J.nr. 2006-518-0170    Dato: Til Folketinget - Skatteudvalget Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 193-196 af 7. februar 2006 . (Alm. del). Kristian Jensen /John Fuhrmann
Side 2 Spørgsmål 193: Ministeren bedes oplyse provenuvirkningen af en reform, hvor den lave sats for registre- ringsafgiften nedsættes til 80 pct., mens beløbsgrænsen for den høje sats flyttes til 80.000 kr., samt oplyse hvad priserne på de 20 mest solgte biler i Danmark vil være med dette a   f- giftsniveau? Svar: Efter gældende regle  r beregnes registreringsafgiften som 105 procent af den del af en bils afgiftspligtige værdi, der er under 64.200 kr. og 180 procent af den afgiftspligtige værdi derudover. Hver måned b eregnes en korrektion til satserne på 105 henholdsvis 180 procent. For tiden er korrektionen 0 procent. Tabel 1 viser satserne efter de nuværende regler og fo  r- slaget. Tabel 1. Gældende og foreslåede satser, spm. 193 (2006   -niveau) Gældende regler Forslag Lav sats 105 pct. 80 pct. Høj sats 180 pct. 180 pct. Progressionsgræn  sen 64.200 kr. 80.000 kr. Tabel 2 næste side viser priser og afgift for en række bilmodeller ved gældende regler og ved den foreslåede sats ændring. Der er tale om de mest solgte modeller i 2005 samt et par ekstra modeller for at sikre, at alle bilstørre lser er repræsenterede i tabellen. Tabellen viser, at forslaget vil føre til en afgiftslettelse for alle biler. For de billigste biler er lettelsen ca. 12.000 kr. Det stiger med bilens værdi indtil en maksimale afgiftslettelse på 31.850 kr. er opnået.  Den  maksimale afgiftslettelse på 31.850 kr. indtræder for biler med en afgiftspligtig værdi på 80.000 kr. eller mere. Det svarer til en salgspris ved gældende regler på ca. 210.000 kr. eller mere. Registreringsafgiften for personbiler skønnes i 2006 at medfør  e statslige indtægter på ca. 19,1 mia. kr. Nybilsalget skønnes til ca. 145.000. Hvis forslaget var gennemført, ville det reducere indtægterne med ca. 22 procent., svarende til ca. 4,2 mia. kr. før adfærd. En afgiftslempelse ville imidlertid have en række a  fledte effekter. For det første vil bilsa l- gets størrelse og sammensætning ændre sig lige som bilparkens størrelse og kørslen vil st i- ge. Det vil påvirke statens in dtægter fra bilafgifterne og brændstofafgifterne. For det andet vil en afgiftslempelse på samm e måde som en indkomstskattelettelse påvirke arbejdsu  d- buddet. For det tredje vil der være offentlige merudgifter forbundet med flere ulykker, mere forurening og behov for flere investeringer i veje. Det er ikke umiddelbart muligt at skønne over de samlede  konsekvenser af en afgiftslem- pelse, men der er ingen tvivl om, at provenutabet på 4,2 mia. kr. før adfærd vil blive red u- ceret, når der tages højde for de afledte effekter.
