18-10-05 Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato:   5. oktober 2005 Dok.:   ALJ40222 Politikontoret - 1 - Udkast til tale til  ministeren  til  brug  for  besvarelse  af  samråd s- spørgsmål  AD  fra  Folketingets  Retsudvalg  torsdag den 6. oktober 2005. Spørgsmål AD: ”Ministeren bedes redegøre for politiets indsats over for det illegale prostitutionsmiljø i København og    af- eller bekræfte de oplysninger  , der fremgår af en a rti- kel i B.T. den 6. september om en kraftig nedpriorite- ring af indsatsen”.
- Svar: 1. Samrådsspørgsmålet udspringer af en artikel i BT fra den  6.  september  i  år  om  Københavns  Politi  s  indsats over for bl.a. handel med kvinder. Det fremgår af artiklen, at  Københavns Politi har   ”sto p- pet”    en   særlig   efterforskningsgruppes     (Den   Eksterne Schengen-gruppe) opsøgende  arbejde i prostitutionsmil- jøet   i  København ,  og  at  politiet  dermed  –   som  BT  ud- trykker det i artiklen –   har givet bordel-bagmændene   frit spil. Jeg vil gerne indledningsvis understrege, at politiet fort- sat prioriterer indsatsen mod kvindehandel og prostituti- on meget højt, og at det derfor ganske enkelt er forkert, når  BT i artiklen giver udtryk for det modsatte.
- Jeg  vil  derfor  gerne  starte  med  at  redegøre  for   Købe n- havns  Politis  bredspektrede  indsats  mod  kvindehandel og prostitution, hvorefter jeg vil redegøre for Rigspol iti- chefens landsdækkende   indsats på o mrådet. 2. Politidirektøren i København har over for mig o  plyst, at indsatsen mod kvindehandel og prostitution i Købe n- havn er fastlagt i en særlig operation  splan, og at der er tale om en bredspektret indsats, der involverer store dele af Kø benhavns Politi. Den  Eksterne  Schengen-gruppe  (ESG), som  er  omtalt i BT’s artikel, foretager bl.a. i Københavns Lufthavn ko n- trol med henblik på at opfange udenlandske  prostituere- de allerede ved indrejsen. Gruppen har i en periode væ- ret reduceret fra 14 til 10 medarbejdere på grund af a f- spadsering. Den   eksterne   Schengen-gruppe   er   imidlertid  ikke  de eneste i Københavns Politi, der har med bekæmpe   lse af kvindehandel og prostitution at gøre.
- Indsatsen  på  området  koordineres  og  styres  af    Købe n- havns  Politis  Drabsafdeling,  der  også  foretager  efte r- forskningen i sager om kvindehandel og prostitution. I restaurations- og natklubmiljøet fører Købe   nhavns Po- litis  Narkotika-  og  Bevillingsafdeling  løbende  ko ntrol med, om der foregår udnyttelse af udenlandske kvinder til prostitution. Også  i lokalmiljøet  har de lokale politistationer  skæ  rpet opmærksomhed  en   mod  prostitutionsmiljøet    i   form   af rutinemæssig  kontrol  af  massageklinikker  og  gadepr  o- stituerede i de pågældende omr   å der. Oplysningerne   om   prostitutionsmiljøet ,   der   skaffes   i forbindelse med disse kontroller, indberettes herefter til Drabsafdelingen,  som  dermed  sættes  i stand  til  at  for  e- tage målrettede efterforskninger i mil jøet .
