Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 269 af 20. marts 2006

(Alm. del).

 

Kristian Jensen

                                           /Lise Bo Nielsen

                        


Spørgsmål:

Ministeren bedes udarbejde opdaterede beregninger af spm. 65 og 113 (1. samling 2004-05) op til og med 2005 og med de forudsætninger om gennemsnitlig sparet skat og boligsikring, der indgår i tidsskriftet Skats artikel om forældrekøb fra april 2003?

 

Svar:

Nedenstående tabeller 1 og 2 giver opdatering af alm. del spørgsmål 65 (1. samling 2004-05) med antallet af enfamiliehuse og parcelhusboliger i virksomhedsordningen (tabel 1) samt et beregningseksempel på skattebesparelsen ved virksomhedsordningen i forhold til almindelig indkomstbeskatning (tabel 2).

 

På baggrund af Lovmodellen angiver tabel 1 antallet af enfamiliehuse og ejerlejligheder, som ejes af personer, der ikke selv bor i dem, og hvor ejeren benytter virksomhedsordningen. Tabellen er fordelt på indkomstårene 2000-2004, som er de seneste 5 år, der findes oplysninger for i Lovmodellen.

 

Tabel 1. Antal enfamiliehuse og ejerlejligheder ejet af person,

der ikke selv bebor dem, 2000-2004

Ã…r

Enfamiliehuse

Ejerlejligheder

I alt

2000

27.700

9.900

37.600

2001

30.300

10.700

41.000

2002

29.400

13.600

43.000

2003

31.200

13.600

44.800

2004

33.000

14.300

47.300

Kilde: Lovmodellen

 

Det understreges, at det ud fra de givne oplysninger ikke kan afgøres, om boligerne rent faktisk er omfattet af virksomhedsordningen, idet ejeren kan drive anden virksomhed, der ikke har noget med udlejningen at gøre. Ligeledes kan eventuelle renteudgifter knyttet til boligen ikke udsøges. Der er tale om beregninger på stikprøver, hvilket i sig selv bidrager til en vis usikkerhed.

 

Der foreligger heller ikke grundlag for sikre antagelser om, hvor mange af disse boliger, der udlejes til interesseforbundne parter eller til rene erhvervsmæssige forhold som f.eks. viceværtbolig, medhjælperbolig, funktionærbolig eller lignende.

 

En eventuel skattebesparelse ved at anvende virksomhedsordningen i stedet for personskattelovens regler opstår, fordi der som følge af huslejelovgivningens bestemmelser om huslejefastsættelse er et underskud. Den symmetriske beskatning i virksomhedsordningen medfører således en lavere samlet skat, mens den asymmetriske skattemæssige behandling af renteudgifter og personlig indkomst uden for virksomhedsordningen indebærer en merbeskatning trods underskuddet.

 

I nedenstående tabel 2 er til illustration vist et eksempel på ordningen, som alene viser skattebesparelsen og ikke inddrager øvrige omkostninger forbundet med anvendelse af virksomhedsordningen f.eks. udgifter til revisor. Til forskel fra spørgsmål 65 (1. samling 2004-05) er der i tabel 2 tilføjet boligsikring.

 

Der er regnet på henholdsvis en top- og mellemskatteyder i gennemsnitskommunen for 2006 med negativ nettokapitalindkomst, der har anskaffet en bolig med en ejendomsværdi på 1.090.000 kr. svarende til den gennemsnitlige værdi for boliger ejet af personer i virksomhedsskatteordningen i 2004. Det forudsættes yderligere, at 80 pct. af boligens ejendomsværdi er belånt med en rente på 5 pct. p.a., og at lejeindtægten udgør 45.600 kr. årligt, mens fællesudgifter inklusiv ejendomsskat er på 9.600 kr. årligt.

 

Tabel 2. Beregningseksempel på skattebesparelse ved at anvende virksomhedsordning i forbindelse med udlejning af bolig

Kr.

