J.nr. 2006-518-0170Dato:TilFolketinget - SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 193-196af 7. februar 2006.(Alm. del).Kristian Jensen/John Fuhrmann
Side 2 Spørgsmål 193: Ministeren bedes oplyse provenuvirkningen af en reform, hvor den lave sats for registre-ringsafgiften nedsættes til 80 pct., mens beløbsgrænsen for den høje sats flyttes til 80.000 kr., samt oplyse hvad priserne på de 20 mest solgte biler i Danmark vil være med dette a f-giftsniveau?Svar: Efter gældende regle r beregnes registreringsafgiften som 105 procent af den del af en bils afgiftspligtige værdi, der er under 64.200 kr. og 180 procent af den afgiftspligtige værdi derudover. Hver måned b eregnes en korrektion til satserne på 105 henholdsvis 180 procent. For tiden er korrektionen 0 procent. Tabel 1 viser satserne efter de nuværende regler og fo r-slaget.Tabel 1. Gældende og foreslåede satser, spm. 193 (2006 -niveau)Gældende reglerForslagLav sats105 pct.80 pct.Høj sats180 pct.180 pct.Progressionsgræn sen64.200 kr.80.000 kr.Tabel 2 næste side viser priser og afgift for en række bilmodeller ved gældende regler og ved den foreslåede sats ændring. Der er tale om de mest solgte modeller i 2005 samt et par ekstra modeller for at sikre, at alle bilstørre lser er repræsenterede i tabellen.Tabellen viser, at forslaget vil føre til en afgiftslettelse for alle biler. For de billigste biler er lettelsen ca. 12.000 kr. Det stiger med bilens værdi indtil en maksimale afgiftslettelse på 31.850 kr. er opnået. Den maksimale afgiftslettelse på 31.850 kr. indtræder for biler med en afgiftspligtig værdi på 80.000 kr. eller mere. Det svarer til en salgspris ved gældende regler på ca. 210.000 kr. eller mere.Registreringsafgiften for personbiler skønnes i 2006 at medfør e statslige indtægter på ca. 19,1 mia. kr. Nybilsalget skønnes til ca. 145.000. Hvis forslaget var gennemført, ville det reducere indtægterne med ca. 22 procent., svarende til ca. 4,2 mia. kr. før adfærd.En afgiftslempelse ville imidlertid have en række a fledte effekter. For det første vil bilsa l-gets størrelse og sammensætning ændre sig lige som bilparkens størrelse og kørslen vil sti-ge. Det vil påvirke statens in dtægter fra bilafgifterne og brændstofafgifterne. For det andet vil en afgiftslempelse på samm e måde som en indkomstskattelettelse påvirke arbejdsu d-buddet. For det tredje vil der være offentlige merudgifter forbundet med flere ulykker, mere forurening og behov for flere investeringer i veje. Det er ikke umiddelbart muligt at skønne over de samlede konsekvenser af en afgiftslem-pelse, men der er ingen tvivl om, at provenutabet på 4,2 mia. kr. før adfærd vil blive redu-ceret, når der tages højde for de afledte effekter.
