J.nr. 2005-318-0430Dato:TilFolketingets SkatteudvalgHermed sendes svar på spørgsmål nr.32, 33 og 34 af 1. no-vember 2005.(Alm. del).Kristian Jensen/Birgitte Christensen
Side 2 Spørgsmål 32: Der ønskes en beregning, der vis er fordelingseffekten i 2011 af en reform af ejendomsværdi - og indkomstbeskatningen efter følgende principper:1.Bundskatten nedsættes med 1 pct. -point, og topskatten sættes op med 1 pct.point (sål e-des at den højeste marginalskat er uændret).2. De særlige raba tter på ejendomsværdiskatten, hvis man har ejet et hus fra før 1. juli 1998, bortfalder.3. Grundlaget for ejendomsværdiskatten (svarende til ejendomsværdien i 2001 med tillæg af 5 pct.) reguleres med 5 pct. årligt begyndende i 2006.4. En særlig beskyttelsesreg el, der sikrer, at pensionister ikke kommer til at betale mere i ejendomsværdi plus indkomstskat end med uændrede skatteregler. Reglen gælder kun for dem, der er pensionister nu; altså ikke for dem, der bliver pensionister i de ko m-mende år.Der ønskes tabe ller for lejere (herunder andelsboligejere), ejere der har ejet deres bolig fra før 1. juli 1998 og nyere ejere. I tabellerne ønskes opdeling på enlige og par, og på passende in d-komstintervaller.Spørgsmål 33: Der ønskes et skøn for provenueffekten af den i spørgsmål 32 nævnte reform.Svar: De provenu- og fordelingsmæssige konsekvenser af den opstillede reformskitse er vist i det følgende.I forhold til uændrede 2006 -regler skønnes skitsen i 2011 at ville medføre et umiddelbart provenutab på ca. 0,5 mia. kr., jf. tabel 1. En nedsættelse af bundskatten og en forhøjelse af topskatten med et pct.point medfører samlet set et provenutab på ca. 6,9 mia. kr. Ophævelse af nedslagene i ejendomsværdiskatten for gamle ejere skønnes at indbringe et merprovenu på ca. 2,8 mia. kr., mens forhøjelsen af ejendomsværdiskattegrundlaget med 5 pct. årligt i 6 år vil medføre et merprovenu på ca. 4,8 mia. kr. Endelig får gruppen af pensionister et samlet ne dslag i ejendomsværdiskatten på ca. 1,2 mia. kr., således at deres skat i medfør af skitsen ikke st iger.Tabel 1.Umiddelbare provenumæssige konsekvenser af reformskitsen i 2011(2006-niveau)Ca. mia. kr.1.Bundskatten nedsættes med 1 pct.point fra 5,48 pct. til 4,48 pct., og topskatten forhøjes med 1 pct.point fra 15 pct. til 16 pct. Skatteloftet fastholdes på 59 pct. ..÷ 6,92.Ophævelse af nedslagene i ejendomsværdiskatten på 2 af ejendomsværdien og 4 , dog maksimalt 1.200 kr., der gives til ejere, der har erhvervet boligen den 1. juli 1998 eller før ........................................................................................2,83.Merprovenu af ejendomsværdiskatten som følge af opregulering af grun dlaget for ejendomsværdiskatten med 5 pct. årligt fra 2006 til 2011. Progressions -græ nsen hæves tilsvarende. ...................................................................................4,84.Nedslag i ejendomsværdiskat for nuværende pensionister, der sikrer , at den samlede indkomst- og ejendomsværdiskat ikke stiger som følge af ski tsen .........÷ 1,2I alt umiddelbare provenumæssige konsekvenser ............................................÷ 0,5Anm.: Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen .÷ betyder provenutab.