Topskatteyder

Mellemskatteyder

 

Uden for virksomhedsordning

I virksomhedsordning

Uden for virksomhedsordning

I virksomhedsordning

Lejeindtægt

Fællesudgifter

45.600

9.600

45.600

9.600

45.600

9.600

45.600

9.600

Nettolejeindtægt

Renteudgifter

36.000

43.600

36.000

43.600

36.000

43.600

36.000

43.600

Nettooverskud i virksomhed

Til personlig indkomst

 

36.000

-7.600

 

 

36.000

-7.600

 

Arbejdsmarkedsbidrag

Personlig indkomst

Skat heraf

2.880

33.120

19.773*)

 

-7.600

-4.537

2.880

33.120

14.838**)

 

-7.600

-3.405

Kapitalindkomst

Skat heraf (33,3 pct.)

-43.600

-14.519

 

-43.600

-14.519

 

Samlet skat og bidrag

8.134

-4.537

3.199

-3.405

Skattebesparelse ved virksomhedsordning

 

12.671

 

 

6.604

 

Boligsikring***)

5.700

5.700

5.700

5.700

*) Skattesats 59,7 pct. **) Skattesats 44,8 pct. ***) Boligsikring er forudsat at udgøre 12,5 pct. af lejen på 45.600 kr.

 

Med de anførte forudsætninger opnås en skattebesparelse på 12.700 kr. årligt for en topskatteyder og 6.600 kr. årligt for en mellemskatteyder ved at benytte virksomhedsordningen. Som også nævnt i min besvarelse af spørgsmål 65 (1. samling 2004-05) er resultaterne meget afhængige af beregningsforudsætningerne. Har ejeren udenfor virksomhedsordningen alternativt positiv nettokapitalindkomst, beskattes kapitalindkomsten på -43.600 kr. med hhv. 59,7 pct. og 44,8 pct. Det giver en skattebesparelse på 1.100 kr. i forhold til topskatteyderen og 1.600 kr. i forhold til mellemskatteyderen. Fordelen ved virksomhedsordningen reduceres altså kraftigt, hvis ejeren har positiv nettokapitalindkomst.

 

Boligsikring er, som i tidsskriftet Skats artikel om forældrekøb fra april 2003, forudsat at udgøre 12,5 pct. af huslejen. Det svarer til 5.700 kr. årligt og tilfalder lejeren. I tilfældet med forældrekøb vil barnet altså kunne opnå et tilskud i huslejen svarende til de 5.700 kr.

 

Tabel 3 viser en opdatering af alm. del spørgsmål 113 (1. samling 2004-05) om samlet skattebesparelse på boliger omfattet af virksomhedsordningen. Beregningen i tabellen er foretaget med samme forudsætning om gennemsnitlig skattebesparelse som i spørgsmål 113 (5.000 kr. pr. bolig) for indkomstårene 2000-2004.

 

Tabel 3. Regneeksempel på samlet skattebesparelse ved beskatning af boligudlejning i virksomhedsordning frem for indkomstbeskatning, 2000-2004

Ã…r

Antal boliger

Gennemsnitlig besparelse pr. bolig

Samlet skattebesparelse (mio. kr.)

2000

37.600

5.000

188,0

2001

41.000

5.000

205,0

2002

43.000

5.000

215,0

2003

44.800

5.000

224,0

2004

47.300

5.000

236,5

 

 

I kraft af stigningen i antallet af boliger med de nævnte kriterier fra tabel 1, er den samlede skattebesparelse steget fra 188 mio. kr. i 2000 til 237 mio. kr. i 2004.

 

Jeg må fastholde, at der i besvarelsen ikke er tale om skøn over skatteprovenu ved forældrekøb, idet der ikke foreligger tilstrækkeligt detaljeret statistisk materiale til sådan en beregning. Jeg henviser i øvrigt til tidligere svar på alm. del spørgsmål 65 og 113 (1. samling 2004-05, SAU) samt spørgsmål 287 og 288 (2000-01, SAU – bilag 707).