J.nr.
                                                                                                               Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 301 af 25. april 2006.
(Alm. del).
                         Kristian Jensen
                                                                             / Jørgen Sørensen
"Vil ministeren redegøre for status på implementeringen af SKATs kontrolstrategi med opdeling af skatteydere i medspillere og modspillere, for hvorledes ligningen af de to grupper af skatteydere prioriteres, og for hvorledes denne prioritering viser sig i konkrete måltal og udvikling i produktionen samt sandsynligheden for, at hver type af skatteyder bliver udtaget til nærmere kontrol?"
Svar:
Indsatsstrategien – som består af en servicedel og en kontroldel – er endnu ikke fuldt implementeret.
Indsatsstrategien tager afsæt i den opfattelse, at hovedparten af borgere og virksomheder ønsker at overholde reglerne. Indsatsen i forhold til de borgere og virksomheder, som ønsker at overholde reglerne (medspillere) har fokus på service, mens indsatsen i forhold til dem, der ikke vil overholde reglerne (modspillere) har fokus på kontrol og eventuel efterfølgende sanktion. I indsatsstrategien går service og kontrol således hånd i hånd.
Opdelingen i med- og modspillere skal supplere og understøtte kravet om, at sagerne skal udtages efter væsentlighed og risiko og at der skal findes den rette balance mellem information, vejledning og understøttelse af angivelses- og betalingsprocessen på den ene side og kontrol på den anden. Opdelingen suppleres endvidere af egentlige udsøgningsmodeller, der bl.a. bygger på en faktisk væsentligheds- og risikovurdering.
Fra 2005 begyndte SKAT en måling af indsatsen med kontrol, vejledning, service og afgørelser på basis af et nyt pointsystem. Det betyder, at opgaveløsningen pointfastsættes efter ressourceforbruget. SKAT får derved mulighed for at tilpasse indsatsen på de nævnte områder overfor borgere og virksomheder i forhold til en konkret risiko- og væsentlighedsbedømmelse, dog således at der på kontrolområdet er fastsat et minimumspointmål.
Pointmål fordelt på service og kontrol
Finanslovsforslaget for 2006 indeholder 3 pointmåltal (højre kolonne), som er omfattet af indsatsstrategien. I nedenstående skema er pointmåltallene endvidere fordelt på søjler:
|
Servicesøjlen |
Kontrolsøjlen |
Juridisk Service |
Måltal på |
|
|
Service |
Kontrol |
Kontrol |
Afgørelser |
Finansloven |
Service (skat, A-skat, moms, afgifter og told) |
20.720 |
|
|
|
|
Kontrol (A-skat, moms og afgifter) |
|
78.812 |
88.264 |
|
232.909 |
Regnskabskontrol (told) |
|
5.313 |
|
|
|
Afgørelser (skat, A-skat, moms, afgifter og told) |
|
|
|
39.800 |
|
Selskabsligning |
|
23.300 |
39.700 |
|
63.000 |
Erhvervsligning |
|
117.000 |
141.700 |
|
258.700 |
Måltallene er fordelt ud på SKATs 30 skattecentre, som led i de aftaler der indgås med de fem regionale skattesamarbejder.
SKAT arbejder på et forslag til et samlet pointmåltal fra og med 2007, der ligeledes vil forbedre muligheden for at tilpasse indsatsen efter behovet. For at rette op på det nuværende systems svagheder, vil der blive medtaget flere elementer i pointtildelingen f.eks. også selskabers størrelse.
Vedrørende spørgsmÃ¥let om udviklingen i SKATs produktion og pointmÃ¥ltal kan jeg henvise til den redegørelse, som jeg har sendt til Skatteudvalget om â€Status pÃ¥ udviklingen af SKAT†d. 2. juni 2006.
En nærmere uddybning af SKATs Indsatsplan 2006 findes på SKATs internet:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=365723&vID=0&search=indsatsstrategi