J.nr. 2006-328-0028    Dato: Til Folketinget - Skatteudvalget Hermed  sendes  svar  på  spørgsmål  nr. 179  af  26.  januar 2006 . (Alm. del). Kristian Jensen /Birgitte Christensen
Side 2 Spørgsmål:   Vil ministeren tilsende udvalget en opgørelse over de samlede årl  ige skatteudgifter forbundet med skattebegunstigelsen af pensionsopsparinger, herunder særskilt: - Værdien af den udskudte beskatning af indskud på pensionsopsparinger? - Værdien af den lave pensionsafkastbeskatning sammenlignet med alternative former fo  r kapitalafkast? - Værdien af den man  glende beskatning af pensionsopsparinger for fraflyttede til lande, der beskatter efter bopælsstatsprincippet? - Værdien af den gennemsnitlige indkomstskatteprocent på opsparingstidspunktet i fo   rhold til på udbet   lingstidspunktet? Svar: Tal for det umiddelbare skattefradrag for de sidste par år fremgår af svar på spørg    s- mål S 857 indleveret af Frank Aaen (EL) i indeværende Folketingsår. Jeg kan oplyse, at værdien af det umiddelbare skattefradrag i 2005 er skønnet til 47    mia. kr. Det angivne be- løb for det umiddelbare skattefradrag svarer ikke til en egentlig skatteudgift, da fradragsre t- ten for indbetalinger til pensionsordninger modsvares af beskatning, når pensionerne siden hen udbetales. Det fremgår også af svaret, at d  er ikke findes empiriske data eller undersø- gelser, der kan danne grundlag for en belysning af en så omfattende omlægning af kapita   l- beskatningen, som en pensionsskatteændring vil være, og heller ikke en kvantificering af de afledte virkninger på de offentli ge skatteindtæ ter heraf. De nuværende dobbeltbeskatningsaftaler med Frankrig og Spanien bevirker, at udbetalinger fra løbende pensioner kun kan beskattes i den stat, hvor pensionisten er bosiddende. Hvis en ændring skal gennemføres, vil det være nødvendig t at opsige de nuværende dobbeltb  e- skatningsaftaler. Det kan ikke lade sig gøre at målrette en opsigelse af en dobbeltbeska  t- ningsoverenskomst mod pensioner alene. Det er enten eller. Opsigelse af dobbeltbeskat- ningsoverenskomsterne vil således ikke alene hav e konsekvenser for pensionister, men og- så for alle andre borgere og virksomheder, som modtager indkomster på tværs af grænserne mellem de involverede lande. Jeg vil gerne gøre det klart, at vi løbende forsøger at få ove r- bevist Frankrig og Spanien om at ænd  re deres dobbeltbeskatningsaftaler. De samlede provenumæssige konsekvenser ved at overgå til kildebeskatning af pension   s- udbetalingerne vurderes at være meget usikker, idet aftalerne reelt vil skulle opsiges. O  p- hævelsen vil som nævnt give problemer og skab e en usikker situation for danske virkso m- heder og personer, der har aktiviteter i de pågældende lande. Der er heller ikke et præcist grundlag for alene at skønne over værdien af den manglende beska   tning fra de omkring 3.000 - 4.000 pensionister, der er bosat i lande, hvor pensionsudbetalingerne bopælsbeska  t- tes, men den anslås helt isoleret set at være i størrelsesordenen 200 -300 mio. kr. årligt. Værdien af den gennemsnitlige indkomstskatteprocent på indbetalingstidspunktet fremgår også af  svar på spørgsmål S    857 indleveret af Frank Aaen (EL). Ud fra værdien af den sa  m- lede skattemæssige fradragsværdi sat i forhold til værdien af det samlede pensionsin dskud fås en gennemsnitlig indkomstskatteprocent på ca. 50 pct. i 2005. Det er ikke umiddelbart muligt præcist   at skønne over progressionsforskellen mellem de gennemsnitlige skattepr o- center på henholdsvis opsparingstidspunktet og udbetalingstidspunktet. Det bidrager isol e-
Side 3 ret set til en progressionsforskel, at marginalskatten på indbetalingstidspunktet i gennemsnit er højere end på udbetalingstidspunktet. Afledte virkninger på aftrapning af indkomsta   f- hængige ydelser mv. vil dog umiddelbart trække i modsat retning. Med nogen usikkerhed vurderes en sammensat gennemsnitlig marginalbeskatning for løbende pensionsudbetali n- ger at ligge i underkanten af 50 pct., når der også tages højde for aftrapning af indkomsta   f- hængige ydelser mv. Denne procent må formodes at stige i de kommende år i takt med stø r- re udbetalinger fra de enkelte personers pensionsordninger.