J.nr.
                                                                                                               Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 450 af 21. september 2006.
(Alm. del - samlingen 2005-06).
                         Kristian Jensen
                                                                             /Tina R. Olsen
"Vil ministeren oplyse, i hvor mange tilfælde siden fusionen i SKAT, selvstændigt erhvervsdrivende har indbetalt og indberettet skatter og afgifter korrekt, men alligevel har fået tilsendt en rykker for beløbet?"
Svar:
SKAT har oplyst, at der ikke er optællinger eller lignende i SKATs systemer, der gør det muligt at besvare spørgsmålet. Det er SKATs vurdering, at der kun er tale om et mindre antal tilfælde af ukorrekte rykkere.
Som det er fremgÃ¥et af pressen, har SKAT en midlertidig pukkel af ikke-behandÂlede manuelle ind- og udbetalinger. En konsekvens af puklen af ikke-bogførte ind- og udbetalinger er, at borgere og virksomheder kan komme ud for at blive rykket for beløb, som de har betalt rettidigt. EfterhÃ¥nden som indbetalingerne kommer pÃ¥ plads med den korrekte valørdato, vil eventuelle morarenter automatisk bortfalde. Visse af SKATs opkrævÂnings- og inddrivelsessystemer kan derimod ikke automatisk slette eventuelle rykkergebyrer. Disse vil imidlertid blive slettet i samme øjeblik, skattecentrene af egen drift eller pÃ¥ baggrund af kundehenvendelser bliver opmærksomme pÃ¥ forholdet.
Det skal understreges, at der ingen forsinkelser er på de automatiske (elektroniske) indbetalinger, som andrager over 95 % af alle indbetalingerne. Der er således tale om en relativt beskeden kilde til fejl.
Ã…rsagerne til den midlertidige pukkel af ikke-behandÂlede manuelle ind- og udbetalinger er dels, at SKAT er ved at flytte bogholderiopgaven til Betalingscentret i Ringkøbing. En sÃ¥dan opgaveflytning giver i sig selv en midlertidig nedgang i produktionen. Dels er der lokale kompetence- og ressourcemæssige Ã¥rsager til efterslæbet i bogholderierne som følge af forflyttelser af medarbejdere til sÃ¥vel Betalingscentret som Kundecentret.
SKAT vil - som følge af den midlertidige bogholderisituation - sikre, at det af rykkerskrivelserne til kunderne klart fremgår, at kunden skal rette henvendelse til skattecentret, hvis indbetalingen er foretaget rettidigt, hvorefter gebyret vil blive slettet.
Det kan i øvrigt oplyses, at SKATs IT-systemer omlægges i forbindelse med den planlagte systemmodernisering, og at ny funktionalitet vil tage højde for, at gebyret fremover automatisk bliver slettet, når indbetalingen sker med korrekt valørdato.