J.nr. 2005-318-0431    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg Hermed  sendes  svar  på  spørgsmål  nr. 45  og  46  af  2.  no- vember 2005. (Alm. del). Kristian Jensen /Thomas Larsen
Side 2 Spørgsmål 45:   Vil ministeren opdatere svaret på S 1550 af 17. de cember 2004 (2004-05, 2. samling) om effekten for en LO-familie af regeringens samlede skattepolitik (sammenlignet med regelsættet før det sidste regeringsskifte)? Svar: Effekten af regeringens samlede skattepolitik for en faglært arbejderfamilie ses i fo  r- hold til en situation med uændret videreførelse af Pinsepakkens regler, uden skattestop og under forudsætning af at en række punktafgifter reguleres med nettopriserne. En faglært arbejderfamilie i ejerbolig får i 2005 samlet set en skatte   - og afgiftslettelse på ca. 13.300 kr. årligt eller ca. 1.100 kr. om måneden. Herudover vil skattestoppet for punk  t- afgifter i gennemsnit for alle husholdninger medføre en lettelse på ca. 1.000 kr. om mån   e- den. Tages der yderligere hensyn til suspensionen af SP-bidraget i 2005 forøges rådighedsbel  ø- bet med ca. 3.240 kr. Samlet set øges det økonomiske råderum for en typisk faglært arbe jderfamilie dermed med   17.555 kr. om året eller godt 1.460 kr. om måneden i 2005 i fo  rhold til en videreførelse af Pinsepakken mv., jf. tabel 1. Hertil kommer virkningerne af mere specifikke tiltag som hjemme-PC og arbejdsgiverbetalt bredbånd mv. Tabel 1.  Skattelettelser mv. for faglært arbejderfamilie med 2 børn i ejerbolig Indkomst:287.795  /226.570  kr.  Faglige  kontingenter:  24.710  kr.  Renteudgifter:  57.500  kr.  Ejen- domsværdi: 1.280.000 kr. (2005). 2002 2003 2004 2005 2002-05 Kr. Skattelettelser på arbejdsindkomst: Lavere skat på arbejdsindkomst & Forårspakken  ............................ - - 8.020 8.190 16.210 Skattestop: Ejendomsværdiskattestop  ................................................................ 0 400 700 1.700 2.800 Stop for stigning i vægtafgiften på bil   ............................................. - 150 300 420 870 Stop for regulering af punktafgi f ter……………………………. - 405 650 1.015 2.070 Øvrige lettelser: Skattefritagelse for arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring ............. 590 590 590 590 2.360 Afgiftsnedsættelse på cigaretter, spiritus, vin og min   eralvand ........ - 545 2.175 1.960 4.680 Nedsættelse af emballageafgift   ....................................................... - - 440 440 880 I alt skatte- og afgiftsbesparelser ................................................. 590 2.090 12.875 14.315 29.870 Suspension af SP-bidrag (netto efter skat)………… …………… - - 3.170 3.240 6.410 Ændring i disponibel indkomst i alt 590 2.090 16.045 17.555 36.280 Anm.: Virkningen af skattelettelserne på arbejdsindkomst er eksklusiv suspensionen af SP -bidraget i 2004-05.            Besparelsen ved stoppet for regulering af punktafgifter er skønnet fra det samlede provenu og fordelt ud på landets ca. 3,2 mio. familier. Note:    Den ene ægtefælle er omfattet af arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring med en årlig præmie på 1.200 kr. Det a n- tages, at familien har et typisk forbrug på 12 flasker spiritus, 365 pakker cigaretter (kun én ryger), 20 kasser øl, 75 flasker vin og 300 l sodavand, der købes med afgifter i Da nmark.
Side 3 Spørgsmål 46:   Vil ministeren beregne hvor meget ekstra en typisk LO-familie ville have betalt i grønne afg ifter over perioden 2002-2005, hvis satserne for de grønne afgifter havde udviklet sig i takt med 1) den generelle prisudvikling, 2) den generelle pris- og lønudvi k- ling og 3) samme takt som under SR-regeringen, dvs. i perioden 1993-2001? Svar: Punktafgifter, der opkræves som en stykafgift, reguleres ikke under skattestoppet (skattestoppets såkaldte nominalprincip). I en situation uden skattestop forudsættes styka   f- gifterne at følge nettopriserne, idet der dog ville være tale om diskretionære reguleringer, der forudsætter lovgivningsmæssige initiativer. Ved opgørelse af effekten af skattestoppet er der ikke medtaget en lettelse for 2002, idet det er lagt til grund, at skattepolitikken for 2002 generelt var fastlagt inden VK-regeringens tiltræ  den. I 2005 skønne s skattestoppet at medføre en lettelse på ca. 3,3 mia. kr. For at skabe samme  n- hæng til den samlede provenuvirkning af lettelsen er de 3,3 mia. kr. fordelt ud på landets ca. 3,2 mio. familier. Det svarer til en gennemsnitlig besparelse på ca. 1.015 kr. om å  ret pr. familie i 2005, jf. tabel 2. Tabel 2. Årlig besparelse ved stop for regulering af punktafgifter pr. familie i ge  n- nemsnit under forskellige forudsætninger Forudsætning for indeksering af punkta  fgifter 2003 2004 2005 Kr. Udvikling i nettopriser…… ………………………………………………… 405 650 1.015 Udvikling i gennemsnitlig lønstigning for faglæ   rte………………………… 400 715 1.135 Gennemsnitlig årlig vækst i punktafgiftsprovenuet i perioden 1993   -2001…. 1.270 2.595 4.130 Var punktafgifterne alternativt blevet indekseret med den gennemsnitlige lønstigning for fa g- lærte, så skønnes skattestoppet at medføre en lettelse på ca. 1.135 kr. i 2005 pr. familie. Fra 1993 til 2001 er den gennemsnitlige årlige vækst i punktafgifter på ca. 7,2 pct. Stigningen dækker over   ændringer i afg  iftssatser, afgifternes udbredelse, konjunkturer og forbrugernes valg af varer mv. I forhold til en situation, hvor satserne indekseres med 7,2 pct. om året er der en besparelse på ca. 4.130 kr. i 2005 pr. fam ilie.