Besvarelse  af  spørgsmål  nr.    73  (Alm.  del),  som  Folke- tingets  Retsudvalg  har  stillet  til  indenrigs-  og  sund- hedsministeren den 14. november 2005 Spørgsmål    73: "Ministeren bedes redegøre for de aftaler, der er indgået mellem stat, amter (regioner)  og kommuner  om fordeling  af  arbejdspladser  i  forbindelse  med kommunalreformen, evt. i form af et Danmarkskort, hvoraf den geografiske fordeling fremgår" Svar: Jeg kan oplyse, at fordelingen af ansatte i forbindelse med de opgaveflyt- ninger, der sker ved kommunalreformen den 1. januar 2007, herunder for- delingen af samtlige ansatte i amtskommunerne, HS og HUR, er reguleret af  lov  nr.  539  af  24.  juni  2005  om  visse  proceduremæssige  spørgsmål  i forbindelse med kommunalreformen (procedureloven). Det  fremgår  af procedureloven,  at  den  myndighed,  hvorfra  der  overføres opgaver, udarbejder et udkast til en samlet aftale mellem på den ene side den myndighed, hvorfra der overføres opg aver, og på den anden side den eller de myndigheder, hvortil myndighedens opgaver overføres, om ford e- lingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte. Det  fremgår  endvidere  af  procedureloven,  at  den  myndighed,  hvorfra  der overføres opgaver senest   den 1. januar 2006 forelægger det udarbejdede aftaleudkast  for  den  eller  de  myndigheder,  hvortil  myndighedens  opgaver overføres.  Der indkaldes herefter til forhandlinger mellem de berør te myn- digheder  med  henblik  på,  at  der  inden  den  1.  april  2006  kan  indgås  en samlet aftale mellem på den ene side den myndighed, hvorfra der overfø- res opgaver, og på den anden side den eller de myndigheder, hvortil myn- dighedens opgaver overføres om fordelin gen af aktiver og passiver, rettig- heder og pligter samt ansatte. Der  oprettes  den  1.  januar  2006  et  delingsråd for Københavns  og  Fred e- riksborg amter samt Københavns, Frederiksberg og Bornholms kommuner, et delingsråd for Vestsjællands, Storstrøms og Roski  lde amter, et delings- råd for Sønderjyllands, Ribe og Fyns amter, et delingsråd for Århus, Vejle og Ringkøbing amter og et delingsråd for Nordjyllands og Viborg amter. Delingsrådene behandler sager om fordelingen af aktiver og passiver, ret- tigheder  og  pligter  samt  ansatte,  der  overføres  fra  amtskommuner  og kommuner, der er beliggende inden for delingsrådets område. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 6. december 2005 Kontor: 1.ø.kt. J.nr.: 2005-2415-42 Sagsbeh.: NFH Fil-navn: Dokument 3
2 Skulle det ikke være muligt at opnå enighed mellem afgivende og modt a- gende myndigheder inden 1. april 2006 kan vedkommende delingsråd en- ten  kræ ve  forhandlingerne  genoptaget  eller  indkalde  repræse ntanter  for myndighederne til forhandling. Delingsrådet fremsætter et mæ glingsforslag til en samlet aftale mellem den afgivende og modtagende myndighed, hvis der ikke under forhandlingerne er opnået enighed om en aftale. Er der ikke inden den 1. juni 2006 opnået enighed  mellem  den  afgivende  og  den  modtagende  myndighed  ved  for- handlinger  eller  mægling træffer  delingsrådet   inden  den  15. juni  2006  be- slutning  om fordelingen af  aktiver  og  passiver,  rettigheder  og  pligter samt ansatte. Som det fremgår af ovenstående har der endnu ikke været frist for de afgi- vende myndigheders udarbejdelse af aftaleudkast til fordeling af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte. Der er således ikke på nuvæ- rende tidspunkt indgået aftaler om fordelingen af blandt andet ansatte. Jeg kan dog oplyse, at der på områder, som ikke er reguleret af procedure- loven, er indgået enkelte aftaler om fordeling af ansatte. Finansministeriet har således oplyst følge nde: ”Som led i kommunalreformen har Socialministeriet den 1. juli 2005 overta- get  Udviklingscenter  for  Specialrådgivning  fra  Amtsrådsforeningen  og  Kø- benhavns og Frederiksberg kommuner med henblik på, at centret frem til 1. januar 2007 bistår Socialministeriet med etablering og oprettelse af Videns- og Specialrådgiverfunktionen VISO, som oprettes i medfør af kommunalr e- formen.  