J.nr. 2005-418-0265    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 28 og 29 af 31. okto- ber 2005. (Alm. del). Kristian Jensen /Ivar Nordland
Side 2 Spørgsmål 28:    Ministeren anmodes om at redegøre for det forslag,  som den franske regering har fremsat i tilknytning til forelæggelse af forslaget til statsbudget for 2006, om at alle selsk  a- ber, der har en omsætning på over 200.000    € skal betale et minimumbel øb i selskabsskat, ua n- set  om  der  opgøres  skattemæssigt  undersk   ud,  og  denne  minimumsskat  udgør  100.000   €,  hvis selskabet har en omsætning på mere end 500 millioner    €. Forslaget er begrundet med, at der b ør betales  en  minimumsskat,  selv  om  selskabet  ved  udnyttelse  af  skattereglerne,  herunder  af  af- regningsvilkår med ude nlandske koncernselskaber, har skabt sig et skattemæssigt underskud. Svar: Jeg  kan  oplyse  følgende  på  baggrund  af  en  artikel  skrevet  af  Pierre  -Henri  Revault, Alain Baudeneau, Nicolas Vautrin og Anthony Lacoudre i Tax Notes International, 31. ok- tober 2005: Den franske regering har i finansloven for 2006 bl.a. foreslået en minimum s- selskabsskat. Den  foreslåede  minimumsskat  er  baseret  på  selskabernes  omsætning  (salg). Den  skal  på lægges,  uanset  om  selskabet  har  overskud  eller  underskud.  For selskaber  med  en  omsætning  over  500  millioner    €  (eksklusive  moms)  vil  m i- nimumsskatten være på 100.000    €. Selsk aber med en omsætning mellem 200.000 € og 500.000 € skal betale en skat p   å mellem 700  € og 30.000 €. Selskaber med en omsætning, der ikke overstiger 200.000    € vil v æ  re fritaget for minimumsbe- skatningen. Hidtil  har  minimumsskatten  kunnet  modregnes  i  almindelig  selskabsindkomst- skat.  Minimumsskatten har  dermed  hidtil  været  neutral  for  selskaber  med  ove  r- skud.  Overskudsselskaberne  har  fået  nedsat  den  almindelige  indkomstsk at  med den betalte minimumsskat. I  fremtiden  (med  virkning  fra  og  med  2006)  vil  minimumsskatten  ”kun”  være fradragsberettiget i den skattepligtige indkomst. Dette vil medføre, at minimum s- skatten vil påføre overskudsse  lskaber en skatteomkostning. Jeg er ikke i besiddelse af oplysninger, om forslaget er vedtaget uændret. Spørgsmål 29:   Ministeren anmodes om at redegøre for det forslag, som den franske regering har fremsat i tilknytning til forelæggelse af forslaget til statsbudget for 2006, om at franske se  l- skaber  efter  en  dom  fra  EF-domstolen,  der  fastslår,  at  franske  regler  er  i  modstrid  med  EU - retten, kun skal kunne få reguleret den skattemæssige indkomst for de sidste 2 indkomstår fo r- ud for dommen. Svar:  Jeg  kan  oplyse  følgende  på  baggrund  af  en  artikel  s  krevet  af  Pierre-Henri  Revault, Alain Baudeneau, Nicolas Vautrin og Anthony Lacoudre i Tax Notes International, 31. ok- tober 2005:
Side 3 Det foreslås i finanslovsforslaget, at når det viser sig (eksempelvis ved en a  f- gørelse  fra  en  fransk  domstol  eller  fra  EF -domstolen),  at  en  fransk  skattebe- stemmelse er i strid med international lovgivning, vil skatteyderen kun kunne få reguleret den skattepligtige indkomst for de sidste to år forud for afgøre   l- sen. Ved  international  lovgivning  forstås  normalt  EU -lovgivningen  eller  en  dob- beltbeskatningsoverenskomst. Jeg er ikke i besiddelse af oplysninger, om forslaget er vedtaget uændret. Jeg kan yderligere oplyse, at EF-domstolen i to præjudicielle sager behandler spørgsmålet, om  hvornår  EF -domstolens  afgørelser  har  virkning  fra .  De  to  sager  er  henholdsvis  C- 475/03 Banca Popolare di Cremona og C-292/04 Meilicke.