Side 3 Der er ikke i tabel 1 medregnet dynamiske effekter, afledte effekter på andre skatter og a f-gifter eller andre eventuelle påvirkninger af konjunkturfo rløbet.Vedrørende pkt. 2 bemærkes det, at nedslagene for ejere, der har erhvervet boligen 1. juli 1998 eller før, samlet set redu ceres år for år frem til 2011 i takt med, at boligerne handles. Merprovenuet ved ophævelsen af nedslagene er i tabel 1 skønnet ud fra niveauet i 2006, hvilket betyder, at provenuet er lidt overvurderet.For så vidt angår pkt. 3 er der indregnet en forhøje lse af ejendomsværdiskattegrundlaget for hver enkelt ejerbolig på 34 pct. svarende til 5 pct. årlig stigning fra 2006 til 2011. Der er ikke taget hensyn til, om den 5 pct. årlige forhøjelse for nogle ejerboliger er større end den faktiske forventede prisudvikling. Progressionsgrænsen i ejendomsværdibeskatningen, der efter gældende regler udgør 3.040.000 kr., er i beregningerne ligeledes forhøjet med 34 pct., således at antallet af ejerboliger med værdi over progressionsgrænsen i princippet fastholdes uændre t.Elementet i pkt. 4, der sikrer, at ingen nuværende pensionister får en skattestigning som føl-ge af skitsens ændringer af indkomst - og ejendomsværdiskat, er indregnet således, at der for hver enkelt person i gruppen gives et nedslag i ejendomsværdiskatte n svarende til det beløb, hvormed vedkommendes samlede skat efter skitsen overstiger den samlede in d-komst- og ejendomsværdiskat efter gældende regler. Dog gives maksimalt et nedslag sva-rende til stigningen i ejendomsværdiska tten.Denne beregningstekniske udmøntning af pkt. 4 er mulig i disse statiske modelberegninger. Det vil imidlertid skabe overordentlig store komplikationer i skattesystemet og skattebe-regningen at udmønte en sådan regel i praktisk lovgivning. Bl.a. vil det kræve, at der hvert år både ska l beregnes skat efter det gamle system og efter de nye regler, for at nedslaget kan opgøres. Det indebærer således, at der til enhver tid skal lovgives om og vedligeholdes et parallelt skattesystem ud over det generelle system, der gælder for almindelige skatteyde-re. I tabel 2 a er vist de fordelingsmæssige konsekvenser af skitsen for familier fordelt efter skatteændringens størrelse og socioøkonomisk gruppe. Familier består af enlige eller ægte-par inkl. hjemmeboende børn under 18 år. I tabel 2 b og 2 c er resultaterne fra tabel 2 a op-delt på famil ier bestående af henholdsvis ægtepar og enlige.Ud af samtlige ca. 3,3 mio. familier skønnes knap 800 .000 at få en skattestigning ved ski t-sen, mens godt 2,1 mio. familier vil få en skattelettelse. De resterend e knap 400.000 famili-er vil stort set bevare uændret skat.Ca. 900.000 gamle ejere skønnes samlet set at få en skattestigning på ca. 2 mia. kr. eller i gennemsnit knap 2.300 kr., mens 1,7 mio. familier i lejebolig vil få en skattelettelse på ca. 2,4 mia. kr. svarende til gennemsnitligt knap 1.400 kr. For ejerfamilier, der har erhvervet boligen efter 1. juli 1998, medfører skitsen en samlet skattelettelse på ca. 0,1 mia. kr. eller i gennemsnit ca. 200 kr.
Side 4 Det fremgår også af tabel 2, at der er stor spredni ng i familiernes skatteændringer. Ca. 150.000 familier vil således opleve en gennemsnitlig skattesti gning på over 8.000 kr., mens ca. 300.000 familier vil få skattelettelser på over 3.000 kr.Tabel 2 a. Skitsens virkning for familier fordelt efter skatteæn dring i 2011Gns. skatteændringEjere frafør 1. juli 1998Ejere efter 1. juli 1998LejereI altAlle familierKr.AntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændri ngSkattenedsættelse(1.000)Kr.(1.000)Kr.(1.000)Kr.(1.000)Kr.1- 1.000114-530184-550588-670886-6251.001 2.50045-1.495173-1.600725-1.655943-1.6352.501 5.0006-2.99040-3.200241-3.055287-3.075Over 5.000002-5.33012 -5.34014-5.340I alt med nedsættelse165-885399-1.2951.566-1.5302.130-1.435Uændret skat152057-5 165-5 374-5 Skattestigning1- 1.00072580104500001765351.001 2.5001651.765671.620002321.7252.501 5.0002073.595283.390002353.570Over 5.0001408.0501010.850001508.230I alt med skattestigning5843.7752091.745007933.240I alt9012.285665-2351.731-1.3853.297-150Skatteændring i alt2,0 mia. kr.-0,1 mia. kr.-2,4 mia. kr.-0,5 mia. kr.Anm.Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.- betyder skattenedsættelse.Fordelt på ægtepar og enlige er skitsens virkninger overordnet set stort set de samme, dog med lidt større gennemsnitlige ændringer for ægtepar, jf. tabel 2b og 2c.Tabel 2 b. Skitsens virkning for ægtepar fordelt efter skatteændring i 2011Gns. skatteændringEjere frafør 1. juli 1998Ejere efter 1. juli 1998LejereI altÆgteparKr.AntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændringSkattenedsættelse(1.000)Kr.(1.000)Kr.(1.000)Kr.(1.000)Kr.1- 1.000102-53561-56513-755176-5601.001 2.50040-1.49079-1.67087-1.680206-1.6402.501 5.0006-2.99032-3.32084-3.690122-3.560Over 5.000002-5.33012-5.34014-5.340I alt med nedsættelse148-895174-1630196-2.705518-1.825Uændret skat31-5 16-5 3 -5 50-5 Skattestigning1- 1.00046575375150083 5501.001 2.5001091.775281.630001371.7452.501 5.0001463.605133.440001593.590Over 5.0001048.135611.220001108.305I alt med skattestigning4053.930842.105004893.620I alt5842.505274-395199-2.6751.057780Skatteændring i alt1,4 mia. kr.-0,1 mia. kr.-0,5 mia. kr.0,8 mia. kr.Anm.Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.- betyder skattenedsættelse.
