J.nr. 2006-418-0292Dato:TilFolketinget - SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 182af 31. januar 2006.(Alm. del).Kristian Jensen/Ivar Nordland
Side 2 Spørgsmål: Ministeren bedes kommentere artiklen fra Skat-udland nr. 1, januar 2005: Marks & Spencer-dommen, jf. alm. del bilag 88.Svar: Niels Winther-Sørensen er af den opfattelse, at dommen bør medføre en ændring af dansk skattelovgivning. Efter dansk skattelovgivning kan der opnås sambeskatning med udenlandske selskaber, hvis koncernen vel at mærke inddrager samtlige udenlandske enh e-der under dansk beskatning n-cippet). Dette krav medfører efter Niels Winther Sørensens opfattelse, at koncernen bliver straffet for at have udenlandske aktiviteter. Jeg forstår Niels Winther -Sørensen på den måde, at globalpuljeprincippet er i strid med EU-retten. Niels Winther-Sørensen medgiver dog, at Marks & Spencer Dommen ikke d i-rekte tager stilling til en situation som den danske, idet England slet ikke tillod international sambeskatning. Her ud over har Niels Winther-Sørensen et par kritiske kommentarer til dommen, fordi den efter hans mening åbner op for en række fortolkningsproblemer i forbindelse med at fas t-lægge, hvornår et tab er endeligt, og hvornår dette skal anerkendes, hvis tabet er fre m-kommet ved koncerninterne transaktioner.Kommentar:Det er vigtigt at slå fast, at den engelske lovgivning, som var til bedømmelse for EF -domstolen, er væsentlig forskellig fra den danske. For de t første er der ikke adgang til i n-ternational sambeskatning ligesom i Danmark. For det andet er der adgang til frit at vælge, hvilke nationale selskaber, der skal undergives sambeskatning i modsætning til i Danmark, hvor alle koncernselskaber og faste driftssteder i Danmark er undergivet tvungen sambe-skatning.Når reglerne ikke svarer til hinanden, kan resultatet heller ikke overføres uden videre. Men domstolen fastlægger dog nogle principper i sin afgørelse, der også må inddrages i bedøm-melsen ved vurderingen af det danske system.Domstolen finder, at Storbritanniens nægtelse af sambeskatning med ude nlandske selskaber kunne ske ud fra en helhedsvurdering, der byggede på 3 elementer:BeskatningskompetencenDet vil således bringe den afbalancerede fordeling af beskatningskompeten-cen mellem medlemsstaterne i alvorlig fare, hvis selskaberne gives mulighed for at vælge, om der skal tages hensyn til deres underskud i deres etabl e-ringsmedlemsstat eller i en anden medlemsstat, idet beskatningsgrundlaget ville blive forhøjet i den første stat og nedsat i den anden med de overførte underskud. (præmis 46)
Side 3 DobbeltfradragHvad angår det andet forhold, som vedrører risikoen for dobbelt fradrag for underskud, må det a nerkendes, at medlemsstaterne skal kunne hindre dette.Der opstår faktisk en risiko herfor, hvis koncernlempelse udstrækkes til u n-derskud pådraget af ikke -hjemmehørende datterselskaber. Risikoen kan un d-gås ved en regel, der udelukker lempe lse for disse underskud. (præmis 47 -48)Risikoen for skatteunddragelseEndelig må det, hvad angår det tredje forhold, som vedrører risikoen for skatteunddragelse, anerkendes, at muligheden for at overføre underskud p å-draget af et ikke-hjemmehørende datterselskab til et hjemmehørende mode r-selskab indebærer en risiko for, at overførslerne af underskud bliver organ i-seret inden for en koncern af selskaber i retning mod de selskaber, der har hjemsted i de medlemsstater, der anvender den højeste skattesats, og hvor skatteværdien af u nderskuddene derfor er størst.Udelukkelse af koncernlempelse for underskud pådraget af ikke -hjemmehørende datterselskaber er til hinder for sådanne former for praksis, der kan være inspireret af den konstatering, at der er betydelige forskelle me l-lem de skattesatser, der anvendes i forskellige medlemsstater. (præmis 49 -50)Disse tre hensyn medførte tilsammen, at Storbritanniens nægtelse af adgang til international sambeskatning kunne anses for at forfølge legitime formål forenelige med traktaten. Med hensyn til om total nægtelse af fradrag for udenla ndske underskud går ud over de nævnte hensyn, siger domstolen dog, at dette er tilfældet, hvor det udenlandske dattersel-skab har udtømt sine muligheder for at udnytte unde rskuddene, både i tidligere og senere indkomstår, herunder i forhold til tredjepart. Dette skal ses i sammenhæng med den konkr e-te sag, hvor driften af butikker i Belgien og Tyskland var fuldstændig ophørt. De danske sambeskatningsregler.Dommen udtaler sig ikke - om det danske system. Det danske sy-stem bygger på den tankegang, at koncernen er en økonomisk enhed, og at opdelingen på flere selskaber ikke bør gøre en forskel i forhold til den danske skattebetaling. Derfor sa m-menlægges resultatet af alle danske aktiviteter, uanset hvorledes disse er organiseret. Ti l-svarende kan koncernens samlede aktiviteter inddrages under dansk beskatning, hvilket kan være fordelagtigt, hvis koncernens samlede indkomst i en periode er mindre den da nske indkomst. Til gengæld skal sambeskatningen så vare ti år, medmindre koncernen vælger genbeskatning af de fratrukne nettounderskud.
