7. juni 2006

Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 358 (alm. del) af 1. juni 2006

Spørgsmål:

”Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 1. juni 2006 vedrørende samrådsspørgsmål P (ØKOFIN-rådsmøde).”

 

Svar:

”Talegrundlaget, der vedrører samrådsspørgsmål P, følger nedenfor.”

 

Samrådsspørgsmål P:

Ministeren bedes redegøre for de punkter på dagsordenen for ØKOFIN-rådsmødet onsdag d. 7. juni 2006, som er relevante for Skatteudvalget.

 

·               Der forventes fem punkter pÃ¥ dagsordenen for ECOFIN-mødet den 7. juni, som er relevante for Skatteudvalget:

 

o       Momspakken

o       Generalisering af undtagelser fra generelle momsopkrævningsregler

o       Generel omvendt betalingspligt for moms (bekæmpelse af momssvig)

o       Fælles konsolideret selskabsskattebase i EU

o       Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning

 

·               Sagen om nyt samlet momsdirektiv er taget af dagsordenen.

 

 

Momspakken

·                PÃ¥ mødet forventes en drøftelse af ”momspakken”, der ligeledes blev drøftet pÃ¥ mødet den 5. maj. Pakken indeholder ikke nye forslag, men samler forslaget om ændring af beskatningsstedet af grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til virksomheder (B2B) og til private (B2C) og to vigtige administrative forslag, der skal forenkle og nedbringe virksomhedernes administrative byrder (8. momsdirektiv og forslaget om en One Stop Shop). Sagerne har været forelagt tidligere for udvalget.

 

·               Forslagene om B2B og B2C indebærer, at momsningen flyttes fra salgsland til forbrugsland for en række grænseoverskridende serviceydelser inden for EU, og vi støtter forslagene.

 

·               Forslaget om One Stop Shop gÃ¥r i korte træk ud pÃ¥, at virksomhederne fÃ¥r mulighed for at undgÃ¥ momsregistreringer i flere EU-lande ved i stedet kun at lade sig momsregistrere i sit eget land. Selve betalingen af momsen skal dog gÃ¥ direkte fra virksomheden til de andre landes myndigheder.

 

·               Forslaget til nyt 8. momsdirektiv vil gøre det lettere for virksomheder at tilbagesøge moms af indkøb i andre lande.

 

·                Vi kan støtte begge administrative forslag og ser dem som logiske supplerende forslag til at nÃ¥ det overordnede mÃ¥l, nemlig forbrugslandsbeskatning.

 

·                Endelig indeholder momspakken en forlængelse af den eksisterende særlige One Stop Shop for 3. landes salg af e-handelsydelser til private i EU. Ordningen udløber 30. juni i Ã¥r, og Kommissionen har derfor fremsat forslag om en forlængelse.

 

·                Det er muligt, at der vil blive tale om en udvidelse af e-handelsordningen til serviceydelser, der fjernsælges inden for EU, fx teleydelser og fjernsynsydelser, i forbindelse med ordningens forlængelse. Ordningen er indført for at sikre betaling af moms i EU-lande for ydelser leveret fra lande uden for EU, og vi kan støtte, at ordningen udvides.

 

·                Drøftelsen pÃ¥ mødet forventes hovedsagligt koncentreret om tidsplanen for pakkens gennemførelse. Et flertal af landene forventes at støtte tidsplanen, men enkelte lande forventes dog fortsat at modsætte sig tidsplanen pÃ¥ grund af principiel modstand mod B2B og B2C forslagenes substans.

 

·               Jeg forventer dog, at alle lande vil støtte en forlængelse af særordningen for e-handelsydelser fra 3. lande, uanset om der opnÃ¥s enighed om resten af momspakken eller ej.

 

Generalisering af undtagelser fra generelle momsopkrævningsregler

·               Kommissionen har stillet forslag om en generalisering af medlemslandenes undtagelser fra de generelle momsopkrævningsregler.

 

·               Hoveddelen af forslaget indebærer, at undtagelserne indsættes som valgfrie bestemmelser i 6. momsdirektiv, hvorefter alle medlemslande fÃ¥r mulighed for at indføre omvendt betalingspligt som foranstaltning mod svig og unddragelse inden for visse specifikke omrÃ¥der. Samtidig ophæves de landespecifikke undtagelser, der herefter er overflødige.

 

·               Der er bred støtte til at generalisere momsundtagelserne, sÃ¥ledes at alle medlemslande kan anvende dem, og vi støtter ogsÃ¥ forslaget.

 

Generel omvendt betalingspligt for moms (momssvig)

·               PÃ¥ momskonferencen i Wien i februar besluttede man at nedsætte en arbejdsgruppe ledet af Kommissionen, som skulle undersøge og belyse, hvorvidt generel omvendt betalingspligt er et egnet instrument til at mindske momssvigen.

 

·               PÃ¥ mødet vil Kommissionen præsentere de foreløbige konklusioner fra arbejdet i arbejdsgruppen.

 

·               PÃ¥ nuværende tidspunkt kan der ikke gives et klart svar pÃ¥, om et system med generel omvendt betalingspligt effektivt vil kunne bekæmpe momssvig, og der skal arbejdes videre med mulighederne i et sÃ¥dan system.

 

·               Vi tager Kommissionens afrapportering til efterretning.

 

·               Det er muligt, at Kommissionen i samme forbindelse vil præsentere en meddelelse om en samlet strategi til generel bekæmpelse af svig.

 

Fælles konsolideret selskabsskattebase i EU

·               PÃ¥ mødet vil Kommissionen præsentere en meddelelse om det hidtidige arbejde i arbejdsgruppen for en fælles konsolideret selskabsskattebase i EU og planerne for det videre arbejde.

 

·               Meddelelsen indeholder ogsÃ¥ Kommissionens syn pÃ¥ nogle overordnede spørgsmÃ¥l i relation til udformningen af reglerne.

 

·               Arbejdet med en fælles selskabsskattebase er en teknisk yderst kompliceret sag, og der er væsentlige udestÃ¥ender om forslagets substans, blandt andet bredden af selskabsskattebasen, fordelingen af provenuet af skatter, og hvordan reglerne kan justeres, hvis der fx opstÃ¥r uforudsete skattehuller.

 

·               Flere lande har pÃ¥ forhÃ¥nd erklæret sig som modstandere af en fælles selskabsskattebase af principielle grunde, og pÃ¥ nuværende tidspunkt vurderes det derfor at blive særdeles vanskeligt at opnÃ¥ enighed mellem medlemsstaterne.

 

·               Vi er positive overfor at drøfte mulighederne for en harmonisering af reglerne for selskabsskattebasen, men en endelig stillingtagen vil afhænge af et eventuelt konkret forslag fra Kommissionen.

 

Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning

·               Jeg har ingen bemærkninger til adfærdskodeksgruppens rapport, men pÃ¥ mødet skal vi formentlig drøfte kodeksens fremtid.

 

·               I dag omfatter adfærdskodeksen alene erhvervsbeskatning. Nogle EU-lande ønsker, at kodeksen ogsÃ¥ skal omfatte personbeskatning af ejerne af en erhvervsvirksomhed og ledende medarbejdere. Andre EU-lande er imod, at kodeksen skal omfatte personbeskatning.

 

·               Vi er positive over for en udvidelse af gruppens mandat. Vi lægger vægt pÃ¥, at en eventuel udvidelse til personbeskatning ikke begrænses til at omfatte visse persongrupper, men skal omfatte al personbeskatning.