Besvarelse af spørgsmål nr. 84 fra Folketingets Retsudvalg.
Spørgsmål:
â€Efter vedtagelsen af L 153 (2004-05, 2. samling) (køre-hviletid), har flere organisationer udtalt kritik af lovens konsekvenser for transporterhvervet.
Med udgangspunkt i dette bedes ministeren oplyse, hvorvidt ministeren vil tage initiativ til en evaluering med udgangspunkt i følgende:
1) Nedsættelse af et hurtigtarbejdende embedsmandsudvalg med henblik på en vurdering af primært følgende aspekter af ordningen:
a. Frakendelse af kørekortet samt maksimal beløbsmæssig straf pr. overÂtrædelse.
b. Akkumulation af daglig køretid ved brud på daglig hvil.
c. Metoden til beregning af uafbrudt køretid.
d. Sanktionsudmåling for overtrædelse af kontrolapparatforordningen.
2) Informations- og kontrolkampagner i samarbejde mellem organisationerne og Rigspolitiet.
3) En metode i kontrolindsatsen der sikrer, at danske transportører ikke diskrimiÂneres i forhold til udenlandske til skade for konkurrenceevnen.â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der til brug for besvarelsen af spørgsmålets pkt. 2 og 3 har indhentet en udtalelse fra Rigspolitichefen. Rigsadvokaten har oplyst følgende:
â€Vedrørende spørgsmÃ¥lets pkt. 1
Justitsministeriet anmodede ved skrivelse af 9. februar 2004 Rigsadvokaten om at vurdere, om det dagældende sanktionsniveau for overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid var tilstrækkeligt, eller om der var behov for at skærpe sanktionerne, eventuelt ved en lovændring.
PÃ¥ denne baggrund afgav rigsadvokaturen i december 2004 en redegørelse om sankÂtionsniveauet for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne til Justitsministeriet. ReÂdegørelsen var udarbejdet i samarbejde med Rigspolitiet og Politidirektøren i KøbenÂhavn og indeholdt en vurdering af de gældende regler og sanktionerne herfor samt forÂslag til nye sanktioner pÃ¥ omrÃ¥det.
Med henblik pÃ¥ at sikre, at sanktionerne i højere grad kunne virke præventivt, indeÂholdt redegørelsen forslag om forhøjede bøder for overtrædelse af reglerne, herunder et gradueret sanktionssystem for overtrædelse af reglerne i køre- og hviletidsforordÂningen, ligesom det blev foreslÃ¥et at indføre hjemmel til frakendelse af førerretten for alvorlige overtrædelser af reglerne. Der blev i den forbindelse endvidere henvist til, at der ogsÃ¥ med hensyn til andre overtrædelser af færdselsloven er fastsat bøder, som gradueres efter grovheden af overtrædelsen.
Justitsministeren fremsatte på grundlag af Rigsadvokatens redegørelse et lovforslag (L 153, Folketinget 2004-05, 2. samling), der på de fleste punkter bygger på forslagene i redegørelsen.
De nye regler om sanktioner for overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid trÃ¥dte i kraft den 1. september i Ã¥r, jf. lov nr. 557 af 24. juni 2005 om ændring af færdselsloÂven og pasloven (Knallerter, køre- og hviletid og nedsættelse af gebyret for børnepas m.v.).
For sÃ¥ vidt angÃ¥r overtrædelser af køre- og hviletidsforordningen indebærer de nye sanktioner, at der er indført et gradueret sanktionssystem, sÃ¥ledes at bøden for en fører fastsættes til 100 kr. for hver gang, den fastsatte grænse for køretid eller hviletid overÂskrides med 1 pct. Bøden for vognmanden fastsættes til det dobbelte. Der er dog samÂtidig fastsat en generel tolerancegrænse pÃ¥ 5 procent, sÃ¥ledes at der kun rejses tiltale, hvis overskridelsen har været pÃ¥ 5 procent eller mere.
Da der er tale om et gradueret sanktionssystem, er der ikke fastsat en maksimumbøde, men det er i bemærkningerne til lovforslaget anført, at domstolene ikke er afskÃ¥ret fra i særlige tilfælde ud fra en konkret, individuel vurdering at fravige de angivne bødeÂtakster i den enkelte sag i op- eller nedadgÃ¥ende retning. I de tilfælde, hvor bøden er fastsat ved sammenlægning af flere bødestraffe (kumulation), følger det af færdselsloÂvens § 118 a, stk. 5, at færdselslovens regler om sammenlægning af bødestraffe kan fraviges, nÃ¥r særlige grunde taler herfor.Â
For sÃ¥ vidt angÃ¥r frakendelse af førerretten for overtrædelse af forordningen om køre- og hviletid følger det nu af færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 5, at føreren frakendes føÂrerretten betinget, hvis bestemmelserne er overtrÃ¥dt med mere end 30 procent. Dermed svarer reglerne om frakendelse af førerretten for overtrædelse af reglerne i forordninÂgen om køre- og hviletid til reglerne om frakendelse af førerretten for overtrædelse af reglerne om tilladt totalvægt, jf. færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 4.