Socialministeriet  har  samtidig  overtaget  de  amtslige  opgaver,  der hidtil har væ ret varetaget af centret. VISO bliver placeret i Odense. Denne aftale indebærer overflytning af 7 årsværk fra Udviklingscentret for Specia l- rådgivning til Socialministeriet. Endvidere  er  der  en  forståelse  mellem  Finansministeriet  og  Amtsrådsfor- eningen  om  overflytning  af  et  antal  årsværk til  staten.  Det forventes  såle- des, at der fra Amtsrådsforeningen pr. 1. januar 2006 skal overføres 1 års- værk til Kulturminist eriet vedrørende turnerende børne  - og ungdomsteatre, 1  årsværk  til  Undervisningsministeriet  vedrørende  uddannelsesstatistik  og pr. 1. juni 2006 4-5 årsværk til Miljømini  steriet vedrørende amternes fælles miljøportal. Pr. 1. januar 2007 forve ntes yderligere et mindre antal årsværk overført til Personalest yrelsen vedrørende forhandling om overenskomster og aftaler for personale, hvis opgaver overgår fra amterne til staten. Aftalen er endnu ikke underskrevet af parterne.” Jeg kan endvidere oplyse, at udmøntningen af kommunalreformen på ska t- te- og inddrivelsesområdet er sket allerede med etableringen af SKAT den 1. november 2005. Fordelingen af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte på skatte- og inddrivelsesområdet er reguleret i lov nr. 427 af 6.  juni  2005,  Skatteforvaltningsloven.  Jeg  har  derfor  hos  Skatteministeriet
3 indhentet bidrag til besvarelse af Retsudvalgets spørgsmål for så vidt angår skatte- og inddrivelsesområdet. Skatteministeriet har i anledning af Retsudvalgets spørgsmål oplyst følge  n- de: ”I forbindelse med etableringen af SKAT er de kommunale skatte- og ind- drivelsesopgaver overflyttet fra kommunerne til staten. Der er dog bevaret visse borgerrettede service- og ekspeditionsopgaver på skatteområdet i de kommunale borgerserviceenheder. SKAT  er  etableret  med  30  skattecentre  samt  et  betalingscenter  og  fire kundecentre. Dertil kommer 16 ankenævnssekretariater. Den  fysiske  placering  af  de  næv nte  enheder  blev  fastlagt  i  den  såkaldte udmøn tningsplan,  september  2004,  der  blev  aftalt  mellem  regeringen  og Dansk Folkeparti. Placeringen  af  enheder  blev  fortrinsvis  besluttet  ud  fra,  at  eksisterende større enheder skulle bevares. Dertil kommer dog, at  placeringen af skatte- centre  mv.  skulle  ses  i  sammenhæng  med  placeringen  af  andre  statslige arbejdspladser, og at forligspartierne med aftalen ønskede at bidrage til en mere ligelig regional fordeling af statslige arbejdspladser. Nedenfor er vist en oversigt over placeringen af told- og skatteregioner før 1. november 2005 og placeringen af skattecentre efter denne dato. Over- sigten kan give et indtryk af de flytninger af arbejdspladser, der finder sted på  skatteområdet.  Oversigten  er  visse  steder  suppleret  med  oplysninger om kommunale ligningscentre eller skattesamarbejder i perioden frem til 1. november 2005 samt enkelte andre bemærkninger. Det bemærkes, at der før 1. november 2005 var yderligere kommunale li  g- ningscentre  og  skattesamarbejder,  samt  at  skattecentrene  midlertidigt  er fordelt på knap 90 lokaliteter, idet der bl.a. under hensyntagen til eksiste- rende  aftaler  om  lejemål  mv. ikke  har  været  praktiske  muligheder  for  at samle skattecentrene fysisk 30 steder. Det forventes, at den fysiske sam- ling af skattecentrene på 30 steder kan finde sted i løbet af  de kommende år.
