J.nr. 2005-318-0440    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg Hermed  sendes  svar  på  spørgsmål  nr. 55,  56  og  57  af  10. november 2005. (Alm. del). Kristian Jensen /Birgitte Christensen
Side 2 Spørgsmål 55:   Hvad vil de provenumæssige kons  ekvenser være af at hæve befordringsfr a- draget (kørselsfradraget) fra henholdsvis 162 øre/km og 81 øre/km til f.eks. 190 øre/km og 95 øre/km? Spørgsmål 56:   Hvad vil de provenumæssige konsekvenser være af at hæve grænsen for fradrag til personbefordring fra 24 km til f.eks. 30 km? Spørgsmål 57:   Hvad vil de provenumæssige konsekvenser være af at hæve grænsen for det ”store” befordringsfradrag fra 100 km til 110 km? Svar: Kilometerfradragssatsen for befordring mellem hjem og arbejdsplads fastsættes af Skatterå det på baggrund af beregninger over de variable omkostninger ved kørsel i egen bil. I givet fald satsen skal afvige herfra, vil det kræve, at den fastsættes direkte i loven. De i spørgsmål 55 angivne kilometersatser for befordringsfradraget på 1,62 kr./0,8   1 kr. pr. km er de satser, som var gældende for indkomståret 2004. Skatterådet har netop fastsat satserne, der gælder for indkomståret 2006, til 1,78 kr. pr. km for befordring mellem 24 og 100 km og til 0,89 kr. pr. km derudover. I spørgsmål 55 anmodes om   en beregning vedrørende en forhøjelse af fradragssatsen med 28 øre. I 2006 svarer det til en forhøjelse af satsen fra 1,78 kr./0,89 kr. til 2,06 kr./1,03 kr. Med baggrund i satserne for 2006 er i nedenstående t abel angivet de ønskede provenuskøn. Tabel.    Provenumæssige konsekvenser ved forskellige ændringer af befordringsfradraget 2006-niveau Provenuændring ca. mio. kr. Spm. 55: Forhøjelse af kilometersatsen med 28 øre fra 1,78 kr./0,89 kr. til 2,06 kr./1,03 kr.................................................................................................... ÷ 585 Spm. 56: Kilometerbundgrænsen for b  efordringsfradraget hæves fra 24 km til 30 km. Kilometergrænsen for halv sats fastholdes på 100 km.   ........................ 565 Spm. 57: Kilometergrænsen for halv fradragssats hæves fra 100 km til 110 km. K i- lometerbundgrænsen for fuld sats fastholdes på 24 km. ............................. ÷ 60 Anm.: Lovmodelberegninger på grundlag af stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen. ÷ = provenutab Det bemærkes, at en forhøjelse af kilometerbundgrænsen, som angivet i spørgsmål 56, vil medføre skattestigninger og derfor være i strid med regeringens skattestop.