Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 407 af 1. september 2006.

(Alm. del).

 

Kristian Jensen

                                           /John Fuhrmann

                        


Spørgsmål:

Kan ministeren bekræfte, at de 300 mio. kr., som på forslaget til finanslov for 2007 angives afsat til afgiftslempelse på partikelfiltre, er beregnet under forudsætning af, at der ville være blevet solgt ligeså mange biler med filter uden en afgiftssænkning, som der nu antages at blive med afgiftssænkningen?

 

Svar:

Afgiftsfritagelsen for partikelfilter var en del af aftalen om finansloven for 2006 og trådte i kraft den 1. januar 2006. Der er ikke tale om et nyt initiativ i forbindelse med regeringens finanslovsforslag for 2007.

Hensigten med afgiftslempelsen er, at en større andel af nye dieselbiler, der sælges i Danmark, skal være forsynet med et fabriksmonteret filter.

Lempelsen er sket i form af et fradrag på 4.000 kr. i afgiftsgrundlaget for nye person- og varebiler. Beløbet på 4.000 kr. skønnes at svare til meromkostningen for en bil med fabriksmonteret filter i forhold til en bil uden filter, vel at mærke før beregning af registreringsafgift. Det svarer til en reduktion i afgiften på 7.200 kr. for personbiler og 1.200 kr. for varebiler.

For den enkelte bilkøber betyder det, at hvis der vælges en bil med filter, skal køberen betale meromkostningen til filteret på 4.000 kr., men ikke registreringsafgift heraf. Bilen med filter vil således være 4.000 kr. dyrere end en tilsvarende bil uden filter, men registreringsafgiften vil være den samme for de to biler.

Det sidste er væsentligt, for det betyder, at i relation til registreringsafgiften er det for staten ligegyldigt, om bilkøberen vælger en bil med eller uden filter.

Det betyder også, at statens provenutab ikke bliver forøget, hvis afgiftsnedslaget får flere end forudsat til at vælge en bil med filter.

Provenutabet på 300 mio. kr. kan således ikke henføres til bilkøbere, der som følge af nedslaget i afgiften køber en bil med filter, men som ellers ville have købt en bil uden filter.

Provenutabet skyldes at der er bilkøbere, der under alle omstændigheder ville have valgt en bil med filter, også selvom der ikke var givet afgiftsnedslag. For disse er bilen blevet 7.200 kr. billigere, hvis der er tale om en personbil, mens omvendt staten får 7.200 kr. mindre i afgift.

Det relevante spørgsmål ved udarbejdelsen af skønnet var således ikke hvor mange bilkøbere, der som følge af afgiftslempelsen vil vælge en bil med filter, men hvor mange bilkøbere der uden en afgiftslempelse alligevel ville have købt en dieselbil med partikelfilter.

Det blev i den forbindelse vurderet, om end med betydelig usikkerhed, at uden en afgiftslempelse ville ca. 10 procent af de solgte dieselbiler i 2006 have været med fabriksmonteret partikelfilter og at andelen ville stige gradvist til 50 procent i 2009.

Det forventes, at kommende normer for bilers emissioner, såkaldte euronormer, gør det obligatorisk for nye dieselbiler at være forsynet med et partikelfilter fra 2010, hvor nedslaget i registreringsafgiften bortfalder.