J.nr 2005-261-0148    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg Hermed  sendes  svar  på  spørgsmål  nr.  48  af  3.  november 2005 . (Alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Side 2 Spørgsmål: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. november 2005 fra Bryggeriforeningen vedrørende foretræde om illegal handel med sodavand og øl, jf. alm. del Svar: Det tilsendte materiale bestå r af et antal plancher, som er kommenteret enkeltvis herunder. Planche nr. 4: Organiseret illegal handel med øl og sodavand Det er anført, at det illegale salg er organiseret. Det er i en vis udstrækning ko   rrekt, dog er det SKATs opfattelse, at den illegale handel via bekendte ikke i videre udstrækning er o  r- ganiseret. Den illegale handel via kiosker og grønthandlere er nok i et vist omfang organ i- seret, men er også kendetegnet ved mange aktører i markedet. En del forre  tninger henter selv varerne i Sverige eller Tyskland, mens andre får leveret fra grossister eller andre d e- tailhandlere, der tager mere med end til deres egne forretninger. Det er SKATs vurdering, at der stræbes efter at skabe en ”sort” handelskæde fra leverandøren via eventuel grossist til detailhandler. Planche nr. 5: Omfanget af illegal handel med øl og sodavand Analyseinstituttet GfK har foretaget en undersøgelse vedrørende grænsehandel og illegal handel for Bryggeriforeningen. Tabellen på planche nr. 5 stammer fra denne undersøgelse. Sodavand Ifølge GfK/Bryggeriforeningens undersøgelse skulle danskerne købe 209,35 mio. liter s   o- davand uden dansk moms og afgift, heraf stammer 153,8 mio. liter fra grænsehandel til eget brug, 26,8 mio. liter er illegalt salg til venner og familie, og 28,75 mio . liter er illegal ha n- del via fast udsalgssted. I undersøgelsen oplyses det, at grænsehandel til eget forbrug dvs. de oplyste 153,8 mio. liter udgør 16 pct. af danskernes samlede fo rbrug. Mens det illegale salg til familie og venner udgør 3 pct. af forbrug et og andet illegalt salg udgør 3 pct. af fo r- bruget. Endelig udgør ca. 78 pct. af danskernes forbrug salg i almi ndelig dagligvarehandel, men der er ikke angivet et niveau for denne handel. I undersøgelsen er der ikke taget højde for danskernes køb via rest aurantbesøg mv. Disse køb udgør ca. 80 mio. l   iter. På baggrund af GfK/Bryggeriforeningens oplysninger kan danskernes forbrug opgøres, jf. tabel 1.
Side 3 Tabel 1. Fordeling af forbrug Mio. liter Pct. Grænsehandel til eget brug 154 16 Grænsehandel, illegal han  del til familie/venner 27 3 I alt grænsehandel 181 19 Illegal handel via fast udsalgssted 29 3 Afgiftspligtigt salg ekskl. salg via restauranter 7421 78 Danskernes forbrug ekskl. salg via restauranter mv. 9521 100 Kilde: GfK og Bryggeriforeningen. 1Beregnet ud fra procentandelene (3. kolonne) i GfK/Bryggeriforeningens undersøgelse. Ud fra Bryggeriforeningens tal skulle det afgiftspligtige salg udgøre ca. 742 mio. liter. De r- til skal lægges det afgiftspligtige salg til r  estauranter på ca. 80 mio. liter.  Dette salg indgår ikke i Bryggeriforeningens tal. I alt bliver det samlede afgiftspligtige salg 817 mio. liter, mens det samlede forbrug bliver 1.027 mio. liter. Det kan dog umuligt passe. Det afgiftspligtige salg, som kan opgøres ud fra indtægterne fra sodavandsafgiften er på ca. 450 mio. liter. Bryggeriforeningens oplysninger giver et a f- giftspligtigt salg, som er næsten dobbelt så stort som det faktiske. Dertil kommer, at græ n- sehandlen er mere end dobbelt så stor, end Skatteministeriet har skønnet i   Status over grænsehandel  , juni 2005. Skatteministeriet skønnede, at grænsehandel og illegal handel udgør ca. 95 mio. l iter. Bryggeriforeningens tal er ca. 210 mio. liter.   Bryggeriforeningens tal ville, hvis de var korrekte, betyde, at danskerne skulle vær  e det su- verænt mest sod  avandsdrikkende folk i EU med 190 liter pr. person pr. år. Tjekkiet har pt. førstepladsen med 130 liter pr. person, jf. tabellen herunder, mens det gennemsnitlige sod a- vandsforbrug i EU er ca. 72 liter pr. person. Til sammenligning kan det nævnes, at ud fra det afgiftspligtige salg kan forbruget b  eregnes til ca. 82 liter, og med Skatteministeriets skøn over grænsehandel og illegale handel kan danskernes forbrug opgøres til ca. 100 liter pr. person, hvilket betyder, at danskerne er det sjette mest sodavandsdrikkende folkefærd i EU.