Som det er anført i pkt. 3.2.2.2.1. i bemærkningerne til lovforslaget, indebærer komÂpleksiteten i regelsættet, at forhold, som – isoleret betragtet – udgør mindre overskriÂdelser, pÃ¥ grund af samspillet mellem reglerne kan betyde en endog ganske betydelig overskridelse af reglerne. Som eksempel nævnes i bemærkningerne tilfælde om overÂskridelse af reglerne om daglig køretid, som højst mÃ¥ udgøre 10 timer mellem to dagÂlige hvileperioder eller én daglig eller én ugentlig hvileperiode. Hvis en fører efter en daglig køretid pÃ¥ 10 timer afholder et hvil pÃ¥ 7 timer og derefter pÃ¥ ny kører 10 timer, vil hviletiden pÃ¥ 7 timer ikke afslutte den periode, inden for hvilken den samlede køÂretid opgøres, selv om tolerancegrænsen pÃ¥ 5 procent anvendes. Den samlede køretid vil i dette eksempel være pÃ¥ 20 timer, hvilket svarer til en overskridelse af den daglige køretid pÃ¥ 100 procent.
Derfor følger det af bemærkningerne, at der i forhold til frakendelse af førerretten er fastsat særlige tolerancegrænser, sÃ¥ledes at frakendelse af førerretten kun bør ske, hvis køretiden eller hviletiden isoleret set er overskredet med mere end 30 procent. I det nævnte eksempel ovenfor, hvor føreren efter en daglig køretid pÃ¥ 10 timer afholder et hvil pÃ¥ 7 timer og herefter pÃ¥ ny kører 10 timer, vil reglerne om køretid isoleret set ikke være overskredet. Da hvileperioden pÃ¥ 7 timer svarer til en overskridelse af regÂlerne om daglig hviletid pÃ¥ 12,5 procent, vil der i dette eksempel ikke ske frakendelse af førerretten for overtrædelse af reglerne om daglig hviletid, idet hviletiden isoleret set ikke er overskredet med mere end 30 procent.
En tilsvarende regel, hvorefter førerretten frakendes, hvis reglerne isoleret set er overÂskredet med mere end 30 procent, gælder ogsÃ¥ ved overtrædelse af reglerne om køreÂtid uden pauser, sÃ¥ledes at der sker frakendelse, hvis der er afholdt en pause, der er mere end 30 procent for kort i forhold til den foreskrevne varighed.
I forbindelse med udarbejdelsen af Rigsadvokatens redegørelse om sanktionssystemet for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne blev det overvejet, om overtrædelser af kontrolapparatforordningen kan opdeles i mere undskyldelige overtrædelser og i overtrædelser, der mÃ¥ antages at blive begÃ¥et bevidst for at hindre kontrol af køre- og hviletidsreglerne. Da denne opdeling imidlertid er vanskelig at gennemføre, blev det foreslÃ¥et, at alle overtrædelser straffes ens, og det blev samtidig foreslÃ¥et at forhøje bøden for overtrædelser af kontrolapparatforordningen til 3.000 kr. til føreren og 6.000 kr. til vognmanden. Endvidere blev det foreslÃ¥et, at der ikke skal gælde en højere bøde i gentagelsestilfælde. Baggrunden for forslaget om forhøjelse af bødeniveauet var, at overholdelse af reglerne i kontrolapparatforordningen er af afgørende betydning for muligheden for at gennemføre kontrol med overholdelse af reglerne i køre- og hvileÂtidsforordningen, og at det ikke mÃ¥ kunne betale sig at overtræde reglerne i kontrolapÂparatforordningen med henblik pÃ¥ at undgÃ¥ straf for overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid.
Det blev endvidere efter principperne i klippekortordningen foreslÃ¥et, at tre overtræÂdelser af reglerne i kontrolapparatforordningen bør udløse en betinget frakendelse af førerretten.
Justitsministeriet tiltrådte Rigsadvokatens anbefalinger, og de nugældende regler er derfor udformet i overensstemmelse hermed.
De sanktioner, som blev gennemført ved lov nr. 557 af 24. juni 2005 og trÃ¥dte i kraft den 1. september 2005, indgÃ¥r i Rigsadvokatmeddelelse nr. 4/2000 om sanktionspÃ¥Âstande mv. i færdselssager, sÃ¥ledes at anklagemyndigheden i forbindelse med overtræÂdelser af reglerne om køre- og hviletid nedlægger pÃ¥stand i overensstemmelse med de sanktioner, der fremgÃ¥r af bemærkningerne til lovforslaget.
Da de nye sanktioner kun har haft virkning i fire måneder, er det min opfattelse, at det endnu er for tidligt at vurdere, om de skærpede sanktioner, herunder muligheden for frakendelse af førerretten, har haft den tilsigtede effekt.
