J.nr. 2004-090-0008Dato:TilFolketingets SkatteudvalgHermed sendes svar på spørgsmål nr. 51 af 8.november 2005.(Alm. del).Kristian Jensen/René Mikkelsen
Side 2 Spørgsmål: Vil ministeren tilsende udvalget en opgørelse over besvarelser af udvalgs - og § 20-spørgsmål samt lovforslag siden 1/1 -2003 , hvor ministeren har lovet, at ville ivær ksætte en forøget ligningsindsats på et område inden for ToldSkats (nu SKATs) ra mmer, dvs. uden forøgede bevillinger, samt deegivet, at der vil ske en mindre ligningsindsats?Svar: Som det fremgår af finanslovens § 9 har SKAT (tidligere ToldSkat) ansvaret for admin i-strationen af skatte- og afgiftslovgivningen i forhold til virksomheder og borgere. Det om-fatter blandt andet lignings- og kontrolopgaver. En af hovedopgaverne er skatteansættelse af personer, selvstændige erhvervsdrivende, selskaber mv. SKATs opgaveløsning finansi e-res over driftsbevillingen på finansloven, hvor også ressourceanve ndelsen er fastlagt og fordelt på hovedformål. Indsatsen på enkeltområder i forhold til borgere og vir ksomheder prioriteres efter væsentlighed og risiko.Når der kommer nye opgaver, eksempelvis nye lignings - og kontrolopgaver som følge af ny lovgivning, indpasses og prioriteres de i forhold til en konkret risiko- og væsentlighed s-bedømmelse. Ofte kan der være behov for at afsætte lidt flere ressourcer til opgaveløsnin-gen i indkøringsfasen, uden at dette dog nødvendigvis betyder enten krav om øgede bevi l-linger eller mindre indsats på andre områder. Konkret er det for eksempel netop i et aktuelt lovforslag, L 18 (Forenklet skatteopgørelse ved investeringer gennem skattetransparente juridiske personer, placering af rate og kapi-talpensioner i kommanditselskaber m.m.) i afsnittet om de administrative konsekvenser for stat, amt og kommuner, skrevet, at den del af lovforslaget, der angår placering af rate - og kapitalpensioner i kommanditselskaber m.v. vil medføre en øget lignings - og kontrolind-sats, der skønnes at indebære et ikke nævneværdigt merårsværkforbrug.Med denne formulering angives det, at lignings- og kontrolindsatsen i forhold til de pågæ l-dende nye regler indgår som et element i den samlede kontrol - og ressourceindsats i SKAT jf. principperne ovenfor, og med udgangspunkt i den bevilling; Folketinget har fastsat for SKAT. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXEn komplet oversigt over de steder, hvor SKATs kontrolindsats har været omtalt, har ingen betydning for at vurdere SKATs indsats på de for skellige områder over en længere priode. Det giver et øjebliksbillede, som er relevant i de enkelte situationer. Den egentlige ressou r-ceallokering til SKAT sker på de årlige finanslove. SKAT tilrettelægger sine aktiviteter ef-ter den overordnede prioritering, Folketinget således har foretaget.Skatteministeriet ligger ikke inde med en opgørelse over samtl ige besvarelser af spørgsmål til Folketinget, hvor der er lovet ændringer i ligningsindsatsen uden ændringer i bevillin-gerne til ToldSkat (efter fusionen SKAT). En gennemgang af samtlige besvarelser af ud-valgs- og § 20-spørgsmål samt lovforslag s iden 1/1-2003, med henblik på at udsøge disse
Side 3 besvarelser, kræver et stort ressourc eforbrug. Alene for folketingsåret 2004/2005, 1.samling, indebærer det f.eks. en gennemgang af knap 1.200 udvalgsdokumenter. Nytte-værdien af opgørelsen er herudover efter min opfattelse meget begrænset og står næppe mål med det nødvendige ressou rceforbrug.Det fremgår af spørgsmålet, at det materiale, der efterlyses, i forvejen findes i Folketinget. Hvis der således, uanset Skatteministeriets vurdering af nytteværdien, alligevel er behov for den opgørelse, der er nævnt i spørgsmålet, kan den i givet fald udarbejdes af Folketingets embedsmænd på samme måde, som den ville kunne udarbejdesi Skatteministeriet.