Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels- og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-150-0132 Dok.: NIW40384 Besvarelse af spørgsmål nr. 66 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del). Spørgsmål: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20/9-05 fra Østjyllands Vognmands- forening, jf. REU alm. del – bilag 10, vedrørende indførelse af bødekatalog for vognmænd- og chaufførers overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne.” Svar: Østjyllands Vognmandsforenings henvendelse af 20. september 2005 omhandler de skærpede bøder for overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne. Justitsministeriet kan oplyse, at der i de seneste par år er blevet gennemført en lang række tiltag på ministeriets område, der alle har til formål at få den enkelte borger til at køre med større om- tanke og udvise større ansvarlighed i trafikken. Den seneste ændring af færdselsloven (lov nr. 557 af 24. juni 2005), der bl.a. indfører et skærpet bødesanktionssystem og mulighed for frakendelse af førerretten ved grovere eller gentagne over- trædelser af køre- og hviletidsreglerne, hører til blandt disse tiltag.   Baggrunden for skærpelsen af sanktionsniveauet er, at grovere overtrædelser af køre- og hvile- tidsreglerne er til stor fare for færdselssikkerheden. Lovforslaget har – inden det blev vedtaget af et enigt Folketing – været sendt i en meget bred høring, og bemærkningerne fra transporterhvervet er blevet inddraget i Justitsministeriets arbejde med regelsættet. Østjyllands Vognmandsforening omtaler i henvendelsen en række overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet, som efter Østjyllands Vognmandsforenings opfattelse er bagatelagtige, og hvor bøderne er disproportionale. Dette gælder bl.a. en manglende angivelse af slutkilometer på dia- gramarket.  
- Justitsministeriet kan tilslutte sig, at overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet ikke i sig selv indebærer en færdselssikkerhedsmæssig risiko. Sådanne overtrædelser er imidlertid af helt afgø- rende betydning for, om politiet kan kontrollere overholdelsen af reglerne om køre- og hviletid.    Rigsadvokaten har vurderet, at det ikke på forhånd er muligt at sondre mellem forskellige typer af overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet, idet alle typer af overtrædelser principielt kan være medvirkende til at hindre politiets kontrol af reglerne om køre- og hviletid. Dette gælder, uanset om den manglende oplysning i det konkrete tilfælde – f.eks. en manglende angivelse af slutkilometer på diagramarket – skyldes en forglemmelse eller bevidst er undladt for at hindre kontrollen med overholdelsen af reglerne om køre- og hviletid. De skærpede bødesanktioner for overtrædelse af reglerne om kontrolapparatet er derfor udformet således, at alle overtrædelser straffes ens.   Bødernes størrelse skal i øvrigt ses i sammenhæng med, at der er tale om overtrædelser, der be- gås i erhvervsforhold, og at bøderne bør være af en sådan størrelsesorden, at de skærpede sankti- oner kan forventes at få en præventiv effekt.   På denne baggrund finder Justitsministeriet ikke, at der på nuværende tidspunkt er grundlag for at foretage justeringer i sanktionsniveauet.