J.nr. 2005-418-0277    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg Hermed  sendes  svar  på  spørgsmål  nr. 76 af 23.  november 2005 . (Alm. del). Kristian Jensen /Lise Bo Nielsen
Side 2 Spørgsmål: Ministeren  bedes  kommentere  materiale  vedrørende  sildekvoter   udleveret  af  Brandt  & Sigsten Pedersen under foretræde for udvalget den 23. november 2005, jf. alm. del   –  bilag 43. Svar: Brandt  &  Sigsten  Pedersen  bad  i  et  brev  af  31.  oktober  2005  om  foretræde  for  Folketingets Skatteudvalg. Foretrædet fandt sted den 2  3. november 2005 og drejede sig om den lovgivning om beskatningen af sildekvoter (L 229, folketingsåret 2003 -04), der blev vedtaget før somme r- ferien 2004. Firmaet fandt, at der blev lovgivet med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2003 til ulempe og skade for de fiskere, der har valgt at sælge deres sildekvoter. Jeg er ikke enig i, at der ved L 229 var tale om en skærpelse med tilbagevirkende kraft. Dette har jeg begrundet i mit svar af 22. november 2005 på spørgsmål nr. 35 (alm. del). I det nye materiale henviser firmaet til grundlovens krav om, at et lovforslag ikke kan vedta- ges endeligt, før det har været behandlet tre gange i Folketinget. Firmaet mener ikke, at de   t- te krav blev overholdt ved Folketingets vedtagelse af reglerne om beskatning af sildekvoter, fordi de blev stillet som ændringsforslag til 2. behandling af L 229 om bl.a. den skattemæ s- sige behandling af CO2-kvoter. I dette spørgsmål   kan jeg i det hele holde mig til det notat, som blev udarbejdet af Folketingets Parlamentariske  Afdeling  under  behandlingen  af  L  229.  Dette  notat  blev  efter  ønske  fra  E n- hedslisten optrykt som bilag 2 i tillægsbetænkningen over lovforslaget (L 229 n- dringsforslaget om sildekvoter blev ikke standset under Folketingets behandling af L 229. De skattemæssi  ge synspunkter i det nye materiale adskiller sig i øvrigt ikke fra synspunkterne i firmaets anmodning om foretræde for udvalget. Derfor kan jeg henvise til mit svar på spørg s- mål nr. 35 (alm. del). Jeg  vil  dog  gentage  indholdet  af  skattereglerne  om  sildekvoter  som  vedtaget  ved  L  229.  For modtageren  af  en  gratis  tildelt  sildekvote  er  der  skattefrihed  for  kvotens  værdi.  Køber  af  en kvote kan afskrive købssummen. Sælger bliver beskattet af en fortjeneste, men kan fr   adrage et tab. På mig virker det som om, at fi rmaet gerne vil have skattefrihed og afskrivningsret ved an- skaffelsen samtidig med skattefrihed ved salget. Enhver,  der  sælger  en kvote,  må  først  anskaffe  sig  den.  Det kan  ske  ved  gratis  tildeling  eller ved køb. Hvis jeg ved min tiltræden som skatteministe   r i sommeren 2004 havde overtaget nog- le  regler,  hvorefter  en  kvote  kunne  sælges  skattefrit  efter,  at  samme  sælger  enten  ha vde  fået kvoten skattefrit eller havde købt kvoten med ret til afskrivning, ville jeg have anset det som et hul, der skulle lukkes med det samme. Men heldigvis overtog jeg ikke sådanne regler.