Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 264 af 14. marts 2006.
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                          /John Fuhrmann
                       Â
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen af en reform af registreringsafgiften efter følgende principper med angivelse af, hvorledes de enkelte elementer påvirker provenuet, samt oplyse hvad priserne på de 20 mest solgte biler i Danmark vil være med dette afgiftsniveau:
a)  Den lave sats for registreringsafgiften nedsættes fra 105 pct. til 70 pct., den høje sats hæves fra 180 pct. til 190 pct., og beløbsgrænsen for den høje sats flyttes fra 64.200 kr. til 55.000 kr.
b)  Den beregnede registreringsafgift korrigeres ift. bilens benzinforbrug, således at for hver km/l, bilen kører mere end 17,0 km/l gives en rabat på 3.000 kr. (dog højst 1/3 af den samlede registreringsafgift), og for hver km/l, der køres mindre, forhøjes afgiften med 3.000 kr.
c)  Ejer- og vægtafgifter forøges med 5 pct. for nye biler.
Svar:
Forslaget består af tre dele. For det første en ændring af satserne ved beregning af registreringsafgift, for det andet et tillæg til eller fradrag i registreringsafgiften og endelig en forhøjelse af ejer- og vægtafgifterne.
Den del af forslaget, der vedrører ændring af satserne i registreringsafgiften, består dels i en lettelse, idet den lave afgiftssats reduceres, dels af to stramninger: Nedsættelse af progressionsgrænsen med 9.200 kr. og en forhøjelse af den marginale afgiftssats. For de fleste biler vil nettoeffekten være en afgiftslettelse, men for biler til en salgspris på over ca. 462.000 kr. vil der være tale om en stramning.
Denne del af forslaget skønnes før adfærdsændringer isoleret set at ville medføre en reduktion af indtægterne fra registreringsafgiften på små 9 procent, svarende til ca. 1,6 mia. kr. ved det nuværende bilsalg.
Den anden del af forslaget indebærer et fradrag i registreringsafgiften, hvis bilen kører mere end 17,0 km/liter og et tillæg, hvis den kører mindre. I gennemsnit kører personbiler 15,6 km/literen, hvorved bilerne i gennemsnit vil komme til at betale 4.200 kr. mere i registreringsafgift ifølge denne del af forslaget. Det vil isoleret set medføre et merprovenu på 0,6 mia. kr.
I dette skøn er der forudsat samme grænse for diesel- og benzinbiler. Hvis intentionen i spørgsmålet er en afgift på CO2-emissionen, bør der tages højde for, at forbrændring af en liter diesel fører til 12,5 pct. mere CO2 end forbrænding af en liter benzin. Til gengæld kører dieselbiler betydeligt længere på literen, hvorved CO2-emissionen pr. kilometer alt andet lige er lavere for dieselbiler end for benzinbiler. Til gengæld har dieselbiler en større emission af sundhedsskadelige partikler, medmindre der er påmonteret partikelfilter. Hvis grænsen for tillæg og fradrag, her 17,0 km/liter, er ens for personbiler og dieselbiler favoriseres dieselbiler, der generelt kører længere på literen end benzinbiler.
Endelig er der en forhøjelse af ejer- og vægtafgiften for nye biler med 5 pct. De to afgifter skønnes i 2006 i alt at indbringe 8,8 mia. kr., hvoraf ca. 75 pct. eller 6,6 mia. kr. stammer fra personbiler. En forøgelse af ejer- og vægtafgiften med 5 pct. for alle nye køretøjer vil således indbringe et merprovenu på ca. 0,4 mia. kr. på sigt, heraf de 0,3 mia. kr. fra personbiler. Dette merprovenu vil først opnås når hele bilparken er udskiftet. På kort sigt vil merprovenuet være 20-25 mio. kr., gradvist stigende til langsigtsniveauet i takt med udskiftningen af bilparken.
