelsesret, dog maksimalt 4600 EUR. Den beskrevne ordning kan alene etableres som en overbygning til en særlig, skatteb  e- gunstiget og mere kortsigtet  opsparings- ordning for de ansatte. Er en sådan opsp a- ringsordning ikke oprettet, kan der således ikke oprettes en arbejdsgiveradministreret pensions ordning.    Frankrig Ja Ved opgørelsen af 10 pct.’s  -grænsen tages alle pensionsopsparingsindskud med fradragsret/bortseelsesret i betragtning, inkl. indbetalinger til obligato- riske ordninger.
Side 4 Holland Ja Aktuarmæssigt beregnet indbetalingsgrænse, hvore  f- ter der over en 40-års peri o- de kan opbygges en dæ  k- ningsgrad ved pensionering på 70 pct. af indkomsten ved det 65. år. I beregningen af dækning  s- graden indgår udbetalinger fra evt. arbejdsmarkedspen- sioner og folkepension.   Ja. Indbetalinger må dog kun væ   re så store, at de medfører en pension, der inkl. udbetali n- ger fra hollandsk folkepension mv. højst udgør 70 pct. af arbejdstagerens afsluttende løn. Indbetalingerne modsvarer en opbygning af 1,75 til 2 pct. i dækningsgrad pr. år. Det er dog muligt at få  en dækningsgrad på op til 100 pct., hvis arbejdstageren fortsætter med arbejde efter det 65. år (og over 100 pct. i særlige tilfælde) Irland Ja 15 pct. af indkomst (op til 254.000 EUR)  for personer op til 30 år, 20 pct. for pe r- soner mellem 30 og 39 år, 25 pct. for personer mellem 40 og 49 år og 30 pct. for pe r- soner over 50 år. Ja. Island Ja Op til 4 pct. af indkomst (og en evt. arbejdsgiver skal be- tale 2 pct. bidrag af lønnen som tillæg hertil, hvis a  r- bejdstageren selv opsparer mindst 2 pct. af sin løn på en sådan frivillig ordning). Ja, obligatorisk opsparing, men ordningens indhold aftales nærmere mellem arbejdsg  i- ver og arbejdstager: Minimumbidrag, der skal betales til ved- kommende pensionsfond er 10 pct. af brut- tolønnen. Bidragets størr  else og bidragets deling mellem arbejdsgiver og den ansatte er bestemt i de enkelte overenskomster for den pågældende faggruppe. Oftest er a   r- bejdsgiverens bidrag 6-7 pct. (i mange til- fælde dog væsentligt større, fx 11,5 pct. for statsansatte) og arbejdstagerens bidrag 4 pct. Italien Ja, men ses alene at gæ  l- de for selvstændige. 6 pct. af forrige års in d- komst. Ja, op til 12 pct. af løn, dog højst 5.165 EUR. Luxem- bourg Ja Afhængigt af de nærmere omstændigheder opereres med forskellige maksimum- grænser i s  pændet mellem 2.200 og 3.900 EUR Nej. Der beregnes en skat på 20 pct. af arbejd s- givers indbetalinger på en arbejdsgivera d- ministreret pensionsordning. For arbejdstagers egne indbetalinger dog fradrag op til 1.200 EUR.
Side 5 Norge Ja Maksimalt 40.000 NOK Ja. På såkaldt ytelsesbasert alderspensjon skal pensionsindbetalingen fra arbejdsgiver og arbejdstager fastsæ  ttes sådan at de samlede pensionsydelser fra pensionsordningen og beregnet folkepension for hver arbejdstager ikke vil overstige 100 pct. af arbejdstage- rens løn indtil 360.000 NOK, 70 pct. af den del af lønnen som ligger mellem 360.000 og 720.000 NOK og 0 pct. af den del af lønnen, der overstiger 720.000 NOK. På såkaldt indskuddspensjon samt engang  s- betalt alderspensjon kan der af løn mellem 60.000 og 360.000 NOK indskydes 5 pct., af løn mellem 360.000 og 720.000 NOK 8 pct., mens der af den del af lønnen, der li g- ger under 60.000 og overstiger 720.000 NOK ikke kan foretages indbetalinger. Har man i virksomheden i stedet valgt at have en fælles fast s  ats  for alle medarbejdere, udgør maksimumsbeløbet ca. 13.000 NOK. En arbejdstager kan ikke være medlem både af en ytelsesbasert alderspensjon og en innskudspensjon/engangsbetalt al- derspensjon. Dog mulighed for, at arbejds- giver kan lave en kombinationsordning. Særlige indskudsregler gælder i givet fald.   Portugal Ikke i 2005 Fradrag i 2006 Maksimalt 400 EUR for per- soner under 35, maksimalt 350 EUR for personer mel- lem 35 og 50, og maksimalt 300 EUR for personer over 50. Ikke i 2005 Bortseelsesret i 2006. Grænse skulle være lavere end før 2005, hvor der var bortsee l- sesret op til 2.600 EUR Maksimalt 8.000 EUR, inkl. egne indbetalinger på en evt. arbejdsgiveradministreret ordning, stigende efter det 52. år, jf. kolonne til højre. Bortseelsesret højst for ca. 8.000 EUR fra arbejdsgivers bidrag og højst for ca. 8.000 EUR fra arbejdstagers bidrag. Grænsen gælder for personer, der højst er 52 år, og stiger med ca. 1.200 EUR om året fra det 53. til det 64. år. Grænsen udgør ca. 23.000 EUR for personer over 64 år. I alt kan der således indskydes ca. 46.000 EUR med bortseelsesret (23.000 fra ar- bejdsgiver og 23.000 fra arbejdstager) Spanien Ja Spanien planlægger at ne  dsætte grænserne fra 2007.