- Jeg  har  til  brug  for  samrådet  modtaget  en  redegørelse fra Københavns Politi om indsatsen over for det illeg ale prostitutionsmiljø, som jeg naturligvis er indstillet på at oversende til udvalget, hvis man måtte ønske dette. 3. Også på la  ndsplan er indsatsen mod kvindehandel og prostitution et højt prioriteret indsatsom rå de. [Systematisk politimæssig monitorering] Rigspolitichefen har over for mig oplyst, at handel med kvinder er et af de kriminalitetsområder, som Rigspol i- tichefens   nationale   efterforskningsstøtt ecenter   (NEC)
- foretager  en  landsdækkende  og  systematisk    monitering af. Den  systematiske  monitering  indebærer    bl.a.,  at  politi- kredsene  løbende  skal  indberette  samtlige  oplysninger til NEC, som kan være af betydning for politiets in  dsats på o mrådet. De   indberettede   oplysninger   bearbejdes   og   suppleres med  andre  foreliggende  oplysninger,  herunder  oplys- ninger  fra  Told  og  Skat  og  internationale  samarbejds- partnere, ligesom oplysningerne analyseres. Politiet får  hermed en omfattende og aktuel baggrunds- viden, som sætter politiet i stand til   –   uden at afvente en anmeldelse  –   at  iværksæt te  målrette de  efterforskninger inden for områ det. Den  systematiske  politimæssige  monitering  indeb  æ  rer også,   at   politikredsene   kan   indhente   oplysninger   fra
- NEC, ligesom NEC på eget initiativ kan videregive  op- lysninger til politikredsene, hvis oplysninger skønnes at være af i  nteresse for politikredsens arbejde med at mod- virke og opklare kriminalitet på området. Endvidere   samarbejder   NEC   med   politikredsene   om udarbejdelse  af  taktiske  og  operationelle  planer  for  be- kæmpelse af kvindehandel og prostitution. [Assistance  fra  Rigspolitichefen  til  kredsene  i  kon- krete sager] Rigspolitichefens   rejsehold   yder   også    politikredsene assistance  i  forbindelse  med  konkrete  efterforskninger, og i år har Rigspolitichefen ydet rejseholdsass istance til flere politikredse i sager om menneskehandel og rufferi, herunder i forhold til udenlandske prostituerede.
- Rigspolitichefen  kan  endvidere  i  disse  sager  assistere politikredsene    i    forbindelse    med    vidnebeskyttelse, agentvirksomhed,  gennemførsel  af  observationer  samt brug af overvågnings - og aflytningsudstyr. [Kontaktpersoner i politikredsene] På  Rigspolitichefens  initiativ  er  der  i  alle  poli tikredse udpeget  en  kontaktperson  for  prostitution  og  kvinde- handel. Formålet  med   denne  kontaktpersonsordning  er  bl.a.  at sikre, at der til stadig er et effektivt samarbejde mellem politiet   samt    de   sociale   myndigheder   og   relevante NGO’er  –  herunder Reden i Københa vn –  som bl.a. står for hjælpen til ofrene for kvindehandel. For at styrke dette samarbejde har Rigspolitichefen bl.a. ansat en antropolog, som gennem et særligt ke  ndskab til
- området  skal formidle og lette samarbejdet mellem poli- tiet samt de sociale myndigheder og NGO’er. 4. Afslutningsvis vil jeg igen understrege, at politiet ser meget alvorligt på k vindehandel og prostitution. Som det er fremgået, har politiet de rfor også lagt en klar linie for indsatsen på området, som fortsat   er meget højt prioriteret. Jeg håber dermed, at jeg har fået   fjernet den eventuelle tvivl, som BT gennem artiklen fra den 6. september i år har forsøgt at så om indsatsen på området.
10 - Hvis der spørges til antallet af sager Rigspolitichefen   har   over   for   mig   oplyst,   at   der   på landsplan  i  år   er  rejst  to  sigtelser  for  overtrædelse  af straffelovens  §  262  a  om  menneskehandel,  mens  der  i 2004 og 2003 blev rejst henholdsvis 4 og 7 sigtelser ef- ter denne bestemmelse. For så vidt angår sigtelser for overtrædelse af straff elo- vens § 228 om rufferi, er der i år  –  indtil starten af sep- tember  –   rejst  45  sigtelser,  mens  der  i  2004  og  2003 blev rejst henholdsvis 52 og 27 sigtelser.
11 - Rigspolitichefen har i øvrigt ove r for mig oplyst, at den hjemmel,  som  politiet  fik  i  forbindelse  med  æ  ndringen af  straffeloven  og  retsplejeloven  i  2003  til  at  foretage indgreb  i  meddelelseshemmeligheden  -  herunder  tele- fonaflytning  og  indhentelse  af  telefonoplysninger  i  for- bindelse med sager om rufferi efter straffelovens § 228 - har haft stor betydning for politiets efterforskning af sa- ger om handel med kvinder.