Side 4 Tabel 2. Forbrug af kulsyreholdige ikke-alkoholiske drikkevarer pr. person i Europa 2003 liter pr. person Letland 28,0 Estland 33,6 Litauen 35,6 Polen 41,3 Rumænien 41,8 Frankrig 42,5 Italien 52,7 Portugal 53,3 Bulgarien 56,4 Grækenland 59,2 Finland 60,0 Ungarn 68,7 Sverige 71,2 Holland 73,3 Slovakiet 74,1 Danmark 77,7 Schweiz 80,5 Tyskland 82,3 Østrig 90,4 Storbritannien 99,2 Spanien 101,7 Belgien 103,7 Norge 114,6 Irland 120,3 Tjekkiet 129,8 Gennemsnit 71,7 Kilde: UNESDA-CISDA, Den europæiske og internationale sammenslutning af læskedrikfo reninger 1) Det forholdsvis lave tal skyldes sandsynligvis, at danskvand med citrus tilsyneladende ikke indgår i opg ø- relsen. Danskvand med citrus er afgiftsbelagt i Danmark. Skatteministeriets skøn på 95 mio. liter er behæftet med en vis usikkerhed, men Brygger i- foreningens skøn på over 200 mio. liter ligger langt uden for det sandsynlige.
Side 5 Øl Som for sodavand kan det afgiftspligtige salg og forbrug af øl beregnes, og som for sod a- vand er der stærke indikationer af en fejl i Bryggeriforeningens tal. Tabel 3. Fordeling af forbrug ekskl. forbrug på restauranter Mio. liter Pct. Grænsehandel til eget brug 132,8 21 Grænsehandel, illegal handel til fa  milie/venner 61,2 10 I alt grænsehandel 194 31 Illegal handel via fast udsalgssted 10 2 Afgiftspligtigt salg ekskl. salg via restauranter 432,41 68 Danskernes forbrug ekskl. salg via restauranter mv. 635,91 100 Kilde: GfK og Bryggeriforeningen. 1Beregnet ud fra procentandelene (3. kolonne) i Bryggeriforeningens rapport. Det afgiftspligtige salg kan ud fra Bryggeriforeningens tal kan beregnes til ca. 430 mio. li- ter, men hertil skal lægges den del, der udskænkes på bl.a. restauranter. Af afgiftspr ovenuet fremgår det, at der sælges ca. 450 mio. liter øl, heraf er ca. 150 mio. liter salg via restaura n- ter mv., og ca. 300 mio. liter er salg via detailhandlen. Med Bryggeriforeningens tal ville det betyde, at danskerne med ca. 146 mio. liter ville være det mes  t øldrikkende folkefærd i EU-15, jf. tabellen herunder. Dermed skulle danskernes forbrug være kraftigt stigende, hvilket er stik mod den udvikling, som ses i resten af Europa, hvor ølforbruget er fa ldende.
