Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 353 og 354 af 23. maj 2006.

(Alm. del).

 

Kristian Jensen

                                           /Birgitte Christensen

                        


Spørgsmål 353: Ministeren anmodes at svare på, hvordan det vil påvirke antallet af topskatteydere, såfremt man fjernede fradragsretten for indbetalinger til pension? Hvor meget skal topskattegrænsen hæves for at neutralisere effekten på antallet af topskatteydere?

 

Spørgsmål 354: Hvor meget vil antallet af topskatteydere i alt blive reduceret, såfremt man yderligere hæver grænsen for topskat med henholdsvis 10.000 kr. eller 20.000 kr.?

 

Svar: Beregningsgrundlaget for topskatten er den personlige indkomst med tillæg af positiv nettokapitalindkomst. Ved opgørelsen af den personlig indkomst er der bl.a. foretaget fradrag for arbejdsmarkedsbidrag, driftsudgifter for selvstændigt erhvervsdrivende og indbetalinger til pensionsopsparing[1]. Der gives dog ikke fradrag for kapitalpensionsindskud ved beregning af topskatten, så evt. indskud til kapitalpensionsordninger, som er fratrukket i den personlige indkomst, tillægges igen.

Topskatten beregnes af den del af grundlaget, der overstiger et bundfradrag på 318.700 kr. (2006). Et eventuelt uudnyttet bundfradrag i topskattegrundlaget kan ikke overføres til en  ægtefælle.

Hvis fradragsretten for alle pensionsindbetalinger i topskattegrundlaget ophæves, ligesom det i dag gælder for indbetalinger til kapitalpensionsordninger, skønnes dette at medføre et merprovenu på topskatten på ca. 7,8 mia. kr., og antallet af topskatteydere skønnes at stige med ca. 245.000 personer, jf. tabel 1, pkt. 1.

Denne stigning i antallet af topskatteydere kan neutraliseres ved at forhøje top­skat­te­grænsen med ca. 26.800 kr. fra 318.700 kr. til 345.500 kr. Provenutabet ved denne forhøjelse af topskattegrænsen skønnes at udgøre ca. 3,8 mia. kr., således at der bliver tale om et merprovenu på topskatten i forhold til gældende regler på ca. 4 mia. kr., jf. pkt. 2 i tabel 1.

En yderligere forhøjelse af topskattegrænsen med henholdsvis 10.000 kr. og 20.000 kr. skønnes at medføre et fald i antallet af topskatteydere på ca. 75.000 og ca. 145.000 personer. I forhold til gældende regler vil der med disse to justeringer samlet set blive tale om et merprovenu på topskatteprovenuet på henholdsvis 2,8 mia. kr. og 1,7 mia. kr., jf. tabellens pkt. 3 og 4.

 

Tabel 1. Ændringer i provenu og antal topskatteydere ved forskellige ændringer af reglerne for topskat. 2006.

 

Antal

topskatteydere

Ændring i antal topskatteydere i forhold til gældende regler

Provenuændring i forhold til gældende regler

 

(1.000)

(1.000)

Mia. kr.

 

Samlet topskat efter gældende regler

905

0

16,5

Spørgsmål 353:

 

 

 

1.  Ophævelse af fradragsretten for pensionsindbetalinger i topskattegrundlaget.........................................

1.150

245

7,8

2. Ophævelse af fradragsretten for pensionsindbetalinger i topskattegrundlaget og forhøjelse af topskattegrænsen med 26.800 kr........................................

905

0

4,0

Spørgsmål 354:

 

 

 

3. Ophævelse af fradragsretten for pensionsindbetalinger i topskattegrundlaget og forhøjelse af topskattegrænsen med 26.800 kr. + 10.000 kr.....................

830

÷ 75

2,8

4. Ophævelse af fradragsretten for pensionsindbetalinger i topskattegrundlaget og forhøjelse af topskattegrænsen med 26.800 kr. + 20.000 kr.....................

760

÷ 145

1,7

Anm.: ÷ betyder provenutab.
Beregningen af de provenumæssige konsekvenser er baseret på en fremskrevet lovmodelstikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen for indkomståret 2004. Der er anvendt fremskrivningsforudsætninger svarende til Økonomisk Redegørelse, maj 2006.

 

Der er ikke i provenuskønnene taget hensyn til, at en generel ophævelse af fradraget for pensionsindbetalinger i topskattegrundlaget må forventes at skulle ledsages af en undtagelse for topskat ved udbetalingen med et fremtidigt lavere provenu og antal topskatteydere til følge.

Såfremt udbetalingen ikke undtages for topskat, må ”dobbeltbeskatningen” forventes at føre til lavere pensionsopsparing, hvilket også vil medføre lavere provenu end i den statiske beregning ovenfor.



[1] Fradrag for indbetalinger til pensionsopsparing sker enten ved fradrag på selvangivelsen for de privattegnede ordninger eller ved bortseelsesret for de arbejdsgiveradministrerede indbetalinger, dvs. indskud til pensionsopsparing, der foretages direkte af arbejdsgiveren før beregning af skat og lønudbetaling.