J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 06-109769
Dato :  2. november 2006

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 450 af 21. september 2006.

(Alm. del - samlingen 2005-06).

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 450:

"Vil ministeren oplyse, i hvor mange tilfælde siden fusionen i SKAT, selvstændigt erhvervsdrivende har indbetalt og indberettet skatter og afgifter korrekt, men alligevel har fået tilsendt en rykker for beløbet?"

 

Svar:

SKAT har oplyst, at der ikke er optællinger eller lignende i SKATs systemer, der gør det muligt at besvare spørgsmålet. Det er SKATs vurdering, at der kun er tale om et mindre antal tilfælde af ukorrekte rykkere.

 

Som det er fremgået af pressen, har SKAT en midlertidig pukkel af ikke-behand­lede manuelle ind- og udbetalinger. En konsekvens af puklen af ikke-bogførte ind- og udbetalinger er, at borgere og virksomheder kan komme ud for at blive rykket for beløb, som de har betalt rettidigt. Efterhånden som indbetalingerne kommer på plads med den korrekte valørdato, vil eventuelle morarenter automatisk bortfalde. Visse af SKATs opkræv­nings- og inddrivelsessystemer kan derimod ikke automatisk slette eventuelle rykkergebyrer. Disse vil imidlertid blive slettet i samme øjeblik, skattecentrene af egen drift eller på baggrund af kundehenvendelser bliver opmærksomme på forholdet.

 

Det skal understreges, at der ingen forsinkelser er på de automatiske (elektroniske) indbetalinger, som andrager over 95 % af alle indbetalingerne. Der er således tale om en relativt beskeden kilde til fejl.

 

Årsagerne til den midlertidige pukkel af ikke-behand­lede manuelle ind- og udbetalinger er dels, at  SKAT er ved at flytte bogholderiopgaven til Betalingscentret i Ringkøbing. En sådan opgaveflytning giver i sig selv en midlertidig nedgang i produktionen. Dels er der lokale kompetence- og ressourcemæssige årsager til efterslæbet i bogholderierne som følge af forflyttelser af medarbejdere til såvel Betalingscentret som Kundecentret.

 

SKAT vil - som følge af den midlertidige bogholderisituation - sikre, at det af rykkerskrivelserne til kunderne klart fremgår, at kunden skal rette henvendelse til skattecentret, hvis indbetalingen er foretaget rettidigt, hvorefter gebyret vil blive slettet.

 

Det kan i øvrigt oplyses, at SKATs IT-systemer omlægges i forbindelse med den planlagte systemmodernisering, og at ny funktionalitet vil tage højde for, at gebyret fremover automatisk bliver slettet, når indbetalingen sker med korrekt valørdato.