Side 6 Tabel 4. Ølforbrug i EU, Norge og Schweiz 1999 2000 2001 2002 Liter pr. indbygger Irland 126,0 125,0 125,0 124,8 Tyskland 127,5 125,5 123,1 121,5 Luxembourg 110,0 108,2 101,1 98,5 Østrig 108,9 107,7 107,4 109,3 Danmark 104,6 102,2 98,6 96,7 Storbritannien 99,0 95,4 97,1 100,6 Belgien 100,0 99,0 98,0 96,0 Holland 84,4 82,8 80,5 79,2 Finland 80,1 78,4 80,2 81,0 Spanien 68,8 71,8 75,0 73,4 Portugal 64,9 64,6 61,3 58,6 Sverige 59,3 56,4 55,4 55,9 Grækenland 43,0 40,0 39,0 39,0 Frankrig 38,7 36,2 35,9 34,7 Italien 27,1 28,1 28,9 28,2 EU-15 gennemsnit 77,7 76,5 76,4 76,0 Norge 51,7 51,7 50,9 51,6 Schweiz 58,8 58,3 57,2 56,6 Total gennemsnit 77,1 75,8 75,7 75,3 Kilde: www.bryggeriforeningen.dk og egne beregninger Skatteministeriet har i juni 2005 skønnet, at grænsehandlen med øl var ca. 95 mio. liter i 2004, men ville falde til ca. 85 mio. liter i 2005. Skatteministeriets skøn er baseret på en række kilder bl.a. oplysninger om eksport af øl til Tyskland og oplysninger om ølsalg fra de tyske grænsebutikker. En grænsehandel på mellem 80 og 110 mio. liter er et rimeligt si k- kert skøn. Brygger iforeningens grænsehandelsskøn på over 200 mio. liter ligger derimod langt over det sandsynlige. Planche nr. 6: 2 Distributionskanaler for den illegale handel Punkt 1) Den illegale handel er overraskende høj for både øl og sodavand GfK/Bryggeriforeningen opgør den illegale handel til ca. 55 mio. liter sodavand og ca. 70 mio. liter øl. Tallene kan genfindes på planche nr. 5. Som nævnt i bemærkningerne til pla n- che nr. 5 virker det umiddelbart, som om der er en faktor to forskel på niveauet for græns   e- handel og afgiftspligtigt salg af øl og sodavand. Det kan ikke afvises, at det også gælder for det illegale salg.
Side 7 Coca-Cola fik foretaget en undersøgelse i 2002, der  viste, at det illegale salg skulle være ca. 20 mio. liter. Det er et betydeligt lavere tal, end det nye tal på 55 mio. liter fra Bryggerifo r- eningen. Det skal bemærkes, at Coca  -Colas undersøgelse blev foretaget før diverse fairplay initiativer. Skatteministeriet har ikke kendskab til andre opgørelser af det illegale salg. Punkt 2) Illegal handel: salg af øl og sodavand, hvor der ikke betales afgifter, moms, pant og pantgebyrer. Der er to hovedkanaler. SKATs indsats er målrettet mod den illegale handel fra  faste forretningssteder, dvs. kiosk- og grønthandlermiljøet. Det kan konstateres, at de illegale øl, der indføres, i næsten alle ti l- fælde kommer fra danske bryggerier. Øllene er ofte købt i de tyske grænsebutikker, hvor priserne typisk ligger et godt stykke under det danske prisniveau. De lavere priser i Tysk- land skyldes dels danske afgifter, men også at de danske bryggerier sælger øl til græns e- købmændene til en noget lavere pris end til de danske butikker. Det er således ikke alene det dansk afgiftsniveau, som bidrager til grænsehandlen. Punkt 3) Den usynlige distributionskanal har større volumen end den synlige, men benyttes fortrinsvist for køb af øl. Betragtningen er formentlig korrekt. SKATs indsats er som ovenfor anført især rettet mod den synlige handel i form af kiosker og grønthandlere mv. Den usynlige handel som fx salg til venner og bekendte er netop kendetegnet ved at være svær at efterforske. I forbindelse med grænsekontrollen bliver en del af di  sse ”usynlige” aktører ofte taget med alt for sto   re mængder, og der afkræves afgifter. Herudover følges der også op på anmeldelser fra fx n a- boer mv. Ad. Planche 7: Det illegale Danmarkskort Skatteministeriet har