Jeg kan i den forbindelse i øvrigt henvise til, at Rigspolitichefen har oplyst, at politiet i forÂbindelse med indførelse af de skærpede sanktioner er blevet anmodet om at udvise den nødvendige konduite i særdeleshed i forbindelse med overtrædelsestyper, der ikke tidÂligere er blevet rejst sigtelse for. Denne overgangsordning er fastholdt indtil videre og indebærer, at overtrædelser, der før 1. september 2005 ikke medførte rapportoptagelse, indtil videre som udgangspunkt afgøres med pÃ¥tale og vejledning. Repræsentanter fra den samlede vejtransportbranche er pÃ¥ et møde hos Rigspolitichefen den 9. november 2005 orienteret herom.
Rigspolitichefen har oplyst følgende:
â€For sÃ¥ vidt angÃ¥r informations- og kontrolkampagner kan det oplyses, at RigsÂpolitichefen i perioden september til primo december 2005 har deltaget i 23 inforÂmationsmøder arrangeret af organisationerne. Det skønnes, at der har deltaget ca. 3.700 chauffører og vognmænd i møderne. Endvidere har Rigspolitichefen bÃ¥de før og efter reglernes ikrafttræden besvaret en lang række skriftlige og telefoÂniske henvendelser vedrørende køre- og hviletidsregelsættet.â€
Rigspolitichefen har oplyst, at man i forbindelse med landevejskontrol kontrollerer sÃ¥vel danske som udenlandske køretøjer. Konstateres det, at føreren af et køretøj, der er indregistreret i udlandet, har overtrÃ¥dt køre- og hviletidsreglerne, udstedes et bødeÂforelæg. Hvis bÃ¥de føreren og køretøjet er hjemmehørende i udlandet, kan køretøjet tilbageholdes af politiet, indtil forskyldte bøder mv. er betalt, jf. færdselslovens § 120.
Det følger af færdselslovens § 118, stk. 9, at der for overtrædelse af forskrifter, der udÂstedes i medfør af § 86 a om køre- og hviletid, kan pÃ¥lægges ejeren eller brugeren af køretøjet bødeansvar, selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes ham som forsætlig elÂler uagtsom. Der er tale om et sÃ¥kaldt objektivt individualansvar.
I forbindelse med standsning er det alene føreren, der sigtes, idet den udenlandske ejer ikke er til stede og derfor ikke kan sigtes for overtrædelsen. Oplysninger om den transÂportvirksomhed, der er førerens arbejdsgiver, fremgÃ¥r imidlertid af den rapport, som sendes til den politikreds, hvor forseelsen er begÃ¥et, og det er denne politikreds, der afgør, hvad der skal foretages i forhold til virksomhedsejeren.
Jeg kan dog generelt om mulighederne for at strafforfølge udenlandske transportvirkÂsomheder oplyse, at politikredsen kan sende et bødeforelæg til virksomhedsejeren i det land, hvor ejeren er hjemmehørende, men virksomhedsejeren er ikke forpligtet til at betale bøden.
Politikredsen kan endvidere indkalde virksomhedsejeren til retsmøde her i landet. Hvis virksomhedsejeren ikke møder, vil det efter omstændighederne være muligt, at den pÃ¥gældende kan dømmes som udebleven, hvis han har fÃ¥et underretning om retsÂmødet og samtidig modtager underretning om, at han i tilfælde af udeblivelse kan dømmes i overensstemmelse med anklageskriftet. I tilfælde, hvor en udenlandsk virkÂsomhedsejer er dømt i Danmark for en overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne, herÂunder ved en udeblivelsesdom, kan dommen søges fuldbyrdet i den pÃ¥gældendes hjemland.
Endvidere kan politikredsen anmode det land, hvor virksomhedsejeren er hjemmehøÂrende, om at overtage strafforfølgningen i sagen.
Det afhænger af de nationale regler i det land, hvor virksomhedsejeren er hjemmehøÂrende, om det pÃ¥gældende land kan yde bistand i forbindelse med strafforfølgningen, herunder om det pÃ¥gældende land kan overtage strafforfølgningen. Det tilføjes i den forbindelse, at der er en række lande, som ikke har regler om objektivt ansvar for overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid, hvilket kan betyde, at det pÃ¥gældende land ikke kan yde bistand i forbindelse strafforfølgningen.
Det tilføjes, at EU-medlemsstaterne med vedtagelsen den 24. februar 2005 af RÃ¥dets rammeafgørelse om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse pÃ¥ bødestraffe er blevet enige om at indføre en forenklet og mere effektiv procedure mellem EU-medlemsstaterne i forbindelse med anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser om bøÂdestraf. Rammeafgørelsen, der skal være gennemført i EU-medlemsstaterne inden den 22. marts 2007, indebærer, at afgørelser om bødestraf truffet i en medlemsstat som udgangspunkt skal anerkendes af den medlemsstat, der skal gennemføre afgørelsen, uden yderligere formaliteter og gennemføres omgÃ¥ende pÃ¥ samme mÃ¥de, som hvis der havde været tale om en national afgørelse. Rammeafgørelsen er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1434 af 22. december 2004 om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelÂser i Den Europæiske Union.â€
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at ministeriet pÃ¥ baggrund af den kritik, der har været rejst af de nye skærpede sanktioner for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne, vil indkalde de berørte organisationer og myndigheder til et møde med henblik pÃ¥ drøftelse af de nævnte problemstillinger.Â