Side 3 Tabel 2. Ændring i bilpris og afgift som følge af satsændring (2006-niveau)Gæ ldende reglerForslagÆndring i prisModelVariantPris (kr.)Afgift (kr.)Pris (kr.)Afgift (kr.)(kr.)(pct.)Lille klasseSuzuki Alto1.1 GL104.99049.52693.05537.591-11.935-11,4Kia Picanto1.0 LX104.99948.21993.37536.596-11.624-11,1Fiat Panda1.2 Ciao110.31852.25597.73339.670-12.585-11,4Hyundai GetzFacelifts 1.1 3-dørs114.99553.339102.15240.497-12.843-11,2Fiat Punto1.2 Ciao128.27360.140113.81145.678-14.462-11,3VW Fox1.2129.55560.797114.93746.179-14.618-11,3Suzuki Ignis1.3 5d129.99061.020115.31946.348-14.671-11,3Peugeot 206X-line 1.4 75 HK 3-D 139.99065.117124.34349.470-15.647-11,2Suzuki Swift1.3 GL-A 3d139.99066.142124.09950.251-15.891-11,4Skoda FabiaClassic 1.2144.00068.549126.98451.533-17.016-11,8Peugeot 206X-line 1.4 Hdi 70 HK 3-D 162.99079.471139.90656.387-23.084-14,2Mellemklasse 1Suzuki Liana1.3 5d GL166.99083.328141.76358.101-25.227-15,1Opel Astra1.4 Twinport 5-d Classic167.82682.580143.01557.769-24.811-14,8Peugeot 3071.4 88 HK 3-D 193.99099.400162.14067.550-31.850-16,4Ford Focus1.4 Ambiente217.599115.863185.74984.013-31.850-14,6Peugeot 3071.6 Hdi 90 HK 5-D 255.990139.257224.140107.407-31.850-12,4Skoda Octavia1.9 TDI PD261.000142.478229.150110.628-31.850-12,2Mellemklasse 2Ford Mondeo1.8 Active (Ambiente)255.849139.166223.999107.316-31.850-12,4Peugeot 407XR 1.8 116 HK259.990141.828228.140109.978-31.850-12,3Mazda 61.8 Comfort279.953154.662248.103122.812-31.850-11,4Toyota Avensis1.8 Terra 4d330.555187.191298.705155.341-31.850-9,6VW PassatLimousine Trendline370.799213.063338.949181.213-31.850-8,6Stor klasseHyundai Sonata2.4259.995141.831228.145109.981-31.850-12,3Audi A6Limousine 2-4 V6 4-d 557.884333.332526.034301.482-31.850-5,7Anm: Bilpriser indsamlet i uge 7, 2006, på internettet. Registreringsafgiften er beregnet ud fra bilpriserne. Det har i nogle tilfældet været nødvendigt at skønne over bilernes sikkerhedsudstyr. Der er udvalgt de mest solgte modeller i 2005 ifølge De Danske Bilimportørers Månedsstatistik, december 2005 . For hver model er der her-efter udvalgt en variant i den billige ende.
Side 4 Spørgsmål 194: Ministeren bedes oplyse provenuvirkningen af en reform, hvor den lave sats for registre-ringsafgiften nedsættes til 80 pct. og den høje sats nedsættes til 170 pct., mens beløbsgræn-sen for den høje sats flyttes til 70.000 kr., sam t oplyse hvad priserne på de 20 mest solgte biler i Danmark vil være med dette a fgiftsniveau?Svar: Tabel 3 viser satser og progressionsgrænse ved gældende regler samt ved forslaget.Tabel 3. Gældende og foreslåede satser, spm. 194 (2006 -niveau)Gælden de reglerForslagLav sats105 pct.80 pct.Høj sats180 pct.170 pct.Progressionsgrænsen64.200 kr.70.000 kr.Tabel 4 næste side viser konsekvenserne af forslaget for de mest solgte modeller i 2005. Målt i kroner og øre er lettelsen størst, des dyr ere bil, der er tale om. Det skyldes, at den marginale afgiftssats reduceres. Målt i procent er lettelsen størst for de billigste biler. I de fleste tilfælde er der tale om en reduktion af bilpriserne i størrelsesordenen 10 -11 procent.Forslaget skønnes fø r adfærdsændringer at ville medføre en reduktion af indtægterne fra registreringsafgiften på personbiler på ca. 20 procent., svarende til 3,7 mia. kr. i 2006 -niveau. Hvad angår a dfærdseffekter henvises til svaret på spørgsmål 193.