4 Skattecentre  mv.  efter  1. november 2005. Told- og skatteregioner Før 1. november 2005 Bemærkninger Ballerup Ballerup Tillige   et   ligningscenter   i Ballerup   før   1.   november 2005. Billund Vejle Vejle     ny     ’regionshoved- stad’,   et   ligningscenter   i Billund    før    1.    nove mber 2005. Bornholm Bornholm Esbjerg Esbjerg Tillige   et   ligningscenter   i Esbjerg   før   1.   november 2005. Fredensborg Et    ligningscenter    i    Fre- densborg  før  1.  nove mber 2005. Frederiksberg Frederikssund Skattesamarbejde  i  Frede- rikssund   før   1.   n ovember 2005. Grenaa Haderslev Haderslev Tillige  et  skattesamarbejde i  Haderslev  før  1.  nove m- ber 2005. Helsingør Herning Herning Tillige  et  skattesamarbejde i  Herning  før   1.  november 2005. Hillerød ny ’regionshovedstad’ Hjørring   (tillige   kundece n- ter) Frederikshavn Tillige   et   ligningscenter   i Hjørring   før   1.   november 2005,  samt  et  skattesam- arbejde i Frederikshavn. Holbæk Kalundborg Skattesamarbejde    i    Hol- bæk før 1. novem  ber 2005. Horsens Horsens Hvidovre Høje -Taastrup Høje -Taastrup Tillige   et   ligningscenter   i Høje -Taastrup   før   1.   n o- vember 2005. Korsør Korsør København København Køge Køge Tillige   et   ligningscenter   i Køge    før    1.    november 2005. Maribo Maribo Tillige   et   ligningscenter   i Maribo   før   1.   november 2005. Middelfart Nærum Nærum Tillige   et   ligningscenter   i Nærum   før   1.   november 2005. Næstved Næstved Skattesamarbejde  i  Næs t- ved før 1. nove mber 2005. Odense   (tillige   kundecen- ter) Odense Randers Randers
5 Ribe (kundecenter) Indgik   i   et   ligningscenter placeret  i  Vejen  før  1.  n o- vember 2005. Ringkøbing   (betalingsce n- ter) Roskilde  (tillige  kundecen- ter) Tillige   et   ligningscenter   i Roskilde  før  1.  nove mber 2005. Skive Viborg ny ’regionshovedstad’, skattesamarbejde  i  Viborg før 1. november 2005. Struer Holstebro Et   ligningscenter   i   Struer før 1. november 2005. Svendborg Svendborg Tillige  et  skattesamarbejde i  Svendborg  før  1.  nove m- ber 2005. Thisted Thisted Tønder Sønderborg Skattesamarbejde i Tø nder før 1. november 2005. Aalborg Aalborg Tillige  et  skattesamarbejde i  Aalborg  før  1.  n ovember 2005. Århus Århus Oversigten viser, at følgende kommuner har mistet en told - og skatteregion, uden at der er placeret et skattecenter: Med kompensation i form af ’nyt regionshovedsæde’: Hillerød Vejle Viborg Uden kompensation i form af ’nyt regionshovedsæde’: Frederiksberg Frederikshavn Helsingør Holstebro Hvidovre Kalundborg Sønderborg Tilførsel af skattecenter uden forudgående told - og skatteregion: Hjørring Fredensborg Frederikssund Struer Holbæk Middelfart Tønder Billund
6 Skive Grenaa Ringkøbing På nær Middelfart, Skive, Grenaa og Ringkøbing har der været kommunale ligningscentre eller skattesamarbejder de pågældende steder.” Til udvalgets orientering vedlægges som bilag 1 kort over den geografiske placering  af  de  statslige  enheder  og  fem  regionshovedsæder  fra  den  u d- møntningsplan, der blev truffet aftale om mellem regeringen og Dansk Fo l- keparti i september 2004.