Side 5 Tabel 2 c. Skitsens virkning for ugifte fordelt efter skatteændring i 2011Gns. skatteændringEjere frafør 1. juli 1998Ejere efter 1. juli 1998LejereI altUgifteKr.AntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændringSkattenedsættels e(1.000)Kr.(1.000)Kr.(1.000)Kr.(1.000)Kr.100- 1.00012-480123-540575-670710-6451.001 2.5005-1.55594-1.540638-1.650737-1.6352.501 5.000008-2.715157-2.715165-2.715Over 5.00000000000I alt med nedsættelse17-795225-1.0351.370-1.3601.612-1.310Uændret skat (+/÷ 100 kr.)121041-5 162-5 324-5 Skattestigning100- 1.000265906749500935201.001 2.500561.750391.61000951.6952.501 5.000613.575153.34500763.530Over 5.000367.805410.29000408.055I alt med skattestigning1793.4201251.500003042.630I alt3171.885391-1251.532-1.2152.240-585Skatteændring i alt0,6 mia. kr.-0,0 mia. kr.-1,9 mia. kr.-1,3 mia. kr.Anm.Lovmodelberegninger på e n stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.- betyder skattenedsættelse.Fordelingsprofilen af modellerne fremgår af tabel 3 a For gamle ejere medfører skitsen i gennemsnit skattestigninger på alle indkomsttrin, mens der i gennemsnit er skattelettelser på alle indkomsttrin for lejerfamilierne.For ejere, der har erhvervet boligen efter 1. juli 1998, er der i gennemsnit skattestigninger i delaveste og højeste indkomstintervaller og skattelettelser for mellemindkomsterne.Tabel 3 a. Skitsens virkning for familier fordelt efter indkomst i 2011Gns. skatteændringEjere frafør 1. juli 1998Ejere efter 1. juli1998LejereI altAlle familierPersonlig indkomst før AM bidragAntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændr ingAntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændringKr.(1.000)Kr.(1.000)Kr.(1.000)Kr.(1.000)Kr.Under 100.000 ..........203.915211.695341-195382125100.000-150.000 .......8680036365456-845578-520150.000-200.000 .......8499048200265-1.250397-600200.000-250.000 .......741.41061-70191-1.700326-685250.000-300.000 .......761.70079-360165-2.115320-775300.000-350.000 .......712.03072-580115-2.520258-730350.000-400.000 .......572.27052-50064-2.720173-400400.000-500.000 .......1052.54075-44562-2.970242210500.000-600.000 .......1182.40571-86535-3.700224405600.000-800.000 .......1382.86093-67027-4.325258815Over 800.000 ............725.2605777010-4.5001392.750I alt............................9012.285665-2351.731-1.3853.297-150Anm.Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.- betyder skattenedsættelse.Det tilsvarende billede gør sig gældende, når familierne opdeles på ægtepar og enlige, jf. tabel 3b og 3c.
