Til Folketingets Skatteudvalg Hermed sendes svar på spørgsmål nr.120 og 121 af 2. januar 2006. (Alm. del). Kristian Jensen /Thomas Fredenslund j.nr. 99/06-009-00513 Dato :
Spørgsmål 120: "Vil ministeren oplyse, hvorfor der ikke var opretholdt muligheden for mails til adressen [email protected], efter 1. november 2005, når det på den udsendte forskudsopgørelse for 2006, der jo blev udsendt efter 1. november 2005, var a n- givet toldskat som mailadresse" Svar: Det har siden fusionstidspunktet d. 1. november 2005 været muligt at sende mail til SKAT på mailadressen  [email protected]. Det har været vigtigt at bib  e- holde denne mulighed bl.a. på grund af udsendelsen af o rdinært fo  rskud for 2006, hvor [email protected] var fortrykt. Det var ikke muligt at ændre mailadressen på de udsendte fo   rskudsopgørelser for 2006 til SKATs nye mailadresse ([email protected]), da beslutningen om at anvende én mailadresse til SKAT først blev truffet efter deadline for systemændringer i forskudssystemet.    Forskudsopgørelsen for 2006, hvor den gamle ma iladresse [email protected] var påtrykt, blev u dsendt til borgerne fra d. 16. november 2005. I de tilfælde hvor skatteyder har anmodet om en ændring af forskudsregistreringen efter d.18. november, er de nye forskudsopgørelser påført den nye ma   iladresse til SKAT.    
Spørgsmål 121: "Vil ministeren oplyse, hvor mange mails sendt til [email protected] efter 1. november 2005, der er blevet afvist eller tilbagesendt til afsenderen" Svar: Fra d. 1. november til d. 9. november 2005 er alle mails sendt til [email protected] b e   svaret af Kundecentret i SKAT. På grund af modtagelsen af en stor mængde spammails og lignende blev det d. 9. november 2005 besluttet, at der indtil der var fundet en alternativ teknisk lø s- ning, skulle udsendes en automatisk kvitteringsskrivelse til de kunder, der hen- vendte sig på  [email protected]. Af kvitteringsskrivelsen fremgik det, at SKAT har fået ny mailadresse, og at kunderne derfor  bedes skrive til denne på ny. D. 6. december 2005 blev der iværksat en alternativ teknisk løsning, der sikr   ede, at alle kunder der kontaktede [email protected], igen fik en besvarelse fra Kundecentret i SKAT. Det er af tekniske årsager ikke muligt at opgive det præcise antal mails, der er modtaget på  [email protected], hvor kunden har modtaget en kvitteringsskri- velse om at henvende sig på ny.  SKAT har i dece mber 2005 gennemgået 110.000 mails, som er modtaget på  [email protected] i perioden fra d. 19. november 2005 til d. 6. december 2005. Kun 1.176 af denne store mængde mails viste sig at være af fo  rretningsmæss  ig karakter. De resterende var spammails og lignende. Ud af de 1.176 forretningsmæssige he  nvendelser til [email protected] var der alene 50 mails, hvor det ikke kunne forventes, at kunden efterfølgende havde  modtaget svar på deres henvendelse. Disse 50 mails er efterfølgende besvaret af Kundece nteret i SKAT. Til sammenligning har SKAT i perioden fra d. 1. november 2005 til d. 6. decem- ber 2005 modtaget 13.364 henvendelser af forretningsmæssig karakter på den nye mailadresse [email protected]. Heraf vedrørte ca. 3.500 fo rskudsopgørelsen for 2006.