J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: jj.nr. 06-090512
Dato : 28. november 2006

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 408 af 6. september 2006.

(Alm. del).

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              / Tina R. Olsen


Spørgsmål:

"Ministeren bedes oversende Skatteministeriets egne vurderinger af i hvilket omfang, man fortsat forventer at kunne leve op til måltallene på trods af de kommende års reduktioner i personalet?"

 

Svar:

Skatteministeriet har til brug for finanslovsforslaget og for det strategiske arbejde i løbet af vinteren og foråret 2006 udarbejdet en række analyser og vurderinger af udviklingsmuligheder og effektivisering af SKAT i de kommende år.

 

Disse analyser og vurderinger er indgået i de drøftelser om SKATs udvikling, der ligger til grund for finanslovsforslaget.

 

På baggrund heraf forventer Skatteministeriet at kunne leve op til målene i finanslovsforslaget. Det er dog samtidig opfattelsen, at der er tale om ambitiøse mål.

 

Som eksempler på emner, der har været analyseret i Skatteministeriet og som efterfølgende er taget op i finanslovsforslaget for 2007, kan jeg nævne den fremskyndede lokalisering af skattecentrene og det videre arbejde med systemmoderniseringen. For så vidt angår lokaliseringen har det været et stort ønske i SKAT at kunne samle skattecentrene så hurtigt som muligt, og der er derfor i finanslovsforslaget for 2007 afsat 25 mio. kr. samt indarbejdet 25 mio. kr. i rammerne for 2008 til dette formål. Med hensyn til systemmoderniseringen er der indarbejdet en låneramme på finanslovsforslaget på knap 820 mio. kr. til udviklingsomkostninger, og arbejdet med systemmoderniseringen fortsætter således.

 

Overordnet er der en vis forskel mellem finanslovsforslaget på Skatteministeriets område og de ovenfor nævnte analyser og vurderinger. Jeg finder det naturligt, at der er en sådan forskel, idet det er Skatteministeriets opgave ud fra et sektorperspektiv at sikre de bedst mulige vilkår for opgaveløsningen, mens det for Finansministeriet er nødvendigt at tilgodese de tværgående hensyn i et finanslovsforslag, herunder at foretage en prioritering og balancering mellem på den ene side ønsket om at frigøre flest mulige midler til velfærdsydelser og på den anden side at sikre en effektiv skatteopkrævning.

 

Jeg skal afslutningsvis bemærke, at det er indeholdt i finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti, at der gøres status over udviklingen i SKAT i 2007.