12-12-05 Justitsministeriet Lovafdelingen Dato:   10. november 2005 Dok.:   AJA40068 Strafferetskontoret - 1 - Udkast til tale til brug ved besvarelse af samrådsspørgsmål H af 7. no- vember 2005 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del) torsdag den 10. november 2005 Spørgsmål: ”Ad det af ministeren oversendte notat om visitations- ordning for seksualforbrydere (alm. del – bilag 50): Ministeren bedes redegøre nærmere for notatet og de påtænkte ændringer i visitationsordningen. Ministe- ren bedes herunder
- 1.  redegøre for de forringelser i visitationsprak- sis, som ændringerne medfører, herunder i re- lation til den nuværende ordning. 2.  redegøre for de påtænkte ændringer set i for- hold til konklusioner og anbefalinger i rappor- ten fra marts 2004 om Forsøgsordningen ved- rørende en forstærket behandlingsindsats over for de personer, der er dømt for seksualforbry- delser. 3.  redegøre for eksperters vurdering af de på- tænkte ændringer i visitationsordningen.” 1. DenotatsoesendtiFolketingetRetsudvali oktober i år, indeholder som bekendt en redegørelse for Justitsministeriets  overvejelser  om  visitationsordningen for  seksualforbrydere  på  Anstalten  ved  Herstedvester. Herunder omtales  overvejelser  om en  række  tiltag,  der kan  bidrage  til  at  nedbringe  ventetiden  til  visitations- ordningen.
- Som det fremgår af notatet, er den normalt accepterede ventetid  til  visitationsafdelingen  2  måneder.  Hen  over sommeren  er  der  imidlertid  sket  det,  at  ventetiden  er steget til 4 måneder. Årsagen til den forlængede vente- tid er en øget tilgang af dømte til visitationsordningen. Det gælder navnlig for så vidt angår gruppen af dømte med  korte  straffe  på  mellem  30  dage  og  3  måneders ubetinget fængsel. Jeg vil  i det  følgende redegøre nærmere for de enkelte tiltag, der - som det fremgår af notatet - vil blive foreta- get med henblik at nedbringe de aktuelle ventetider. 2.  Med  hensyn  til  det  første  spørgsmål  om  eventuelle forringelser  i  visitationspraksis  i  forhold  til  den  nuvæ- rende  ordning  vil  jeg  gerne  understrege,  at  hensigten med de nye tiltag ikke er at udhule eller forringe visita- tionsordningen. Tiltagene  i  forhold  til  den  voksende  gruppe  af  dømte
- med  korte  straffe  på  mellem  30  dage  og  3  måneders ubetinget fængsel iværksættes i første række for at opnå en hensigtsmæssig udnyttelse af visitationsordningen. Dernæst bygger tiltagene på en individuel vurdering af den   enkelte   dømtes   behandlingsbehov.   Som   jeg   vil komme  ind  på  senere,  gælder  det  både med  hensyn  til gruppen af indsatte med korte straffe på mellem 30 dage og 3 måneders ubetinget fængsel og gruppen af indsatte med lidt længere straffe i intervallet fra 3 måneder til 1 års ubetinget fængsel, som også berøres af ændringerne. 3. Melaminkorredegørfodenkelttiltaog de overvejelser, der ligger bag. Den første ændring i visitationsordningen, som omtales i notatet fra oktober i år, indebærer, at dømte med korte straffe – det vil sige straffe på mellem 30 dage og 3 må- neders  ubetinget  fængsel  –  fremover  ikke  omfattes  af visitationsordningen.
- Som det fremgår af notatet, varer et ophold på visitati- onsafdelingen typisk 4-6 uger. En indsat med en straf på f.eks.  60  dage  vil  typisk  kun  have  et  par  uger  til  at  få iværksat og gennemført en behandling. Erfaringen viser, at det er meget få, der kan nå at komme i behandling og endnu  færre,  der  fortsætter  på  frivilligt  grundlag  efter løsladelsen. Derfor ser jeg ikke, at der er nogen grund til at lade disse dømte optage plads på Anstalten ved Her- stedvester på en højt specialiseret afdeling. Desuden lægges der i notatet jo op til, at der – selv for dømte med meget korte straffe – gennemføres en scree- ning af alle sager. Hvis man ved screeningen vurderer, at en dømt har et åbenbart behov for at begynde på visi- tationsafdelingen,  så  vil  der  stadig  være  mulighed  for det. Den første af de ændringer, som beskrives i notatet, sig- ter altså primært på at undtage den voksende gruppe af
- dømte, som alligevel ikke kan nå at få noget udbytte af et  ophold  på visitationsafdelingen. Ændringen  vil sam- tidig  sikre,  at  dømte,  der  har  et  åbenbart  behov  for  at begynde på visitationsafdelingen, fortsat vil kunne gøre det. 4.  Med  hensyn  til  gruppen  af  dømte  med  lidt  længere straffe – det vil sige i intervallet mellem 3 måneder og 1 års ubetinget fængsel – vil jeg gerne understrege, at ud- gangspunktet som hidtil er, at der skal ske visitation på Anstalten ved Herstedvester. Fremover  vil  der  imidlertid  også  være  mulighed  for  i undtagelsestilfælde  at  visitere  dømte  i  denne  gruppe ambulant. Ved ambulant visitation forstås, at den dømte påbegyn- der sin afsoning typisk i et åbent fængsel. En behandler fra Anstalten ved Herstedvester tager herefter ud til den dømte  og  afholder  en  samtale  –  eller  efter  behov  flere
- samtaler – med henblik på at afdække, hvilke mulighe- der  der  skønnes  at  være  for  behandling  af  den  dømte. Den dømte vil også kunne indkaldes til ambulante sam- taler på visitationsafdelingen. Ambulant  visitation vil  kunne være nødvendig  i  perio- der, hvor der forekommer en meget stor stigning i antal- let  af  dømte,  som  ikke  lader  sig  håndtere  inden  for rammerne af visitationsafdelingens normale kapacitet. En sådan ambulant visitation vil i øvrigt som nævnt og- så blive foretaget af det særligt uddannede personale på anstalten. Ved at anvende ambulant visitation i disse undtagelses- vise tilfælde undgås det, at seksualforbrydere i gruppen af dømte med straffe mellem 3 måneder og 1 års fæng- sel  i  spidsbelastningssituationer  kommer  til  at  befinde sig på fri fod i længere tid, inden der bliver plads til dem på visitationsafdelingen.
