|
7. juni 2006 |
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 358 (alm. del) af 1. juni 2006
â€Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrÃ¥det den 1. juni 2006 vedrørende samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l P (ØKOFIN-rÃ¥dsmøde).â€
â€Talegrundlaget, der vedrører samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l P, følger nedenfor.â€
Samrådsspørgsmål P:
Ministeren bedes redegøre for de punkter på dagsordenen for ØKOFIN-rådsmødet onsdag d. 7. juni 2006, som er relevante for Skatteudvalget.
· Der forventes fem punkter på dagsordenen for ECOFIN-mødet den 7. juni, som er relevante for Skatteudvalget:
o Momspakken
o Generalisering af undtagelser fra generelle momsopkrævningsregler
o Generel omvendt betalingspligt for moms (bekæmpelse af momssvig)
o Fælles konsolideret selskabsskattebase i EU
o Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
· Sagen om nyt samlet momsdirektiv er taget af dagsordenen.
· PÃ¥ mødet forventes en drøftelse af â€momspakkenâ€, der ligeledes blev drøftet pÃ¥ mødet den 5. maj. Pakken indeholder ikke nye forslag, men samler forslaget om ændring af beskatningsstedet af grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til virksomheder (B2B) og til private (B2C) og to vigtige administrative forslag, der skal forenkle og nedbringe virksomhedernes administrative byrder (8. momsdirektiv og forslaget om en One Stop Shop). Sagerne har været forelagt tidligere for udvalget.
· Forslagene om B2B og B2C indebærer, at momsningen flyttes fra salgsland til forbrugsland for en række grænseoverskridende serviceydelser inden for EU, og vi støtter forslagene.
· Forslaget om One Stop Shop går i korte træk ud på, at virksomhederne får mulighed for at undgå momsregistreringer i flere EU-lande ved i stedet kun at lade sig momsregistrere i sit eget land. Selve betalingen af momsen skal dog gå direkte fra virksomheden til de andre landes myndigheder.
· Forslaget til nyt 8. momsdirektiv vil gøre det lettere for virksomheder at tilbagesøge moms af indkøb i andre lande.
· Vi kan støtte begge administrative forslag og ser dem som logiske supplerende forslag til at nå det overordnede mål, nemlig forbrugslandsbeskatning.
· Endelig indeholder momspakken en forlængelse af den eksisterende særlige One Stop Shop for 3. landes salg af e-handelsydelser til private i EU. Ordningen udløber 30. juni i år, og Kommissionen har derfor fremsat forslag om en forlængelse.
· Det er muligt, at der vil blive tale om en udvidelse af e-handelsordningen til serviceydelser, der fjernsælges inden for EU, fx teleydelser og fjernsynsydelser, i forbindelse med ordningens forlængelse. Ordningen er indført for at sikre betaling af moms i EU-lande for ydelser leveret fra lande uden for EU, og vi kan støtte, at ordningen udvides.
· Drøftelsen på mødet forventes hovedsagligt koncentreret om tidsplanen for pakkens gennemførelse. Et flertal af landene forventes at støtte tidsplanen, men enkelte lande forventes dog fortsat at modsætte sig tidsplanen på grund af principiel modstand mod B2B og B2C forslagenes substans.
· Jeg forventer dog, at alle lande vil støtte en forlængelse af særordningen for e-handelsydelser fra 3. lande, uanset om der opnås enighed om resten af momspakken eller ej.
· Kommissionen har stillet forslag om en generalisering af medlemslandenes undtagelser fra de generelle momsopkrævningsregler.
· Hoveddelen af forslaget indebærer, at undtagelserne indsættes som valgfrie bestemmelser i 6. momsdirektiv, hvorefter alle medlemslande får mulighed for at indføre omvendt betalingspligt som foranstaltning mod svig og unddragelse inden for visse specifikke områder. Samtidig ophæves de landespecifikke undtagelser, der herefter er overflødige.
· Der er bred støtte til at generalisere momsundtagelserne, således at alle medlemslande kan anvende dem, og vi støtter også forslaget.
· På momskonferencen i Wien i februar besluttede man at nedsætte en arbejdsgruppe ledet af Kommissionen, som skulle undersøge og belyse, hvorvidt generel omvendt betalingspligt er et egnet instrument til at mindske momssvigen.
· På mødet vil Kommissionen præsentere de foreløbige konklusioner fra arbejdet i arbejdsgruppen.
· På nuværende tidspunkt kan der ikke gives et klart svar på, om et system med generel omvendt betalingspligt effektivt vil kunne bekæmpe momssvig, og der skal arbejdes videre med mulighederne i et sådan system.
· Vi tager Kommissionens afrapportering til efterretning.
· Det er muligt, at Kommissionen i samme forbindelse vil præsentere en meddelelse om en samlet strategi til generel bekæmpelse af svig.
· På mødet vil Kommissionen præsentere en meddelelse om det hidtidige arbejde i arbejdsgruppen for en fælles konsolideret selskabsskattebase i EU og planerne for det videre arbejde.
· Meddelelsen indeholder også Kommissionens syn på nogle overordnede spørgsmål i relation til udformningen af reglerne.
· Arbejdet med en fælles selskabsskattebase er en teknisk yderst kompliceret sag, og der er væsentlige udeståender om forslagets substans, blandt andet bredden af selskabsskattebasen, fordelingen af provenuet af skatter, og hvordan reglerne kan justeres, hvis der fx opstår uforudsete skattehuller.
· Flere lande har på forhånd erklæret sig som modstandere af en fælles selskabsskattebase af principielle grunde, og på nuværende tidspunkt vurderes det derfor at blive særdeles vanskeligt at opnå enighed mellem medlemsstaterne.
· Vi er positive overfor at drøfte mulighederne for en harmonisering af reglerne for selskabsskattebasen, men en endelig stillingtagen vil afhænge af et eventuelt konkret forslag fra Kommissionen.
· Jeg har ingen bemærkninger til adfærdskodeksgruppens rapport, men på mødet skal vi formentlig drøfte kodeksens fremtid.
· I dag omfatter adfærdskodeksen alene erhvervsbeskatning. Nogle EU-lande ønsker, at kodeksen også skal omfatte personbeskatning af ejerne af en erhvervsvirksomhed og ledende medarbejdere. Andre EU-lande er imod, at kodeksen skal omfatte personbeskatning.
· Vi er positive over for en udvidelse af gruppens mandat. Vi lægger vægt på, at en eventuel udvidelse til personbeskatning ikke begrænses til at omfatte visse persongrupper, men skal omfatte al personbeskatning.