J.nr. 2006-418-0290 Dato: Til Folketinget - Skatteudvalget Hermed  sendes  svar  på  spørgsmål  nr. 168  af  23.  januar 2006 . (Alm. del). Kristian Jensen / Ivar Nordland
Side 2 Spørgsmål:   Statsministeren har advaret imod, at EF-domstolen tiltager sig for megen magt igennem   afsigelse   af   en   række   domme,   der   i   virkeligheden   går   ud   over,   hvad   EU   - samarbejdet på nuværende tidspunkt tilsiger. Da denne udtalelse formentligt også omfatter de  meget  vidtrækkende  kons  ekvenser  af  en  række  domme  fra  EF  -domstolen  vedrørende skatter og afgifter, anmodes ministeren om at oversende en oversigt over, hvilke domme fra EF-domstolen, afsagt siden november 2001, som regeringen anser for at være for vidtræ k- kende og overskride det nuværende sa  marbejdsstadium for EU-samarbejdet. Svar: EU-traktatens fordeling af kompetence mellem EU-landene og fællesskabet medf  ø på  den  ene  side,  at  beskatning  hører  under  landenes  kompetence.  På  den  anden  side  har traktaten også artikler om de grundliggende frihedsrettigheder (arbejdskraftens fri bevæ   ge- lighed, fri etableringsret, fri udveksling af tjenesteydelser). Domstolen har i en række afgørelser lagt til grund, at EU   -landenes ret til selv at bestemme deres skatteregler er begrænset af de grundliggende frihedsrettigheder. Landenes skattere  g- ler må  altså ikke medføre forskelsbehandling i strid med frihedsrettighederne, med mi  ndre den  pågældende     foranstaltning  er  berettiget  på  grund  af  et  tvingende  alment  hensyn.  I  så fald skal foranstaltningen stå i et proportionelt forhold til det almene hensyn, som  berettiger den. Jeg finder det vanskeligt at vurdere, om domstolen i dens afgørelser har lagt for stor vægt på hensynet til det indre marked og for lidt vægt på EU -landenes muligheder for selv at be- stemme deres beskatning, således at afgørelser må anses f   or at være for vidtræ kkende. Domstolens  afgørelser  har  i  nogle  tilfælde  medført,  at  skatteregler  i  Danmark  (og  andre EU-lande) måtte anses i strid med frihedsrettighederne og således enten ophæves eller æn d- res, så de ikke længere er i strid med disse retti   gheder. Hidtil har det været muligt at bringe de danske skatteregler i overensstemmelse med do  m- stolens afgørelser, uden at det har fået væsentlige provenumæssige virkninger for dansk b e- skatning.   Danmark vil fortsat forsvare skattemæssige interesser i ve  rserende og fremtidige sager for EF-domstolen, hvor skatteregler i Danmark (eller i andre EU-lande) udgør forskelsbehan d- ling i strid med frihedsrettighederne, men hvor det er begrundet med tvingende almene hen- syn.