ingen oplysninger, der kan be- eller afkræfte fordelingen af den illeg  a- le handel, som den fremgår af ”Det illegale Danmarkskort”. Ad. Planche nr. 8: Hvordan opleves den illegale handel af ToldSkat? Som nævnt tidligere synes nogle at tilstræbe at etablere ”sorte” handelskæder. Det vil s ige, at detailforretningerne efterspørger grossister, der k an levere varer uden regninger, der kan efterspores. Kiosk- og grønthandlermiljøet køber typisk ind i forretninger i Sverige og Tyskland, som formelt set er detailsalgsforretninger, hvor der altså kan købes kontant med en bon. At det specielt er indenfor ø l og sodavand, at denne handelsform forekommer, skyldes, at der her er tale om mærkevarer, hvor de danske bryggerier i forhold til græns e- handelspriser opretholder et højt pri sniveau i Danmark. Forskellen i afgiftsniveau vil næppe alene kunne skabe grundlaget for dette forretningso m råde.
Side 8 De øl, der sælges illegalt fra danske kiosker mv., er hovedsagelig af dansk fabrikat og stammer primært fra grænsekøbmændene. Det er yderst sjældent, at der konstateres ulo vlig import af øl af udenlandsk fabrikat.   Efter SKAT er gået ind i håndhævelsen af pantreglerne, kan det konstateres, at det ulovlige marked reagerer ved, at der nu er en eksport af danske genbrugsflasker (½ liters og 1½ l i- ters plastflasker) fra de danske bryggerier, hvor der i den forbindelse ydes afgiftsgodtgøre l- se. SKAT vil sammen med Miljøstyrelsen overveje problemet nærmere, fx om der skal indf   ø- res pantmærker på alle flasker og med en regel om, at disse annulleres ved eksport. En lø s- ning vil kræve en aktiv medvirken og accept fra Bryggeriforeningens   medlemmer, hvis problemet skal løses. Planche nr. 9: Forslag til Fair Play II Punkt 1) Fjern det økonomiske incitament: sænk afgifterne! Afgiftsniveauet i Danmark bidrager uden tvivl til grænsehandlen, og ændringer af afgift s- satserne har tidligere vist sig at kunne kickstarte grænsehandlen. Seneste eksempel var, da sodavandsafgiften blev hævet under den tidligere SR  -regering. Afgiftsforhøjelsen betød, at grænsehandlen med sodavand for alvor kom i gang, og selv ikke en afgiftsnedsættelse til næsten samme ni  veau som før forhøjelsen kunne vende udviklingen. Afgifterne er dog kun en del af det økonomiske i ncitament. Det drejer sig i høj grad også om, at priserne uden moms og afgifter er betydeligt højere end i de lande, hvor vi græns   e- handler, og hvor de illegale varer kommer fra. Lavere afgifter vil have en effekt på grænsehandel og illegal handel i det omfang, de ko   m- mer forbrugerne til gode i form af lavere priser. I januar 2005 blev afgiften på øl sænket svarende til et prisfald på ca. 4 pct. Men i stedet fo r at priserne faldt, steg de med 1 pct. sammenlignet med, før afgiften blev nedsat. Den lavere afgift blev dermed anvendt til at hæve prisen eksklusive moms og afgifter frem for at sænke detailsalgspriserne. En lavere afgift er derfor ingen garanti for lavere priser og dermed effekt på grænsehandel og illegal handel. Det skal i øvrigt bemærkes, at lavere afgifter på øl og sodavand vil betyde store indtægtstab for staten. Penge der i givet fald skal findes andre steder på statens budget. Punkt 2) Flere ressourcer til kontrolaktioner SKAT anvender i dag mange ressourcer på kontrolaktioner, måske også flere end unddr   a- gelserne – hidtidige åbe nlyse salg af ulovlige varer skader retsbevidstheden i befolkningen. Hele den holdningsmæssige indsats i fairplay kampagnen er også relevant i denne samme   nhæng.