Side 3 Tabel 2. Ændring i bilpris og afgift som følge af satsændring (2006 -niveau) Gæ  ldende regler Forslag Ændring i pris Model Variant Pris (kr.) Afgift (kr.) Pris (kr.) Afgift (kr.) (kr.) (pct.) Lille klasse Suzuki Alto 1.1 GL 104.990 49.526 93.055 37.591 -11.935 -11,4 Kia Picanto 1.0 LX 104.999 48.219 93.375 36.596 -11.624 -11,1 Fiat Panda 1.2 Ciao 110.318 52.255 97.733 39.670 -12.585 -11,4 Hyundai Getz Facelifts 1.1 3-dørs 114.995 53.339 102.152 40.497 -12.843 -11,2 Fiat Punto 1.2 Ciao 128.273 60.140 113.811 45.678 -14.462 -11,3 VW Fox 1.2 129.555 60.797 114.937 46.179 -14.618 -11,3 Suzuki Ignis 1.3 5d 129.990 61.020 115.319 46.348 -14.671 -11,3 Peugeot 206 X-line 1.4 75 HK 3-D 139.990 65.117 124.343 49.470 -15.647 -11,2 Suzuki Swift 1.3 GL-A 3d 139.990 66.142 124.099 50.251 -15.891 -11,4 Skoda Fabia Classic 1.2 144.000 68.549 126.984 51.533 -17.016 -11,8 Peugeot 206 X-line 1.4 Hdi 70 HK 3-D 162.990 79.471 139.906 56.387 -23.084 -14,2 Mellemklasse 1 Suzuki Liana 1.3 5d GL 166.990 83.328 141.763 58.101 -25.227 -15,1 Opel Astra 1.4 Twinport 5-d Classic 167.826 82.580 143.015 57.769 -24.811 -14,8 Peugeot 307 1.4 88 HK 3-D 193.990 99.400 162.140 67.550 -31.850 -16,4 Ford Focus 1.4 Ambiente 217.599 115.863 185.749 84.013 -31.850 -14,6 Peugeot 307 1.6 Hdi 90 HK 5-D 255.990 139.257 224.140 107.407 -31.850 -12,4 Skoda Octavia 1.9 TDI PD 261.000 142.478 229.150 110.628 -31.850 -12,2 Mellemklasse 2 Ford Mondeo 1.8 Active (Ambiente) 255.849 139.166 223.999 107.316 -31.850 -12,4 Peugeot 407 XR 1.8 116 HK 259.990 141.828 228.140 109.978 -31.850 -12,3 Mazda 6 1.8 Comfort 279.953 154.662 248.103 122.812 -31.850 -11,4 Toyota Avensis 1.8 Terra 4d 330.555 187.191 298.705 155.341 -31.850 -9,6 VW Passat Limousine Trendline 370.799 213.063 338.949 181.213 -31.850 -8,6 Stor klasse Hyundai Sonata 2.4 259.995 141.831 228.145 109.981 -31.850 -12,3 Audi A6 Limousine 2-4 V6 4-d 557.884 333.332 526.034 301.482 -31.850 -5,7 Anm: Bilpriser indsamlet i uge 7, 2006, på internettet. Registreringsafgiften er beregnet ud fra bilpriserne. Det har i nogle tilfældet været nødvendigt at skønne over bilernes sikke rhedsudstyr. Der er udvalgt de mest solgte modeller i 2005 ifølge De Danske Bilimportørers   Månedsstatistik, december 2005 . For hver model er der her- efter udvalgt en variant i den billige ende.
Side 4 Spørgsmål 194: Ministeren bedes oplyse provenuvirkningen af en reform, hvor den lave sats for registre- ringsafgiften nedsættes til 80 pct. og den høje sats nedsættes til 170 pct., mens beløbsgræ n- sen for den høje sats flyttes til 70.000 kr., sam t oplyse hvad priserne på de 20 mest solgte biler i Danmark vil være med dette a  fgiftsniveau? Svar: Tabel 3 viser satser og progressionsgrænse ved gældende regler samt ved forslaget. Tabel 3. Gældende og foreslåede satser, spm. 194 (2006   -niveau) Gælden  de regler Forslag Lav sats 105 pct. 80 pct. Høj sats 180 pct. 170 pct. Progressionsgrænsen 64.200 kr. 70.000 kr. Tabel 4 næste side viser konsekvenserne af forslaget for de mest solgte modeller i 2005. Målt i kroner og øre er lettelsen størst, des dyr   ere bil, der er tale om. Det skyldes, at den marginale afgiftssats reduceres. Målt i procent er lettelsen størst for de billigste biler. I de fleste tilfælde er der tale om en reduktion af bilpriserne i størrelsesordenen 10   -11 procent. Forslaget skønnes fø  r adfærdsændringer at ville medføre en reduktion af indtægterne fra registreringsafgiften på personbiler på ca. 20 procent., svarende til 3,7 mia. kr. i 2006  - niveau. Hvad angår a dfærdseffekter henvises til svaret på spørgsmål 193.