Tabel 1 opsummerer de provenumæssige effekter af forslaget før adfærdsændringer. På kort sigt vil der blive et årligt tab på ca. 1,4 mia. kr., der falder til et tab på ca. 1 mia. kr., i takt med at flere biler vil betale de højere ejer- og vægtafgifter. Hvad angår adfærdseffekter henvises til den tidligere fremsendte besvarelse på spørgsmål 193.
Mia. kr. |
Kort sigt |
Lang sigt |
Ændring af satser i registreringsafgift |
- 1,6 |
- 1,6 |
Tillæg/fradrag afhængig af brændstofforbrug |
0,6 |
0,6 |
Forhøjelse af ejerafgift/vægtafgift med 5 pct. |
0 |
0,4 |
I alt |
-1,0 |
-0,6 |
Tabel 2 næste side viser ændringer i registreringsafgift og salgspriser for de mest solgte modeller i 2005. Både målt i kroner og øre og i procent er afgiftslettelsen størst for de mindste biler.
Tabel 3 viser ændringer i ejerafgiften for de samme modeller.
Tabel 2. Forskelle i registreringsafgift og salgspris ved forslaget
|
|
Gældende regler |
Forslag |
Ændring i pris |
|||
Model |
Variant |
Pris (kr.) |
Afgift (kr.) |
Pris (kr.) |
Afgift (kr.) |
(kr.) |
(pct.) |
Lille klasse |
|
|
|
|
|
|
|
Suzuki Alto |
1.1 GL |
104.990 |
49.526 |
78.081 |
22.617 |
-26.909 |
-25,6 |
Kia Picanto |
1.0 LX |
104.999 |
48.219 |
78.526 |
21.746 |
-26.473 |
-25,2 |
Fiat Panda |
1.2 Ciao |
110.318 |
52.255 |
90.000 |
31.937 |
-20.318 |
-18,4 |
Hyundai Getz |
Facelifts 1.1 3-dørs |
114.995 |
53.339 |
93.415 |
31.760 |
-21.580 |
-18,8 |
Fiat Punto |
1.2 Ciao |
128.273 |
60.140 |
109.944 |
41.811 |
-18.329 |
-14,3 |
VW Fox |
1.2 |
129.555 |
60.797 |
115.057 |
46.299 |
-14.498 |
-11,2 |
Suzuki Ignis |
1.3 5d |
129.990 |
61.020 |
118.673 |
49.702 |
-11.317 |
-8,7 |
Peugeot 206 |
X-line 1.4 75 HK 3-D |
139.990 |
65.117 |
131.390 |
56.517 |
-8.600 |
-6,1 |
Suzuki Swift |
1.3 GL-A 3d |
139.990 |
66.142 |
129.819 |
55.970 |
-10.171 |
-7,3 |
Skoda Fabia |
Classic 1.2 |
144.000 |
68.549 |
133.267 |
57.816 |
-10.733 |
-7,5 |
Peugeot 206 |
X-line 1.4 Hdi 70 HK 3-D |
162.990 |
79.471 |
135.163 |
51.644 |
-27.827 |
-17,1 |
Mellemklasse 1 |
|
|
|
|
|
|
|
Suzuki Liana |
1.3 5d GL |
166.990 |
83.328 |
162.778 |
79.116 |
-4.212 |
-2,5 |
Opel Astra |
1.4 Twinport 5-d Classic |
167.826 |
82.580 |
158.172 |
72.926 |
-9.654 |
-5,8 |
Peugeot 307 |
1.4 88 HK 3-D |
193.990 |
99.400 |
189.171 |
94.580 |
-4.819 |
-2,5 |
Ford Focus |
1.4 Ambiente |
217.599 |
115.863 |
214.294 |
112.558 |
-3.305 |
-1,5 |
Peugeot 307 |
1.6 Hdi 90 HK 5-D |
255.990 |
139.257 |
238.385 |
121.652 |
-17.605 |
-6,9 |
Skoda Octavia |
1.9 TDI PD |
261.000 |
142.478 |
