Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 314 af 10. maj 2006.
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                          /Jesper Skovhus Poulsen
                       Â
Hvad kan ministeren oplyse om det fremtidige økonomiske grundlag for Foreningen af Danske Skatteankenævn, herunder hvorledes det sikres, at økonomiske bindinger og mangel på midler ikke sætter ankenævnenes uafhængighed af SKAT og Skatteministeriet under pres?
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at jeg selvsagt ikke har nogen intention om at forsøge at begrænse skatteankenævnenes uafhængighed, og jeg vil i den forbindelse gerne henvise til ejendomsvurderingsankenævnene, hvor der, mig bekendt, aldrig har været rejst tvivl om uafhængigheden, uanset at disse nævn gennem en lang årrække har været statslige på tilsvarende måde, som skatteankenævnene bliver fremover.
Videre kan jeg oplyse, at der i forbindelse med den ændrede organisering af skatteankenævnene – bl.a. er der fremover et betydeligt færre antal nævn – netop er fastsat nye regler for vederlag til alle medlemmerne. Der er ved fastsættelsen af den fremtidige samlede vederlagsudbetaling taget hensyn til den skønnede hidtidige betaling, således at der fremover alt i alt vil blive udbetalt stort set samme beløb som hidtil.
Vedrørende aktiviteterne i Foreningen af Danske Skatteankenævn (FDS) kan jeg oplyse, at disse hidtil har været finansieret af de kommuner, hvis ankenævn har været medlem af FDS – hovedsageligt via dels et kommunalt kontingent til foreningen, og dels via kommunal betaling for foreningens delegeretmøder, kursusaktiviteter mv.
Jeg har overfor FDS tidligere tilkendegivet, at jeg er indstillet på, at foreningen skal kunne videreføre sine nuværende aktiviteter i et passende omfang. Samtidigt har jeg dog også tilkendegivet, at f.eks. uddannelsesaktiviteter skal ses i sammenhæng med de aktiviteter, der gennemføres i SKAT, for herved at opnå den bedste udnyttelse af de økonomiske ressourcer. Dette er også i overensstemmelse med den fremgangsmåde, der gennem en lang årrække har været anvendt vedrørende ejendomsvurderingsankenævnene. SKAT har i overensstemmelse hermed udmeldt et budget, som anses fuldt ud at dække foreningens ønsker til aktiviteter, dog undtaget vederlæggelse af bestyrelsesmedlemmerne, jf. nedenfor.
Der er således tale om, at betalingen for foreningens aktiviteter fortsat vil ske af offentlige midler, og det er min opfattelse, at der ikke kan sættes spørgsmålstegn ved uafhængigheden blot fordi finansieringen skifter fra at være kommunal til at være statslig.
FDS har hidtil haft mulighed for vederlæggelse af bestyrelsesmedlemmerne, hvor de økonomiske midler er tilvejebragt via kommunernes betaling af medlemskontingent. Det er min opfattelse, at der – i det mindste i en overgangsperiode – kan være flere hensyn, der gør det rimeligt med et sådant vederlag.
Skatteministeriet har dog ikke i den gældende lovgivning hjemmel til at yde et tilskud til foreningen, der gør det muligt at vederlægge bestyrelsesmedlemmerne, men jeg kan oplyse, som jeg også har oplyst overfor FDS, at vi overvejer hvorledes der kan skabes hjemmel til at yde et sådant tilskud/vederlag. Herudover overvejer vi også størrelsen af vederlagene.
Jeg kan endelig oplyse, at det også overvejes inden for en kortere årrække nærmere at vurdere de samlede vederlagsregler i takt med, at der opnås en større detailviden om konsekvenserne af ændringerne af ankenævnsarbejdet som følge af de organisatoriske ændringer.