Side 5 Tabel 4. Ænd   ring i bilpris og afgift som følge af satsændring (2006   -niveau) Gældende regler Forslag Ændring i pris Model Variant Pris (kr.) Afgift (kr.) Pris (kr.) Afgift (kr.) (kr.) (pct.) Lille klasse Suzuki Alto 1.1 GL 104.990 49.526 93.055 37.591 -11.935 -11,4 Kia Picanto 1.0 LX 104.999 48.219 93.375 36.596 -11.624 -11,1 Fiat Panda 1.2 Ciao 110.318 52.255 97.733 39.670 -12.585 -11,4 Hyundai Getz Facelifts 1.1 3-dørs 114.995 53.339 102.152 40.497 -12.843 -11,2 Fiat Punto 1.2 Ciao 128.273 60.140 113.811 45.678 -14.462 -11,3 VW Fox 1.2 129.555 60.797 114.937 46.179 -14.618 -11,3 Suzuki Ignis 1.3 5d 129.990 61.020 115.319 46.348 -14.671 -11,3 Peugeot 206 X-line 1.4 75 HK 3-D 139.990 65.117 124.343 49.470 -15.647 -11,2 Suzuki Swift 1.3 GL-A 3d 139.990 66.142 124.099 50.251 -15.891 -11,4 Skoda Fabia Classic 1.2 144.000 68.549 126.984 51.533 -17.016 -11,8 Peugeot 206 X-line 1.4 Hdi 70 HK 3-D 162.990 79.471 141.017 57.498 -21.973 -13,5 Mellemklasse 1 Suzuki Liana 1.3 5d GL 166.990 83.328 144.802 61.141 -22.188 -13,3 Opel Astra 1.4 Twinport 5-d Classic 167.826 82.580 145.680 60.434 -22.146 -13,2 Peugeot 307 1.4 88 HK 3-D 193.990 99.400 170.909 76.319 -23.081 -11,9 Ford Focus 1.4 Ambiente 217.599 115.863 193.604 91.867 -23.995 -11,0 Peugeot 307 1.6 Hdi 90 HK 5-D 255.990 139.257 230.695 113.962 -25.295 -9,9 Skoda Octavia 1.9 TDI PD 261.000 142.478 235.526 117.004 -25.474 -9,8 Mellemklasse 2 Ford Mondeo 1.8 Active (Ambiente) 255.849 139.166 230.559 113.876 -25.290 -9,9 Peugeot 407 XR 1.8 116 HK 259.990 141.828 234.552 116.391 -25.438 -9,8 Mazda 6 1.8 Comfort 279.953 154.662 253.802 128.511 -26.151 -9,3 Toyota Avensis 1.8 Terra 4d 330.555 187.191 302.597 159.234 -27.958 -8,5 VW Passat Limousine Trendline 370.799 213.063 341.404 183.667 -29.395 -7,9 Stor klasse Hyundai Sonata 2.4 259.995 141.831 234.557 116.394 -25.438 -9,8 Audi A6 Limousine 2-4 V6 4-d 557.884 333.332 521.807 297.255 -36.077 -6,5 Anm: Se tabel 2.
Side 6 Spørgsmål 195: Ministeren bedes oplyse provenuvirkningen af en reform, hvor den lave sats for registre- ringsafgiften nedsættes til 90 pct., mens beløbsgræ nsen for den høje sats flyttes til 60.000 kr., samt oplyse hvad priserne på de 20 mest solgte biler i Danmark vil være med dett   e af- giftsniveau? Svar: Tabel 5 viser satser og progressionsgrænse ved gældende regler samt ved forslaget. Tabel 5. Gældende og foreslåede satser, spm. 195 (2006   -niveau) Gældende regler Forslag Lav sats 105 pct. 90 pct. Høj sats 180 pct. 180 pct. Progressionsgrænsen 64.200 kr. 60.000 kr. Tabel 6 næste side viser konsekvenserne af forslaget for de mest solgte modeller i 2005. Forslaget vil både målt i kroner og øre samt målt i procent komme de små biler mest til g o- de. Det skyldes, at forslaget dels indeholder en stramning af progressionsgrænsen og dels en satsnedsættelse. Mange af de små biler har en afgiftspligtig værdi under progression s- grænsen og vil ikke blive berørt af nedsættelsen af progressionsgrænsen, men alene af sat s- nedsættelsen. For biler med en afgiftspligtig værdi ud over 64.200 kr., som svarer til en salgspris på ca. 143.000 kr., vil forslaget fører til en reduktion af registreringsafgiften på fast 5.850 kr. Forslaget skønnes før adfærdsændringer at ville medføre en reduktion af indtægte rne fra registreringsafgiften på ca. 6 procent., svarende til 1,2 mia. kr. i 2006 -niveauet. Hvad angår adfærdseffekter henvises til svaret på spørgsmål 193.