247.174 |
128.651 |
-13.826 |
-5,3 |
Mellemklasse 2 |
|
|
|
|
|
|
|
Ford Mondeo |
1.8 Active (Ambiente) |
255.849 |
139.166 |
259.839 |
143.156 |
3.990 |
1,6 |
Peugeot 407 |
XR 1.8 116 HK |
259.990 |
141.828 |
264.728 |
146.566 |
4.738 |
1,8 |
Mazda 6 |
1.8 Comfort |
279.953 |
154.662 |
286.004 |
160.712 |
6.051 |
2,2 |
Toyota Avensis |
1.8 Terra 4d |
330.555 |
187.191 |
335.113 |
191.749 |
4.558 |
1,4 |
VW Passat |
Limousine Trendline |
370.799 |
213.063 |
365.394 |
207.658 |
-5.405 |
-1,5 |
Stor klasse |
|
|
|
|
|
|
|
Hyundai Sonata |
2.4 |
259.995 |
141.831 |
267.733 |
149.569 |
7.738 |
3,0 |
Audi A6 |
Limousine 2-4 V6 4-d |
557.884 |
333.332 |
581.961 |
357.408 |
24.077 |
4,3 |
Anm: Bilpriser indsamlet i uge 7, 2006, på internettet. Registreringsafgiften er beregnet ud fra bilpriserne. Det har i nogle tilfælde været nødvendigt at skønne over bilernes sikkerhedsudstyr. Der er udvalgt de mest solgte modeller i 2005 ifølge De Danske Bilimportørers Månedsstatistik, december 2005. For hver model er der herefter udvalgt en variant i den billige ende.
|
|
Gældende |
Forslag |
Forskel |
Model |
Variant |
regler (kr.) |
(kr.) |
(kr.) |
Lille klasse |
|
|
|
|
Suzuki Alto |
1.1 GL |
520 |
546 |
26 |
Kia Picanto |
1.0 LX |
520 |
546 |
26 |
Fiat Panda |
1.2 Ciao |
1.520 |
1.596 |
76 |
Hyundai Getz |
Facelifts 1.1 3-dørs |
1.020 |
1.071 |
51 |
Fiat Punto |
1.2 Ciao |
1.520 |
1.596 |
76 |
VW Fox |
1.2 |
2.020 |
2.121 |
101 |
Suzuki Ignis |
1.3 5d |
2.020 |
2.121 |
101 |
Peugeot 206 |
X-line 1.4 75 HK 3-D |
2.020 |
2.121 |
101 |
Suzuki Swift |
1.3 GL-A 3d |
2.020 |
2.121 |
101 |
Skoda Fabia |
Classic 1.2 |
1.520 |
1.596 |
76 |
Peugeot 206 |
X-line 1.4 Hdi 70 HK 3-D |
1.960 |
2.058 |
98 |
Mellemklasse 1 |
|
|
|
|
Suzuki Liana |
1.3 5d GL |
2.520 |
2.646 |
126 |
Opel Astra |
1.4 Twinport 5-d Classic |
1.520 |
1.596 |
76 |
Peugeot 307 |
1.4 88 HK 3-D |
2.020 |
2.121 |
101 |
Ford Focus |
1.4 Ambiente |
2.520 |
2.646 |
126 |
Peugeot 307 |
1.6 Hdi 90 HK 5-D |
3.220 |
3.381 |
161 |
Skoda Octavia |
1.9 TDI PD |
3.220 |
3.381 |
161 |
Mellemklasse 2 |
|
|
|
|
Ford Mondeo |
1.8 Active (Ambiente) |
3.500 |
3.675 |
175 |
Peugeot 407 |
XR 1.8 116 HK |
3.500 |
3.675 |
175 |
Mazda 6 |
1.8 Comfort |
3.500 |
3.675 |
175 |
Toyota Avensis |
1.8 Terra 4d |
3.020 |
3.171 |
151 |
VW Passat |
Limousine Trendline |
3.860 |
4.053 |
193 |
Stor klasse |
|
|
|
|
Hyundai Sonata |
2.4 |
4.000 |
4.200 |
200 |
Audi A6 |
Limousine 2-4 V6 4-d |
5.500 |
5.775 |
275 |
Anm: Fundet på www.hvorlangtpaaliteren.dk