J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 06-009770
Dato :

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 239 af 3. marts 2006.

(Alm. del).

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Per Hvas


Spørgsmål 239:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. februar 2006 fra Patrick Dahl Nielsen vedrørende Told og Skats værdifastsættelse af bil importeret fra Tyskland, jf. alm. del – bilag 120."

 

Svar:

Skat har oplyst, at den omhandlede bil er anmeldt til afgiftsberigtigelse den 15. december 2005, at den er blevet vurderet den 18. januar 2006, og at Patrick Dahl Nielsen har klaget over vurderingen ved brev af 13. februar 2006.

 

Vurderingsmyndigheden har den 16. februar 2006 kvitteret for modtagelsen af klagen. I kvitteringsbrevet er det er det nævnt, at klagen forventes behandlet inden for 3 måneder.

 

Der er ikke fastsat nogen tidsfrister for behandling af klager over værdifastsættelser foretaget af vurderingsmyndighederne. Jeg lægger meget vægt på hurtige afgørelser, men kvaliteten af sagsbehandlingen skal også være i top, og det kan medføre en vis sagsbehandlingstid. Ud fra en generel betragtning anser jeg ikke en sagsbehandlingstid på op til 3 måneder for urimelig.

 

Det er de af SKAT uafhængige vurderingsmyndigheder, der træffer afgørelse om afgiftspligtige værdier for importerede biler. Der er 6 vurderingsmyndigheder på landsplan.

 

Den afgiftspligtige værdi skal efter registreringsafgiftslovens § 10 fastsættes til køretøjets almindelige pris ved salg til bruger her i landet i den stand, hvori det skal registreres (markedsprisen her i landet uden registreringsafgift). Værdien fastsættes ved vurdering, men der er, som med fast ejendom, ikke noget helt entydigt og endegyldigt svar på værdien. Tilsyneladende ens køretøjer kan have forskellige markedspriser, idet der kan være forskelle i køretøjets vedligeholdelsesstand, kilometertal, motorstørrelse og -ydelse samt ekstraudstyr mv.

 

I Skatteministeriets cirkulære nr. 139 af 19. juni 1991 om vurdering af motorkøretøjer m.v. er der fastsat nærmere retningslinier for prisfastsættelsen. Det er i § 5 bl.a. fastsat, at vurderingspriserne skal holdes i samme niveau på landsplan.

 

SKAT har oplyst mig om, at det ikke er deres opfattelse, at niveauerne svinger afhængig af hvilken motorafdeling (vurderingsmyndighed), der benyttes.