Side 7 Tabel 6. Ændring i bilpris og afgift som følge af satsændring (2006 -niveau) Gælden  de regler Forslag Ændring i pris Model Variant Pris (kr.) Afgift (kr.) Pris (kr.) Afgift (kr.) (kr.) (pct.) Lille klasse Suzuki Alto 1.1 GL 104.990 49.526 97.829 42.365 -7.161 -6,8 Kia Picanto 1.0 LX 104.999 48.219 98.025 41.245 -6.974 -6,6 Fiat Panda 1.2 Ciao 110.318 52.255 102.767 44.704 -7.551 -6,8 Hyundai Getz Facelifts 1.1 3-dørs 114.995 53.339 107.289 45.634 -7.706 -6,7 Fiat Punto 1.2 Ciao 128.273 60.140 119.596 51.463 -8.677 -6,8 VW Fox 1.2 129.555 60.797 120.784 52.026 -8.771 -6,8 Suzuki Ignis 1.3 5d 129.990 61.020 121.187 52.217 -8.803 -6,8 Peugeot 206 X-line 1.4 75 HK 3-D 139.990 65.117 132.931 58.058 -7.059 -5,0 Suzuki Swift 1.3 GL-A 3d 139.990 66.142 133.663 59.814 -6.327 -4,5 Skoda Fabia Classic 1.2 144.000 68.549 138.150 62.699 -5.850 -4,1 Peugeot 206 X-line 1.4 Hdi 70 HK 3-D 162.990 79.471 157.140 73.621 -5.850 -3,6 Mellemklasse 1 Suzuki Liana 1.3 5d GL 166.990 83.328 161.140 77.478 -5.850 -3,5 Opel Astra 1.4 Twinport 5-d Classic 167.826 82.580 161.976 76.730 -5.850 -3,5 Peugeot 307 1.4 88 HK 3-D 193.990 99.400 188.140 93.550 -5.850 -3,0 Ford Focus 1.4 Ambiente 217.599 115.863 211.749 110.013 -5.850 -2,7 Peugeot 307 1.6 Hdi 90 HK 5-D 255.990 139.257 250.140 133.407 -5.850 -2,3 Skoda Octavia 1.9 TDI PD 261.000 142.478 255.150 136.628 -5.850 -2,2 Mellemklasse 2 Ford Mondeo 1.8 Active (Ambiente) 255.849 139.166 249.999 133.316 -5.850 -2,3 Peugeot 407 XR 1.8 116 HK 259.990 141.828 254.140 135.978 -5.850 -2,3 Mazda 6 1.8 Comfort 279.953 154.662 274.103 148.812 -5.850 -2,1 Toyota Avensis 1.8 Terra 4d 330.555 187.191 324.705 181.341 -5.850 -1,8 VW Passat Limousine Trendline 370.799 213.063 364.949 207.213 -5.850 -1,6 Stor klasse Hyundai Sonata 2.4 259.995 141.831 254.145 135.981 -5.850 -2,3 Audi A6 Limousine 2-4 V6 4-d 557.884 333.332 552.034 327.482 -5.850 -1,0 Anm: Se tabel 2.
Side 8 Spørgsmål 196: Vil ministeren oplyse provenuvirkningen af at afskaffe ordningen med gule plader, bortset fra egentlige lastvogne? Svar: Jeg forstår det således, at der spørges til de provenumæssige konsekvenser af at afskaffe privates anvendelse af varebiler. Varebiler er per definition ikke lastbiler. Varebiler er i re- gistreringsafgiftsloven defineret som køretøjer konstrueret og beregnet til god  stransport og med en totalvægt på ikke over 4 tons, mens der ikke betales registr   eringsafgift af lastbiler. Der blev i 2005 nyregistreret ca. 56.000 varebiler. Registreringsafgiften på varebiler me d- fører statslige indtægter på ca. 2,4 mia. kr. Af de 56.000 nyregistrerede varebiler anvendes de ca. 65 procent rent erhvervsmæssigt, 15 procent anvendes blandet erhvervsmæssigt og privat mens de resterende 20 procent anve  n- des rent privat. Registreringsafgiften for en varebil er uafhængig af om anvendelsen er erh  vervsmæssig e  l- ler privat, men for privat anvendelse er der en tillægsafgift til vægtafgiften. For hovedpa r- ten af varebilerne til privat anvendelse udgør tillægsafgiften 5.040 kr. årligt, mens den for blandet privat og erhvervsmæssig anvendelse er på halvde   len af dette beløb. Registreringsafgiften for nye varebiler, der anvendes privat, skønnes under en række ant   a- gelser at være i størrelsesordenen 0,6 mia. kr. Heri er beregningsteknisk medregnet halvd   e- len af varebilerne med blandet anvendelse. Hvis de samme biler havde været solgt som pe  r- sonbiler med samme afgiftsgrundlag, ville registreringsafgiften havde været i størrelseso   r- denen 3,7 mia. kr., eller små 3,1 mia. kr. mere. Til gengæld ville staten gå glip af 0,1 mia. kr. årligt for de samme varebiler i de næ ste 10- 16 år, svarende til en nutidsværdi på godt 1,0 mia. kr. Samlet set ville statens indtægter o p- gjort i nutidsværdi således blive ca. 2,1 mia. kr. større, hvis registreringsafgiften for de p å- gældende biler var blevet beregnet som for personbiler og uæn dret adfærd i øvrigt. Det er imidlertid urealistisk, at borgerne ville købe de samme modeller og det samme antal varebiler ved væsentligt ændrede afgifter. Først og fremmest vil der blive købt færre og mindre varebiler, hvilket vil reducere statens indtægt  er fra registreringsafgiften. For det an- det kan der være afledte effekter på andre bilrelaterede afgifter som ejerafgiften, vægtafgi f- ten og brændstofafgifterne og endelig vil statens indtægter fra tillægsafgiften for privat a n- vendelse bortfalde. På den ba ggrund er det næppe sandsynligt, at statens provenu ville stige med mere end 0,6  - 0,7 mia. kr. såfremt registreringsafgiften for varebiler til privat anvendelse blev beregnet på samme måde som for personbiler.