Side 5 Tabel 4. Ænd ring i bilpris og afgift som følge af satsændring (2006 -niveau)Gældende reglerForslagÆndring i prisModelVariantPris (kr.)Afgift (kr.)Pris (kr.)Afgift (kr.)(kr.)(pct.)Lille klasseSuzuki Alto1.1 GL104.99049.52693.05537.591-11.935-11,4Kia Picanto1.0 LX104.99948.21993.37536.596-11.624-11,1Fiat Panda1.2 Ciao110.31852.25597.73339.670-12.585-11,4Hyundai GetzFacelifts 1.1 3-dørs114.99553.339102.15240.497-12.843-11,2Fiat Punto1.2 Ciao128.27360.140113.81145.678-14.462-11,3VW Fox1.2129.55560.797114.93746.179-14.618-11,3Suzuki Ignis1.3 5d129.99061.020115.31946.348-14.671-11,3Peugeot 206X-line 1.4 75 HK 3-D 139.99065.117124.34349.470-15.647-11,2Suzuki Swift1.3 GL-A 3d139.99066.142124.09950.251-15.891-11,4Skoda FabiaClassic 1.2144.00068.549126.98451.533-17.016-11,8Peugeot 206X-line 1.4 Hdi 70 HK 3-D 162.99079.471141.01757.498-21.973-13,5Mellemklasse 1Suzuki Liana1.3 5d GL166.99083.328144.80261.141-22.188-13,3Opel Astra1.4 Twinport 5-d Classic167.82682.580145.68060.434-22.146-13,2Peugeot 3071.4 88 HK 3-D 193.99099.400170.90976.319-23.081-11,9Ford Focus1.4 Ambiente217.599115.863193.60491.867-23.995-11,0Peugeot 3071.6 Hdi 90 HK 5-D 255.990139.257230.695113.962-25.295-9,9Skoda Octavia1.9 TDI PD261.000142.478235.526117.004-25.474-9,8Mellemklasse 2Ford Mondeo1.8 Active (Ambiente)255.849139.166230.559113.876-25.290-9,9Peugeot 407XR 1.8 116 HK259.990141.828234.552116.391-25.438-9,8Mazda 61.8 Comfort279.953154.662253.802128.511-26.151-9,3Toyota Avensis1.8 Terra 4d330.555187.191302.597159.234-27.958-8,5VW PassatLimousine Trendline370.799213.063341.404183.667-29.395-7,9Stor klasseHyundai Sonata2.4259.995141.831234.557116.394-25.438-9,8Audi A6Limousine 2-4 V6 4-d 557.884333.332521.807297.255-36.077-6,5Anm: Se tabel 2.
Side 6 Spørgsmål 195: Ministeren bedes oplyse provenuvirkningen af en reform, hvor den lave sats for registre-ringsafgiften nedsættes til 90 pct., mens beløbsgrænsen for den høje sats flyttes til 60.000 kr., samt oplyse hvad priserne på de 20 mest solgte biler i Danmark vil være med dett e af-giftsniveau?Svar: Tabel 5 viser satser og progressionsgrænse ved gældende regler samt ved forslaget.Tabel 5. Gældende og foreslåede satser, spm. 195 (2006 -niveau)Gældende reglerForslagLav sats105 pct.90 pct.Høj sats180 pct.180 pct.Progressionsgrænsen64.200 kr.60.000 kr.Tabel 6 næste side viser konsekvenserne af forslaget for de mest solgte modeller i 2005. Forslaget vil både målt i kroner og øre samt målt i procent komme de små biler mest til go-de. Det skyldes, at forslaget dels indeholder en stramning af progressionsgrænsen og dels en satsnedsættelse. Mange af de små biler har en afgiftspligtig værdi under progressions-grænsen og vil ikke blive berørt af nedsættelsen af progressionsgrænsen, men alene af sats-nedsættelsen.For biler med en afgiftspligtig værdi ud over 64.200 kr., som svarer til en salgspris på ca. 143.000 kr., vil forslaget fører til en reduktion af registreringsafgiften på fast 5.850 kr.Forslaget skønnes før adfærdsændringer at ville medføre en reduktion af indtægterne fra registreringsafgiften på ca. 6 procent., svarende til 1,2 mia. kr. i 2006 -niveauet. Hvad angår adfærdseffekter henvises til svaret på spørgsmål 193.