- Jeg skal dog igen understrege, at muligheden for ambu- lant  visitation  af  disse  dømte  kun  tænkes  anvendt  som en  løsning  på  akutte  kapacitetsproblemer,  og  at  ud- gangspunktet altså er, at der fortsat skal ske visitation på afdelingen i Anstalten ved Herstedvester. 5.  For  god  ordens  skyld  vil  jeg  i  tilknytning  hertil  be- mærke, at der for gruppen af dømte med mere end 1 års fængsel  ikke  vil  ske  nogen  ændringer  i  forhold  til  den nuværende ordning. 6. Mehensytirapportefrmart200oForsøgs- ordningen  vedrørende  en  forstærket  behandlingsindsats over for de personer, der er dømt for seksualforbrydel- ser, kan jeg oplyse, at der tale om den såkaldte slutrap- port,  hvori  både  visitationsordningen  og  den  behand- lingsordning, som knytter sig hertil, er blevet evalueret. Jeg  er  opmærksom  på,  at  slutrapporten  indeholder  en
- anbefaling om at sikre den nødvendige kapacitet for at alle seksualforbrydere, der idømmes ubetinget fængsels- straf,  vil  kunne  visiteres  under  ophold  i  Anstalten  ved Herstedvester. Jeg mener ikke, at de beskrevne ændringer i visitations- ordningen strider mod denne anbefaling. Som nævnt  sigter  den  første  af  de  ændringer,  som be- skrives i notatet, på at undtage den voksende gruppe af dømte  med  straffe  på  mellem  30  dage  og  3  måneder, som alligevel ikke kan nå at få noget udbytte af et op- hold  på  visitationsafdelingen.  Ændringen  vil  samtidig sikre, at indsatte blandt disse dømte, som har et åbenbart behov for at begynde på visitationsafdelingen, fortsat vil kunne gøre det. Jeg  mener,  at  det  er  forsvarligt  at  undtage  de  korttids- dømte fra den automatiske visitationsordning.
1- Dette skaber samtidig mulighed for at koncentrere bru- gen af anstaltens kapacitet omkring de indsatte, der kan få udbytte af ordningen – det vil sige dømte med straffe på  over  3  måneders  fængsel.  Her  er  udgangspunktet som  hidtil,  at  der  skal  ske  visitation  på  Anstalten  ved Herstedvester.  Fremover  vil  der  i  perioder  med  akutte kapacitetsproblemer dog også være mulighed for i und- tagelsestilfælde at visitere dømte i gruppen med straffe på mellem 3 måneder og 1 år ambulant. 7. Tidesidstdeaspørgsmålekajeoplyseade tiltag, som fremgår af notatet, naturligvis er udarbejdet i samarbejde med Anstalten ved Herstedvester og de sag- kyndige på visitationsafdelingen. 8. Herudovekajeoplyseajenaturligvivifølge situationen nøje. Med gennemførelsen af de tiltag, som omtales i notatet fra oktober i år, forventes det, at problemet med stigen-
1- de ventetider kan afhjælpes. Hvis  der  imidlertid  skulle  forekomme  en  mere  perma- nent forøgelse i tilgangen af seksualforbrydere til visita- tionsordningen,  som  går  ud  over  det,  der  kan  rummes inden  for  ordningen  med  de  her  beskrevne  ændringer, vil der blive iværksat en udvidelse af kapaciteten på vi- sitationsafdelingen. 9.  Afslutningsvisvijeg  i  øvriggøropmærksopå, at  der  også  tidligere  er  iværksat  ambulant  visitation  af visse  dømte  seksualforbrydere  med  henblik  på  at  ned- bringe ventetiden til visitationsafdelingen. Som det fremgår af notatet, er Retsudvalget i disse til- fælde  blevet  orienteret  om  de  foranstaltninger,  der  har været iværksat med henblik på at nedbringe ventetiden til visitationsordningen, og om baggrunden herfor.
1- [Hvis  der  spørges  til,  om ændringerne  i  visitationsord- ningen kræver lovændring] Spørgsmålet om, hvorvidt ændringerne i visitationsord- ningen kræver en lovændring, har været overvejet i Ju- stitsministeriet.  Resultatet  af  overvejelserne  er,  at  æn- dringerne i  ordningen  kræver  en  ændring  af  anbringel- sesbekendtgørelsen,  men  derimod  ikke  af  straffuldbyr- delsesloven. Visitationsordningen er ikke reguleret i bestemmelserne i straffuldbyrdelsesloven. Derimod er planerne for etab- leringen  af visitationsafdelingen  på Anstalten  ved  Her- stedvester omtalt  i  forarbejderne  til  loven  fra 1997  om en  forstærket  indsats  mod  seksualforbrydelser.  Det  er også en del af baggrunden for, at Retsudvalget ved tidli- gere lejligheder – og altså senest ved notatet fra oktober i år – er blevet underrettet om ændringer i ordningen.