10. februar 2006
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 202 (alm. del) af 8.
februar 2006
Spørgsmål:
Ministeren bedes oversende en redegørelse for den forestående vedtagelse af
Eurovignet-direktivet, som er nævnt på side 21-22 i Skatteministeriets notat af 31.
januar 2006 (SAU alm. del bilag 90) og herunder bl.a. redegøre for de skatte-
mæssige konsekvenser af vedtagelsen af forslaget, den danske regerings holdning
til forslaget samt den danske regerings holdning til at vejafgifter ifølge direktivet
fremover fra 2012 kan pålægges køretøjer over 3,5 ton, hvor grænsen i dag er 12
ton.
Svar:
Kommissionen har den 23. juli 2003 fremlagt et forslag (KOM(2003)448) til æn-
dring af direktiv (1999/62/EF) om afgifter på tunge køretøjer for benyttelse af
visse infrastrukturer, det såkaldte eurovignettedirektiv.
Sagen har i flere omgange været forelagt Folketingets Europaudvalg. Den 3. marts
2004 forelagde transport- og energiministeren forhandlingsmandatet. Folketingets
Skatteudvalg er senest blevet orienteret om sagen i forbindelse med samrådet den
2. marts 2005.
Forslaget har til hensigt at harmonisere betingelserne for opkrævning af vejafgifter
og brugsafgifter med tilknytning til benyttelse af infrastrukturer for at sikre fair
konkurrence mellem transportoperatørerne.
Direktivforslaget er blevet behandlet af Rådet (transport). Den 21. april 2005 blev
der opnået politisk enighed om forslaget, og Europa-Parlamentet har efterfølgen-
de godkendt forslaget den 15. december 2005. Forslaget kan snarest endeligt ved-
tages.
Det oprindelige direktiv gav nogle fælles rammer for afgifter på tunge godskøretø-
jer for at benytte visse dele af det europæiske vejnet. Vejbenyttelsesafgifterne var
enten perioderelaterede (brugsafgifter), således at medlemslande kunne kræve
betaling for brug af vejene inden for en afgrænset tidsperiode, fx et år, eller af-
standsrelaterede (vejafgifter).