Side 4 Niels Winther-Sørensen forholder sig ikke til det, som har været det bærende hensyn bag udformningen af de gældende regler: nemlig ønsket om at undgå cherry-picking af u n-derskudsgivende koncernselskaber eller cherry -picking af underskudsgivende indkoms t-år. Dette er netop for at sikre en balance af samme natur, som domstolen anvender som b e-grundelse for at retfærdiggøre det engelske system i præmis 46-50. Jeg har derfor al mulig grund til at tro, at EU-domstolen vil finde det er legitimt at beskytte et godt og sammen-hængende system, der a fbalancerer over alle hylder for koncernselskaber til at trække underskuddene fra i lande med høj selskab s-skat og lade sig beskatte af overskuddene i lande med lav selskabsskat.I bemærkningerne til L 121 er anført:Det er særdeles vanskeligt at vurdere, om de foreslåede regler indebærer en restriktion i strid med EU-retlige regler. Der foreligger ikke praksis, hvor EF-Domstolen har taget stilling til et beskatningssystem, der som udgangspunkt bygger på et territorialprincip, men hvor der er mulighed for at vælge at in d-drage indkomst fra danske selskabers udenlandske filialer og fra udenlandske koncernforbundne selskabers aktiviteter i udlandet. Det vurderes imidlertid, at det foreslåede beskatningssystem etablerer en s å-dan direkte sammenhæng mellem den manglende indregning af eventuelle underskud hidrørende fra udlandet og den manglende beskatning af de mo d-svarende indtæg ter, at den forskellige skattemæssige behandling, som i pri n-cippet også kan »fravælges«, vil blive anset for en saglig forskelsbehan dling. Dette støttes bl.a. af, at intet tilsiger, at det følger af EU -retten, at der skal være adgang til frit at vælge hvilke aktiviteter, der skal påvirke indkomsto p-gørelsen. Det foreslåede globalpulje -princip er netop begrundet i, at det for at undgå »cherry -picking« er nødvendigt, at udenlandsk indkomst fra filialer og koncernforbundne selskaber enten inddrages samlet under dansk beskat-ning eller slet ikke tages i betragtning ved opgørelsen af den danske skatt e-pligtige indkomst. Af samme grund er det nødvendigt at behandle udenlan d-ske filialer og udenlandske koncernforbundne selskabers indkomster på sa m-me måde, fordi selska berne ellers kunne unddrages dansk beskatning ved blot at lade de udenlandske underskudsgivende aktiviteter udøve af udenlandske filialer, mens overskudsgivende aktiviteter lægges i selskaber, der ikke in d-drages under dansk beskatning.Disse bemærkninger er stadig væk fuldt gyldige efter afsigelsen af dommen i Marks & Spencer-sagen. Det nye danske system udelukker ikke fradrag for udenlandske tab, som ikke er endelige. Til gengæld skal sambeskatningen vare i ti år, hvis genbeskatning skal undgås.De tidligere genbeskatningsregler lever videre i overgangsreglerne. Heller ikke her var det et krav om, at tabene var endelige. Derimod er der værnsregler der skal sikre mod, at ko n-cernen skaber endelige tab ved at overføre vir ksomheden til en anden jurisdiktion uden
Side 5 for dansk beskatning. Sådanne regler er efter min opfattelse berettiget ud fra domstolens tankegang om, at det ikke er op til koncernen at vælge, hvor den vil tage sine fradrag. I de nye regler er disse værnregler overflødige, da alle udenlandske kon cernvirksomheder er inddraget under sambeskatningen.I både de nye og de tidligere danske regler er det ligegyldigt, om det udenlandske selskab har udtømt sine muligheder for efter udenlandske regler at opnå fr adrag for underskuddet. De kritikpunkter, som Niels Winther-Sørensen retter mod dommen, synes derfor ikke relevante i forhold til, hvorledes udenlandske underskud behandles i dansk skatteret.Sammenfattende kan man sige, at EF-domstolen har forholdt sig til et sambeskatningssystem, der generelt udelukker underskudsoverførsel fra udenlandske datterselskaber. I modsætning hertil er det danske sambeskatningssystem en sammenhængende koncernbeskat-ning, der tilsigter en ensartet skattemæssig behandling af koncerner, uanset hvor og hvordan de er organiseret. Reglerne giver mulighed for at fradrage underskud fra udenlandske datterselska-ber, hvis der vælges international sambeskatning og under væsentligt gunstigere betingelser end der er pligt til efter dommen.Efter min opfattelse er der ikke noget i dommen, der tilsiger, at EF-domstolen vil anse et sådant mere neutralt sambeskatningssystem for at være uproportionalt og dermed i strid med EU-retten.