Side 6 Tabel 3 b. Skitsens virkning for ægtepar fordelt efter indkomst i 2011Gns. skatteændringEjere frafør 1. juli 1998Ejere efter 1. juli1998LejereI altÆgteparPersonlig indkomst før AM bidragAntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændringKr.(1.000)Kr.(1.000)Kr.(1.000)Kr.(1.000)Kr.Under 100.000 ..........36.14022.7453-7582.960100.000-150.000 .......52.21513.0804-610101.170150.000-200.000 .......43180742032-1.06582-285200.000-250.000 .......32885639521-1.47559-5 250.000-300.000 .......341.410842524-1.9556665300.000-350.000 .......382.06010-9020-2.36568440350.000-400.000 .......342.23011-4514-2.76559620400.000-500.000 .......852.49536-54026-3.325147720500.000-600.000 .......1102.31558-1.07525-4.100193465600.000-800.000 .......1312.78583-89522-4.705236795Over 800.000 ............695.235526508-4.9651292.755I alt............................5842.505274-395199-2.6751.057780Anm.Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.- betyder skattenedsættelse.Tabel 3 b. Skitsens virkning for ugifte fordelt efter indkomst i 2011Gns. skatteændringEjere frafør 1. juli 1998Ejere efter 1. juli1998LejereI altUgiftePersonlig indkomst før AM bidragAntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændringAntalfamilierGns. skatte-ændringKr.(1.000)Kr.(1.000)Kr.(1.000)Kr.(1.000)Kr.Under 100.000 ..........173.520191.585338-19537465100.000-150.000 .......8171035285452-845568-555150.000-200.000 .......411.83541160233-1.275315-685200.000-250.000 .......421.81055-120170-1.725267-840250.000-300.000 .......421.93571-450141-2.145254-995300.000-350.000 .......332.00062-66095-2.550190-1.145350.000-400.000 .......232.32541-62550-2.710114-945400.000-500.000 .......202.72039-35536-2.71595-600500.000-600.000 .......83.615136510-2.6953190600.000-800.000 .......74.275101.2105-2.650221.310Over 800.000 ............35.77552.0452-2.635102.230I alt............................3171.885391-1251.532-1.2152.240-585Anm.Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.- betyder skattenedsættelse.Spørgsmål 34: Der ønskes et skøn for, hvordan den i spørgsmål 32 nævnte reform vil påvirke priserne på eje rboliger (f.eks. i form af hvor meget lavere stigningstakten for huspriserne ville blive end med uændret politik).Svar: Skattereformen, som er belyst i svarene på spørgsmål 32 og 33, vil i kraft af, at b o-ligomkostningerne forøges, i et vist omfang kapitaliseres i lave re boligpriser. Der er imid-lertid mange andre faktorer end lige netop skattereglerne, der påvirker udviklingen i boli g-priserne. Det gør det meget vanskeligt at isolere virkningerne af beskatningen af boligeje r-ne på boligpr iserne.
Side 7 F.eks. vil forhold som renteniveau, realindkomstniveau, markedets forventninger til prisud-viklingen, balance mellem efterspørgsel og udbud, nye finansieringsmuligheder (f.eks. in d-førelse af afdragsfrie lån) mv., have en væsentlig indflydelse på boligprisudviklingen. I et tidligere svar til folketinget, jf. alm. del spørgsmål 14, har jeg redegjort for, at det nu -væ rende skattestop, som har betydet en skattebesparelse for boligejerne i omegnen af 5,4 mia., kun i begrænset omfang har medvirket til en stigning i boligpriserne. Økonomi- og Erhvervsministeriet har skønnet denne effekt til ca. 1,5 pct.Den reform, der her foreslås, skønnes at indbringe et merprovenu fra ejendomsværdiskatten på ca. 6,4 mia. kr. Antages det, at stigningen i boligomkostningerne som følge af den fo r-øgede eje ndomsværdiskat vil medvirke til et prisfald, tilnærmelsesvis i samme niveau, som det er skønnet, at skattestoppet har bidraget til en prisstigning, vil den foreslåede reform i n-debære et prisfald på ca. 1,8 pct. Det skal dog understreges, at effekten af en skattereform på boligpr iserne i meget høj grad er afhængig af markedets reaktioner. Skabes der f.eks. en forventning på boligmarkedet om, at der vil komme yderligere stramninger i boligbeska t-ningen, kan det f.eks. føre til, at boligpriserne umiddelbart fal der mere, end man kunne for-vente. På langt sigt vil en øget beskatning af boligejerne imidlertid medføre et lavere boli g-forbrug (der vil blive bygget færre boliger), hvorefter boligpriserne atter vil stige.