J.nr. 2005-418-0265Dato:TilFolketingets SkatteudvalgHermed sendes svar på spørgsmål nr. 28 og 29 af 31. okto-ber 2005.(Alm. del).Kristian Jensen/Ivar Nordland
Side 2 Spørgsmål 28: Ministeren anmodes om at redegøre for det forslag, som den franske regering har fremsat i tilknytning til forelæggelse af forslaget til statsbudget for 2006, om at alle selsk a-ber, der har en omsætning på over 200.000 € skal betale et minimumbel øb i selskabsskat, ua n-set om der opgøres skattemæssigt undersk ud, og denne minimumsskat udgør 100.000 €, hvis selskabet har en omsætning på mere end 500 millioner €. Forslaget er begrundet med, at der b ør betales en minimumsskat, selv om selskabet ved udnyttelse af skattereglerne, herunder af af-regningsvilkår med ude nlandske koncernselskaber, har skabt sig et skattemæssigt underskud.Svar: Jeg kan oplyse følgende på baggrund af en artikel skrevet af Pierre -Henri Revault, Alain Baudeneau, Nicolas Vautrin og Anthony Lacoudre i Tax Notes International, 31. ok-tober 2005:Den franske regering har i finansloven for 2006 bl.a. foreslået en minimum s-selskabsskat. Den foreslåede minimumsskat er baseret på selskabernes omsætning (salg). Den skal på lægges, uanset om selskabet har overskud eller underskud. For selskaber med en omsætning over 500 millioner € (eksklusive moms) vil m i-nimumsskatten være på 100.000 €. Selsk aber med en omsætning mellem 200.000 € og 500.000 € skal betale en skat p å mellem 700 € og 30.000 €. Selskaber med en omsætning, der ikke overstiger 200.000 € vil v æ re fritaget for minimumsbe-skatningen.Hidtil har minimumsskatten kunnet modregnes i almindelig selskabsindkomst-skat. Minimumsskatten har dermed hidtil været neutral for selskaber med ove r-skud. Overskudsselskaberne har fået nedsat den almindelige indkomstsk at med den betalte minimumsskat.I fremtiden (med virkning fra og med 2006) vil minimumsskatten kun være fradragsberettiget i den skattepligtige indkomst. Dette vil medføre, at minimum s-skatten vil påføre overskudsse lskaber en skatteomkostning.Jeg er ikke i besiddelse af oplysninger, om forslaget er vedtaget uændret.Spørgsmål 29: Ministeren anmodes om at redegøre for det forslag, som den franske regering har fremsat i tilknytning til forelæggelse af forslaget til statsbudget for 2006, om at franske se l-skaber efter en dom fra EF-domstolen, der fastslår, at franske regler er i modstrid med EU -retten, kun skal kunne få reguleret den skattemæssige indkomst for de sidste 2 indkomstår for-ud for dommen.Svar:Jeg kan oplyse følgende på baggrund af en artikel s krevet af Pierre-Henri Revault, Alain Baudeneau, Nicolas Vautrin og Anthony Lacoudre i Tax Notes International, 31. ok-tober 2005:
Side 3 Det foreslås i finanslovsforslaget, at når det viser sig (eksempelvis ved en a f-gørelse fra en fransk domstol eller fra EF -domstolen), at en fransk skattebe-stemmelse er i strid med international lovgivning, vil skatteyderen kun kunne få reguleret den skattepligtige indkomst for de sidste to år forud for afgøre l-sen.Ved international lovgivning forstås normalt EU -lovgivningen eller en dob-beltbeskatningsoverenskomst. Jeg er ikke i besiddelse af oplysninger, om forslaget er vedtaget uændret. Jeg kan yderligere oplyse, at EF-domstolen i to præjudicielle sager behandler spørgsmålet, om hvornår EF -domstolens afgørelser har virkning fra . De to sager er henholdsvis C-475/03 Banca Popolare di Cremona og C-292/04 Meilicke.