Side 9 Punkt 3) Beslaglagte varelagre skal destrueres I det omfang det er muligt – Punkt 4) Mærkbare bøder (5.000 kr. pr. butik og 10.000 kr. ”importør) Det fremgår af lovprogrammet for 2005/2006, at regeringen vil fremsætte lovforslag om ændring af forskellige skattelove som led i en fortsat indsats mod skatte  - og afgiftsunddra- gelser. Forslaget er anden del af udmøntningen af regeringens initiativer til bekæmpelse af sort arbejde som led i den så kaldte fairplay kampagne. Lovforslaget omfatter blandt andet forslag til større og kumulative bøder. Der lægges sål e- des op til minimumsbøder på 5.000 kr.   Ved overtrædelser af flere afgiftslove og i gentage  l- sestilfælde lægges der op til, at bøden skal fordobles. Der er således allerede iværksat initiativer til at imødekomme Bryggeriforeningens ønske på dette område. Punkt 5) Opret en specialenhed/Task Force Der har siden 2002 været en Task Force enhed i København. Det er lykkedes for denne e   n- hed at få bugt med de største aktører på markedet. I de kommende måneder vil punkta f- giftsopgaven blive samlet i fem centre i landet. Det vil give mulighed for et tætte  re og hur- tigere samarbejde Skattemyndighederne alene kan dog ikke løse problemet. Kontrolaktioner og lavere afgifter kan kun løse en del af problemerne. De meget store prisforskelle, som også skyldes stor forskel i avancerne mellem Danmark og udlandet, skaber grundlag for en lukrativ ulovlig forretning – nde.   Det er endvidere nødvendig at finde en løsning på den stigende eksport og efterfølgende genindførelse af sodavand på danske genbrugsflasker. Her kan Bryggerifo  reningen og dens medlemmer selv være med til at bidrage til en løsning. Punkt 6) Indfør administrative bødeforlæg for overtrædelse af pantregler Det fremgår af lovforslag L 96, der blev vedtaget 28. april 2005, at regeringen som et led i fairplay kampagnen vil intensivere indsatsen mod overtrædelse af pantregle  rne. Derfor blev der med L 96 indført en række ændringer, herunder at SKAT skulle være tilsynsmy ndighed på lige fod med Miljøstyrelsen. Herudover fremgår det af bemærkningerne til lo vforslaget, at det er regeringens mål, at der indføres hjemmel til udstedelse af administrative bøder. Det forudsætter en entydig domspraksis, der skal lægge niveauet for bødestørrelse rne. Når
Side 10 denne domspraksis foreligger, vil spørgsmålet om administrative bøder på panto mrådet igen blive taget op. Punkt 7) Alvorlige eller gentagne overtrædelser af pantreglerne skal medføre frakendelse af næringsbrev Miljø -, Økonomi  - og Erhvervs- og Skatteministeriet er enige om, at det er en god idé, at næringsbrevet kan fratages ved alvor  lige og gentagne overtrædelser af pantreglerne.  I øj   e- blikket bliver sagen, der kræver lovændring, behandlet i Økonomi - og Erhvervsministeriet. Punkt 8) Fysiske mængder skal være tilstede som betingelse for at købe pan tetiketter Regeringen overvejer løben de hvilke tiltag, der kan iværksættes overfor den fortsatte svi n- del. Det er derfor glædeligt at se, at branchen ko  mmer med forslag, der kan indgå i de nærmere overvejelser for iværksættelse af yderligere tiltag mod skatte - og afgiftsunddragel- ser mv. Det konkrete forslag relaterer sig til Miljøministeriets pantregler.