Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 264 af 14. marts 2006.

(Alm. del).

 

Kristian Jensen

                                           /John Fuhrmann

                        


Spørgsmål:

Vil ministeren oplyse provenuvirkningen af en reform af registreringsafgiften efter følgende principper med angivelse af, hvorledes de enkelte elementer påvirker provenuet, samt oplyse hvad priserne på de 20 mest solgte biler i Danmark vil være med dette afgiftsniveau:

a)   Den lave sats for registreringsafgiften nedsættes fra 105 pct. til 70 pct., den høje sats hæves fra 180 pct. til 190 pct., og beløbsgrænsen for den høje sats flyttes fra 64.200 kr. til 55.000 kr.

b)   Den beregnede registreringsafgift korrigeres ift. bilens benzinforbrug, således at for hver km/l, bilen kører mere end 17,0 km/l gives en rabat på 3.000 kr. (dog højst 1/3 af den samlede registreringsafgift), og for hver km/l, der køres mindre, forhøjes afgiften med 3.000 kr.

c)   Ejer- og vægtafgifter forøges med 5 pct. for nye biler.

 

Svar:

Forslaget består af tre dele. For det første en ændring af satserne ved beregning af registreringsafgift, for det andet et tillæg til eller fradrag i registreringsafgiften og endelig en forhøjelse af ejer- og vægtafgifterne.

Den del af forslaget, der vedrører ændring af satserne i registreringsafgiften, består dels i en lettelse, idet den lave afgiftssats reduceres, dels af to stramninger: Nedsættelse af progressionsgrænsen med 9.200 kr. og en forhøjelse af den marginale afgiftssats. For de fleste biler vil nettoeffekten være en afgiftslettelse, men for biler til en salgspris på over ca. 462.000 kr. vil der være tale om en stramning.

Denne del af forslaget skønnes før adfærdsændringer isoleret set at ville medføre en reduktion af indtægterne fra registreringsafgiften på små 9 procent, svarende til ca. 1,6 mia. kr. ved det nuværende bilsalg.

Den anden del af forslaget indebærer et fradrag i registreringsafgiften, hvis bilen kører mere end 17,0 km/liter og et tillæg, hvis den kører mindre. I gennemsnit kører personbiler 15,6 km/literen, hvorved bilerne i gennemsnit vil komme til at betale 4.200 kr. mere i registreringsafgift ifølge denne del af forslaget. Det vil isoleret set medføre et merprovenu på 0,6 mia. kr.

I dette skøn er der forudsat samme grænse for diesel- og benzinbiler. Hvis intentionen i spørgsmålet er en afgift på CO2-emissionen, bør der tages højde for, at forbrændring af en liter diesel fører til 12,5 pct. mere CO2 end forbrænding af en liter benzin. Til gengæld kører dieselbiler betydeligt længere på literen, hvorved CO2-emissionen pr. kilometer alt andet lige er lavere for dieselbiler end for benzinbiler. Til gengæld har dieselbiler en større emission af sundhedsskadelige partikler, medmindre der er påmonteret partikelfilter. Hvis grænsen for tillæg og fradrag, her 17,0 km/liter, er ens for personbiler og dieselbiler favoriseres dieselbiler, der generelt kører længere på literen end benzinbiler.

Endelig er der en forhøjelse af ejer- og vægtafgiften for nye biler med 5 pct. De to afgifter skønnes i 2006 i alt at indbringe 8,8 mia. kr., hvoraf ca. 75 pct. eller 6,6 mia. kr. stammer fra personbiler. En forøgelse af ejer- og vægtafgiften med 5 pct. for alle nye køretøjer vil således indbringe et merprovenu på ca. 0,4 mia. kr. på sigt, heraf de 0,3 mia. kr. fra personbiler. Dette merprovenu vil først opnås når hele bilparken er udskiftet. På kort sigt vil merprovenuet være 20-25 mio. kr., gradvist stigende til langsigtsniveauet i takt med udskiftningen af bilparken.

Tabel 1 opsummerer de provenumæssige effekter af forslaget før adfærdsændringer. På kort sigt vil der blive et årligt tab på ca. 1,4 mia. kr., der falder til et tab på ca. 1 mia. kr., i takt med at flere biler vil betale de højere ejer- og vægtafgifter. Hvad angår adfærdseffekter henvises til den tidligere fremsendte besvarelse på spørgsmål 193.

 

Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af ændringer i registreringsafgiften

Mia. kr.

Kort sigt

Lang sigt

Ændring af satser i registreringsafgift

- 1,6

- 1,6

Tillæg/fradrag afhængig af brændstofforbrug

0,6

0,6

Forhøjelse af ejerafgift/vægtafgift med 5 pct.

0

0,4

I alt

-1,0

-0,6

 

Tabel 2 næste side viser ændringer i registreringsafgift og salgspriser for de mest solgte modeller i 2005. Både målt i kroner og øre og i procent er afgiftslettelsen størst for de mindste biler.

Tabel 3 viser ændringer i ejerafgiften for de samme modeller.


Tabel 2. Forskelle i registreringsafgift og salgspris ved forslaget

 

 

Gældende regler

Forslag

Ændring i pris

Model

Variant

Pris (kr.)

Afgift (kr.)

Pris (kr.)

Afgift (kr.)

(kr.)

(pct.)