Side 6 Storbri- tannien Ja Op til 3.600 GBP. Dog højere, hvis  man ikke er dækket af en arbejdsgive  r- administreret ordning, eller hvis ens arbejdsgiveradmini- strerede ordning ikke dækker egentlig alderspension: Alder Maks.indsk ud af ind- komst <35 17,5 pct. 35 - 46 20 pct. 46 - 50 25 pct. 51 - 55 30 pct. 56 - 60 35 pct. 61-74 40 pct. Procentsatsen beregnes kun af indkomst op til 105.600 GBP Ja. Maks. 15 pct. af den totale indkomst op til 105.600 GBP. Desuden kan man indskyde op til 3.600 GBP på en privat pension, jf. kolonne til venstre.   Sverige Ja Lønmodtageres  indskud på private ordninger: Fradrag op til 19.700 SEK,   hvis indkomst højst 393.000 SEK (2005). Ved indkomst mellem 393.000 og 786.000 SEK, er der fradrag for indbetalinger op til 5 pct. af indkomsten. Maksimalt fradrag er  39.300 SEK og forudsætter   en ind- komst på 786.000 SEK eller mere. Selvstændiges indskud på private ordninger: Fradrag for 19.700 SEK plus 35 pct. af næringsindko  m- sten, dog maksimalt 393.000 SEK. Denne regel gælder også lønmodtagere, der ikke er dækket af en arbejdsg  i- veradministreret ordning. Ja, arbejdsgivers fradrag dog begrænset til pensionsindbetalinger svarende til 35 pct. af den pågældende arbejdstagers løn, og ma k- simalt 393.000 SEK.
Side 7 Tyskland I sommeren 2004 gen- nemførte Tyskland en pensionsskattereform, hvorefter beskatningen af pensioner ensrettes, uanset om der er tale om offentlig pension, pensi- on fra arbejdsgiveradmi- nistrerede ordninger el- ler private pensionsord- ninger. Reformen vil dog først være fuldt in   d- faset i 2040. I dag er alene 60 pct. af indbetalinger til visse private pensionsordnin- ger med løbende udbet a- linger, den såkaldte R ü- rup-Rente (og til den ob- ligatoriske pensionsord- ning) fradragsberettige- de. Dette loft hæves med 2 procentpoints om året frem til 2040, hvor ind- betalingerne vil være fuldt fradragsberettige- de. (Tilsvarende vil ud- betalingerne i 2040 være fuldt skattepligtige, hvilket de kun delvist er i dag). Med fradragsret kan der desuden frivilligt  indbe- tales til en Altersvorsor- geverträ ge   (Riester-Rente). I 2005 er fradraget på  priv a- te pensionsordninger mak- simeret til 12.000 EUR. I 2040 vil det maksimale fradrag udgøre 20.000 EUR. Maksimalt 1.575 EUR (2006, stigende til 2.100 EUR i 2008 og fremover). I Altersvorsorgeverträge er der dog samtidigt indbygget en mekanisme, hvorefter fradraget i princippet erstat- tes af en skattefri udbetaling, såfremt indbetalingen på A  l- tersvorsorgeverträge overst i- ger 3 pct. af indkomsten i 2006 (4 pct. i 2008 og frem- over). Ja. Bortseelsesret op til 2.500 EUR (plus 1.800 EUR, hvis aftale indgået efter 31. d e- cember 2004). Det er en betingelse, at der er tale om en løbende pension, dog med m u- lighed for at op til 30 pct. udbetales som et engangsbeløb.
Side 8 Østrig Ja, for diverse udgifter (Sonderausgaben), her- under pensionsindbeta- linger. Kun fradrag for udgifter op til 2.900 EUR (højere for e n- lige, samt tillæg for pers  oner med børn). Ved in dkomst over 36.400 EUR aftrappes fradraget, og det bortfalder helt for personer med ind- komst over 50.900 EUR. Personer, der ikke er dækket af den lovpligtige pensions- opsparing kan uden fradrags- ret årligt indskyde 2.000 EUR på en særlig o   psparing, hvortil staten yder en skatte- fri bonus på 9 pct. Ja, for arbejdgivers indbetalinger. (Arbejds- giver har dog kun fradragsret for indbetalin- ger svarende til op til 10 pct. af arbejdstage- rens løn).   Indbetalinger fra arbejdstager indgår i den nævnte grænse på 2.900 EUR.