Side 7 Tabel 6. Ændring i bilpris og afgift som følge af satsændring (2006-niveau)Gælden de reglerForslagÆndring i prisModelVariantPris (kr.)Afgift (kr.)Pris (kr.)Afgift (kr.)(kr.)(pct.)Lille klasseSuzuki Alto1.1 GL104.99049.52697.82942.365-7.161-6,8Kia Picanto1.0 LX104.99948.21998.02541.245-6.974-6,6Fiat Panda1.2 Ciao110.31852.255102.76744.704-7.551-6,8Hyundai GetzFacelifts 1.1 3-dørs114.99553.339107.28945.634-7.706-6,7Fiat Punto1.2 Ciao128.27360.140119.59651.463-8.677-6,8VW Fox1.2129.55560.797120.78452.026-8.771-6,8Suzuki Ignis1.3 5d129.99061.020121.18752.217-8.803-6,8Peugeot 206X-line 1.4 75 HK 3-D 139.99065.117132.93158.058-7.059-5,0Suzuki Swift1.3 GL-A 3d139.99066.142133.66359.814-6.327-4,5Skoda FabiaClassic 1.2144.00068.549138.15062.699-5.850-4,1Peugeot 206X-line 1.4 Hdi 70 HK 3-D 162.99079.471157.14073.621-5.850-3,6Mellemklasse 1Suzuki Liana1.3 5d GL166.99083.328161.14077.478-5.850-3,5Opel Astra1.4 Twinport 5-d Classic167.82682.580161.97676.730-5.850-3,5Peugeot 3071.4 88 HK 3-D 193.99099.400188.14093.550-5.850-3,0Ford Focus1.4 Ambiente217.599115.863211.749110.013-5.850-2,7Peugeot 3071.6 Hdi 90 HK 5-D 255.990139.257250.140133.407-5.850-2,3Skoda Octavia1.9 TDI PD261.000142.478255.150136.628-5.850-2,2Mellemklasse 2Ford Mondeo1.8 Active (Ambiente)255.849139.166249.999133.316-5.850-2,3Peugeot 407XR 1.8 116 HK259.990141.828254.140135.978-5.850-2,3Mazda 61.8 Comfort279.953154.662274.103148.812-5.850-2,1Toyota Avensis1.8 Terra 4d330.555187.191324.705181.341-5.850-1,8VW PassatLimousine Trendline370.799213.063364.949207.213-5.850-1,6Stor klasseHyundai Sonata2.4259.995141.831254.145135.981-5.850-2,3Audi A6Limousine 2-4 V6 4-d 557.884333.332552.034327.482-5.850-1,0Anm: Se tabel 2.
Side 8 Spørgsmål 196:Vil ministeren oplyse provenuvirkningen af at afskaffe ordningen med gule plader, bortset fra egentlige lastvogne?Svar:Jeg forstår det således, at der spørges til de provenumæssige konsekvenser af at afskaffe privates anvendelse af varebiler. Varebiler er per definition ikke lastbiler. Varebiler er i re-gistreringsafgiftsloven defineret som køretøjer konstrueret og beregnet til god stransport og med en totalvægt på ikke over 4 tons, mens der ikke betales registr eringsafgift af lastbiler.Der blev i 2005 nyregistreret ca. 56.000 varebiler. Registreringsafgiften på varebiler me d-fører statslige indtægter på ca. 2,4 mia. kr.Af de 56.000 nyregistrerede varebiler anvendes de ca. 65 procent rent erhvervsmæssigt, 15 procent anvendes blandet erhvervsmæssigt og privat mens de resterende 20 procent anve n-des rent privat. Registreringsafgiften for en varebil er uafhængig af om anvendelsen er erh vervsmæssig e l-ler privat, men for privat anvendelse er der en tillægsafgift til vægtafgiften. For hovedpar-ten af varebilerne til privat anvendelse udgør tillægsafgiften 5.040 kr. årligt, mens den for blandet privat og erhvervsmæssig anvendelse er på halvde len af dette beløb.Registreringsafgiften for nye varebiler, der anvendes privat, skønnes under en række ant a-gelser at være i størrelsesordenen 0,6 mia. kr. Heri er beregningsteknisk medregnet halvd e-len af varebilerne med blandet anvendelse. Hvis de samme biler havde været solgt som pe r-sonbiler med samme afgiftsgrundlag, ville registreringsafgiften havde været i størrelseso r-denen 3,7 mia. kr., eller små 3,1 mia. kr. mere.Til gengæld ville staten gå glip af 0,1 mia. kr. årligt for de samme varebiler i de næste 10-16 år, svarende til en nutidsværdi på godt 1,0 mia. kr. Samlet set ville statens indtægter op-gjort i nutidsværdi således blive ca. 2,1 mia. kr. større, hvis registreringsafgiften for de på-gældende biler var blevet beregnet som for personbiler og uændret adfærd i øvrigt.Det er imidlertid urealistisk, at borgerne ville købe de samme modeller og det samme antal varebiler ved væsentligt ændrede afgifter. Først og fremmest vil der blive købt færre og mindre varebiler, hvilket vil reducere statens indtægt er fra registreringsafgiften. For det an-det kan der være afledte effekter på andre bilrelaterede afgifter som ejerafgiften, vægtafgif-ten og brændstofafgifterne og endelig vil statens indtægter fra tillægsafgiften for privat an-vendelse bortfalde. På den ba ggrund er det næppe sandsynligt, at statens provenu ville stige med mere end 0,6 -0,7 mia. kr. såfremt registreringsafgiften for varebiler til privat anvendelse blev beregnet på samme måde som for personbiler.