TilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 58 af 14. november 2005.(Alm. del).Kristian Jensen/Ebbe Willumsenj.nr. 05-015417Dato :
Spørgsmål 58:"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. november 2005 fra Rejsear-bejdere.dk vedrørende befordringsgodtgørelse, jf. alm. Del bilag 38."Svar:Det fremgår af henvendelsen, at foreningen er utilfreds med de satser, som Ska t-terådet har fastsat for 2006 vedrørende fradrag for befordring mellem hjem og arbejdsplads. Foreningen henviser til en artikel i Jyllands-Posten om en analyse fra Danske Bank foretaget for Ritzau af Chefanalytiker Steen Bocian, der i artik-len citeres for at sige, at befordringsfradraget for 2006 skulle sættes op med 34 øre for at kompensere for pris stigningerne på benzin siden 2003. Skatterådet (tidligere Ligningsrådet) fastsætter efter ligningslovens § 9 C den kilometersats, der anvendes ved opgørelsen af befordringsfradraget mellem sæ d-vanlig bopæl og arbejdsplads. Ved fastsættelsen af denne takstlægges udgi ften til befordring med bil til grund, dvs. de variable omkostninger, der er forbundet med at køre bilen, men ikke de faste udgifter, der er forbundet med at eje bilen. Der er efter ligningslovens § 9 C, stk. 2 kun fradrag for den del af befordringen, der overstiger 24 km pr. arbejdsdag. For kørsel ud over 100 km pr. dag nedsæ t-tes satsen til det halve, dog ikke for personer i visse udkantskommuner. For 2006 har Skatterådet fastsat satsen for kørsel fra 25 km til 100 km dagligt til 1,78 kr. pr. km., hvilket er en stigning på 10 øre i forhold til 2005, men altså 24 øre mindre end det beløb, som Steen Bocian har regnet sig frem til. SKAT har over for mig oplyst, at Skatterådet ved fastsættelsen af satsen for b e-fordringsfradrag for 2006 har valgt at tage udgangspunkt i en benzindreven bil, der efter EU-norm kører mellem 13,3 km/l og 12,5 km/l, men som i den opstill e-de model antages at køre 12,6 km/l. Ved satsfastsættelsen har Skatt erådet valgt en listepris på 10,19 kr. pr. liter 95 oktan blyfr i benzin, reduceret med en skø nnet rabat på 0,07 kr. pr. liter = 10,12 kr. Den årlige kørsel er sat til 24.000 km. U d-giften til dæk udgør 3.223 kr., idet prisen på et dæk er sat til 1.175 kr., og et dæk forudsættes at holde 35.000 km i lighed med anbefal ingen fra FDM. De årlige vedligeholdelsesomkostninger er sat til 14.250 kr. Hertil lægger Skatter å det et skønsmæssigt fastsat kilome terafhængigt værditab på 0,25 kr. pr. km. Det kilo-meterafhængige værditab skal ses i sammenhæng med, at en brugt bil ved salg alt andet lige opnår en højere pris, såfremt den har kørt mindre end gennemsnit-tet for årgangen og en lavere pris, dersom den har kørt længere end gennemsnit-tet for årgangen.
2Skatterådets beregningsgrundlag, der som tidligere bliver offentliggjort, s er sål e-des ud:Brændstof (24.000 x 10,12/12,6) kr. = 19.276 kr.Dæk (1.175 x 4 x 24.000/35.000) kr. =3.223 kr.Vedligeholdelse =14.250 kr.I alt = 36.749 kr.I alt pr. km 36.749 kr./24.000 km=1,53 kr./kmKilometerafhængig t værditab= 0,25 kr./kmBefordringssats 25 100 km =1,78 kr./kmMed hensyn til påstanden i artiklen om, at der er et efterslæb på 24 øre som følge af prisstigningerne på benzin siden 2003, har SKAT endvidere oplyst, at det d a-værende L igningsråd i forbindelse med fastsættelsen af befordringssatsen på 1,60 kr. pr. km for 2003 tog udgangspunkt i en benzinpris på 8,32 kr. pr. liter. Den faktiske gennemsnitlige benzinpris i 2003 var imidlertid kun 8,14 kr. pr. liter. Satsen for 2003 var derfor sat ca. 1,5 øre for højt. I ind eværende år er den gennemsnitlige benzinpris på nuværende tidspunkt 9,31 kr. pr. liter. Ved fastsæt-telsen af befordringssatsen 1,68 kr. pr. km for 2005 anvendte det daværende Li g-ningsråd en benzinpris på 9,00 kr. pr. lite r. Satsen for 2005 er derfor ca. 2,5 øre for lav. Ser man alene på prisstigningen på benzin, så er den genne msnitlige pris steget 1,17 kr. fra 2003 til 2005. For en bil, der kører knapt 13 km pr. liter, bet y-der det en øget u dgift på 8 øre pr. km. Det efterslæb på 24 øre, som analysen når frem til, fremkommer ved at sammen-holde skatteværdien af stigningen af befordringsfradraget med den faktiske fo r-øgelse af transportudgiften. Hertil bemærkes, at Skatterådet - i overensstemmelse med gældende lovgi vning skal tage udgangspunkt i de faktiske udgifter, der er forbundet med befordring i bil og ikke i skattefradragets værdi for skatteyderne.