Til Folketingets Skatteudvalg Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 136 af 6. januar 2006. (Alm. del). Kristian Jensen /Kim Lohse j.nr. 06 - 01001 Dato :
Spørgsmål 136: "Ministeren bedes oplyse, om det er muligt med de nuværende regler at fratræ k- ke omkostninger til revisorer, advokater m.fl. i regnskabet, når der søges om at få tilbagebetalt skatter og afgifter, hvor ændret lovhjemmel m.m. gør, at virkso   m- hederne kan få r efunderet tidligere betalte skatter og afgifter. Det bedes samtidigt oplyst, hvorvidt virksomhederne har andre muligheder for at få refunderet s å- danne omkostninger (andre fradrags- eller kompensationsmuligheder i lovgiv- ningen), herunder når det drejer sig om interne o mkostninger til løn m.m." Svar: Efter ligningslovens § 7 Q, stk. 3, kan udgifter til bistand i skattesager ikke fra- trækkes i indkomstopgørelsen. Endvidere kan udgifter, hvortil der kan ydes o   m- kostningsgodtgørelse, heller ikke fradrages ved opgørelsen af den skatt  epligtige indkomst. I det omfang bistandsudgifterne ikke er omfattet af ligningslovens § 7 Q, stk. 3, bliver spørgsmålet, om der er tale om driftsu  dgifter.   Fradrag for driftsudgifter forudsætter ifølge statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, at  der  er  tale  om  udgifter,  der  er  afholdt  for  at  erhverve,  sikre  og  vedligeholde indkomsten. Er bistandsudgifterne afholdt i forbindelse med tilbagesøgning af et afgiftstilsvar eller  en  godtgørelse  af  en  afgift,  vil  ligningslovens  §  7  Q,  stk.  3,  ikke  være  til hinder for, at virksomheden kan fratrække bistandsudgifterne. Der  er  i  visse  situationer  mulighed  for  at  få  omkostningsgodtg ø relse.  Reglerne herom fremgår af skatteforvaltningslovens kapital 19, som ikke finder anvende l- se i 1. instanssager. Som følge heraf kan der ikke ydes omkostningsgodtgøre  lse i sager, hvor der anmodes om tilbagebetaling af skatter og afgifter på baggrund af en underkendt praksis. For så vidt angår spørgsmålets andet led kan jeg oplyse, at løn og andre person a- leudgifter  typisk  vil  have  en  karakter,  der  gør,  at  der  ikke  er  nogen  umidde lbar anledning til at antage, at de skulle være afholdt i anden interesse end for at e  r- hverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Der er således som udgangspunkt tale om sædvanlige, løbende fradragsberettigede driftsudgi   fter. Jeg kan endelig oplyse, at jeg har bedt Skatteministeriet om at se på mulighede r- ne for at yde omkostningsgodtgørelse i overensstemme lse med de tanker, som er fremme i det beslutningsforslag B 42, som er fremsat af Dansk Folkeparti den 1. december 2005 om mere rimelige muligheder for at få tilbagebe talt ulovligt op-
2 krævede skatter og afgifter. Det er i den forbindelse mit ønske, at også beste m- melsen i ligningslovens § 7 Q, stk. 3, og samspillet til godtgørelsesreglerne vu r- deres. Eventuelle forslag til regelændringer vil kunne gennemf  ø i forbindelse med den revision af reglerne om omkostningsgodtgørelse, som ifølge skattefo  r- valtningslovens § 63 skal finde sted i folketingsåret 2006 -07.