J.nr. 2005-518-0143Dato: TilFolketinget - SkatteudvalgetHermed sendes svar på spørgsmål nr. 159/160/161/162 af 18. januar 2006.(Alm. del).Kristian Jensen/John Fuhrmann
Side 2 Spørgsmål 159: Ministeren oplyser i sit svar på SAU alm. del - spm. 169 (Folketingsåret 2004/05, 2. sa m-ling), at Danmark opkræver vægtafgift for lastbiler, der har en tilladt totalvægt på 12 ton eller derover, med de af EU fastsatte mindstebeløb. Betyder det, at en tysk vognmand bet a-ler såvel minimumSvar: En tysk vognmand betaler både vægtafgift og MAUT til den tyske stat, når han beny tter de dele af det tyske vejnet, der er underlagt MAUTen. Tyskland opererer dog med satser, der ligger over minimumssatserne fastsat i EU-direktivet for tunge køretøjer (1999/62/EC). E k-sempelvis er minimumssatsen for et lastvognstog med 3 + 2 aksler på 40 tons med lufta f-fjedring på 628 euro/år (ca. 4.685 kr./år). D. 1. januar 2005 var vægtafgiften i Tyskland for denne type lastbil 1.521 euro/år (ca. 11.347 kr./år).Spørgsmål 160: Det ønskes oply st, hvad en tysk vognmand betaler i afgift til Danmark ved kørsel på de danske veje sammenlignet med, hvad en dansk vognmand betaler i afgift til Tyskland ved kørsel på de tyske (motor)veje, samt hvorledes afgiften beregnes og afregnes? Svar: En tysk vognmand med en lastbil på 12 t eller derover skal betale vejbenyttelsesafgift, når han kører på danske veje. Hvis lastbilen eksempelvis er u d-styret med en EURO V-motor og har 4 eller flere aksler, betaler vognmanden 9.318 kr. om året. Dette giver ret til ubegrænset kørsel på de danske veje, da afgiften er uafhængig af kørselsomfanget. Hvis der er tale om en enkelt dagstur, kan vognmanden alte rnativt købe en dagsvignet, der koster 59 kr. og giver ret til ubegrænset kørsel inden for et døgn. En dansk vognmand med samme type lastbil, der kører i Tyskland, skal betale MAUT ud fra det antal kilometer, han tilbagelægger på de omfattede vejsegmenter. Satsen pr. km er gennemsnitligt 15 eurocents (ca. 1,12 kr.). Den samlede vejafgiftsbetaling afhænger derfor af kørselsomfanget og er derfor ikke umiddelbar sammenlignelig med den danske afgiftsb e-taling. Danske vognmænd betaler for deres afgiftspligtige køretøjer, der er registreringspligtige i Danmark, på motorkontoret ved registreringen. For efterfølgende afgiftsperioder opkræves afgiften af centralregisteret sammen med vægtafgiften. Afgiften betales senest den 8. i m å-neden før den måned, hvori den ny afgiftsperiode begynder, medmindre anden dato er an-ført på indbetalingskortet.
Side 3 Spørgsmål 161: Det ønskes oplyst, hvorledes eurovignetordningen fungerer (hvorl edes kørselsomfang i de forskellige lande opgøres og hvorledes betalingen fastsættes (be regnes))? Svar: Ordningen fungerer ved at danske vognmænd frit kan benytte vejene i Danmark og i de ø v-rige lande (Holland, Belgien, Luxembourg og Sverige) i ordningen, når den danske afgift er betalt, hvilket sker automatisk samtidig med betaling af vægtafgiften. Det samme gør sig gældende for vognmænd i de øvrige medlemslande mht. kørslen i Danmark. Vognmænd fra øvrige lande skal derimod købe en vignet ved den danske grænse, når de ønsker at køre på de danske veje. Satserne for afgiften er fastsat i den aftale om indførelse af ordningen, som Danmark indgik de øvrige medlemslande. Hvert år opgøres indtægter og udgifter ved ordningen i medlemslandene, og disse fordeles efter en aftalt fordelingsnøgle mellem landene, således at der er overensstemmelse mellem kørselsomfang og betalinger i forbindelse med ordningen. Nøglen er baseret på et fælles statistikgrundlag over kørselsomfanget i de enkelte medlemslande. Kørselsomfanget opg ø-res typiske af landenes statistiske myndigheder, i Danmark således opgjort af Danmarks Statistik. Spørgsmål 162: Det ønskes oplyst, om MAUT'en er baseret på GPS -satellitsystemet? Svar: Ja, MAUTen fungerer vha. GPS-GSM-teknologi. Lastbiler får installeret en registrering s-enhed (en såkaldt OBU), der beregner afgiften ved hjælp af GPS -systemet. Systemet for-tæ ller præcist, hvor lastbilen b efinder sig. Via GSM-nettet eller alternativt via mikrobølg e-kommunikation ved kørsel gennem faste kontrolstationer sender OBUen i nformationerne til en central computer, hvorefter den egentlige afgiftsbetaling foregår. Systemet er således fuld-automatisk og kræver kun, at brugeren af køretøjet af hensyn til den korrekte bereg-ning af afgiften eller gebyret inden hver tur indtaster antallet af aksler i OBUen.