Lille klasse

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki Alto

1.1 GL

104.990

49.526

78.081

22.617

-26.909

-25,6

Kia Picanto

1.0 LX

104.999

48.219

78.526

21.746

-26.473

-25,2

Fiat Panda

1.2 Ciao

110.318

52.255

90.000

31.937

-20.318

-18,4

Hyundai Getz

Facelifts 1.1 3-dørs

114.995

53.339

93.415

31.760

-21.580

-18,8

Fiat Punto

1.2 Ciao

128.273

60.140

109.944

41.811

-18.329

-14,3

VW Fox

1.2

129.555

60.797

115.057

46.299

-14.498

-11,2

Suzuki Ignis

1.3 5d

129.990

61.020

118.673

49.702

-11.317

-8,7

Peugeot 206

X-line 1.4 75 HK 3-D

139.990

65.117

131.390

56.517

-8.600

-6,1

Suzuki Swift

1.3 GL-A 3d

139.990

66.142

129.819

55.970

-10.171

-7,3

Skoda Fabia

Classic 1.2

144.000

68.549

133.267

57.816

-10.733

-7,5

Peugeot 206

X-line 1.4 Hdi 70 HK 3-D

162.990

79.471

135.163

51.644

-27.827

-17,1

Mellemklasse 1

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki Liana

1.3 5d GL

166.990

83.328

162.778

79.116

-4.212

-2,5

Opel Astra

1.4 Twinport 5-d Classic

167.826

82.580

158.172

72.926

-9.654

-5,8

Peugeot 307

1.4 88 HK 3-D

193.990

99.400

189.171

94.580

-4.819

-2,5

Ford Focus

1.4 Ambiente

217.599

115.863

214.294

112.558

-3.305

-1,5

Peugeot 307

1.6 Hdi 90 HK 5-D

255.990

139.257

238.385

121.652

-17.605

-6,9

Skoda Octavia

1.9 TDI PD

261.000

142.478

247.174

128.651

-13.826

-5,3

Mellemklasse 2

 

 

 

 

 

 

 

Ford Mondeo

1.8 Active (Ambiente)

255.849

139.166

259.839

143.156

3.990

1,6

Peugeot 407

XR 1.8 116 HK

259.990

141.828

264.728

146.566

4.738

1,8

Mazda 6

1.8 Comfort

279.953

154.662

286.004

160.712

6.051

2,2

Toyota Avensis

1.8 Terra 4d

330.555

187.191

335.113

191.749

4.558

1,4

VW Passat

Limousine Trendline

370.799

213.063

365.394

207.658

-5.405

-1,5

Stor klasse

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai Sonata

2.4

259.995

141.831

267.733

149.569

7.738

3,0

Audi A6

Limousine 2-4 V6 4-d

557.884

333.332

581.961

357.408

24.077

4,3

Anm: Bilpriser indsamlet i uge 7, 2006, på internettet. Registreringsafgiften er beregnet ud fra bilpriserne. Det har i nogle tilfælde været nødvendigt at skønne over bilernes sikkerhedsudstyr. Der er udvalgt de mest solgte modeller i 2005 ifølge De Danske Bilimportørers Månedsstatistik, december 2005. For hver model er der herefter udvalgt en variant i den billige ende.

 


 

Tabel 3. Ã…rlig ejerafgift

 

 

Gældende

Forslag

Forskel

Model

Variant

regler (kr.)

(kr.)

(kr.)

Lille klasse

 

 

 

 

Suzuki Alto

1.1 GL

520

546

26

Kia Picanto

1.0 LX

520

546

26

Fiat Panda

1.2 Ciao

1.520

1.596

76

Hyundai Getz

Facelifts 1.1 3-dørs

1.020

1.071

51

Fiat Punto

1.2 Ciao

1.520

1.596

76

VW Fox

1.2

2.020

2.121

101

Suzuki Ignis

1.3 5d

2.020

2.121

101

Peugeot 206

X-line 1.4 75 HK 3-D

2.020

2.121

101

Suzuki Swift

1.3 GL-A 3d

2.020

2.121

101

Skoda Fabia

Classic 1.2

1.520

1.596

76

Peugeot 206

X-line 1.4 Hdi 70 HK 3-D

1.960

2.058

98

Mellemklasse 1

 

 

 

 

Suzuki Liana

1.3 5d GL

2.520

2.646

126

Opel Astra

1.4 Twinport 5-d Classic

1.520

1.596

76

Peugeot 307

1.4 88 HK 3-D

2.020

2.121

101

Ford Focus

1.4 Ambiente

2.520

2.646

126

Peugeot 307

1.6 Hdi 90 HK 5-D

3.220

3.381

161

Skoda Octavia

1.9 TDI PD

3.220

3.381

161

Mellemklasse 2

 

 

 

 

Ford Mondeo

1.8 Active (Ambiente)

3.500

3.675

175

Peugeot 407

XR 1.8 116 HK

3.500

3.675

175

Mazda 6

1.8 Comfort

3.500

3.675

175

Toyota Avensis

1.8 Terra 4d

3.020

3.171

151

VW Passat

Limousine Trendline

3.860

4.053

193

Stor klasse

 

 

 

 

Hyundai Sonata

2.4

4.000

4.200

200

Audi A6

Limousine 2-4 V6 4-d

5.500

5.775

275

Anm: Fundet på www.hvorlangtpaaliteren.dk