Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels- og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2005-150-0132
Dok.:
NIW40384
Besvarelse af spørgsmål nr. 66
6 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20/9-05 fra Østjyllands Vognmands-
forening, jf. REU alm. del bilag 10, vedrørende indførelse af bødekatalog for
vognmænd- og chaufførers overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne.
Svar:
Østjyllands Vognmandsforenings henvendelse af 20. september 2005 omhandler de skærpede
bøder for overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne.
Justitsministeriet kan oplyse, at der i de seneste par år er blevet gennemført en lang række tiltag
på ministeriets område, der alle har til formål at få den enkelte borger til at køre med større om-
tanke og udvise større ansvarlighed i trafikken.
Den seneste ændring af færdselsloven (lov nr. 557 af 24. juni 2005), der bl.a. indfører et skærpet
bødesanktionssystem og mulighed for frakendelse af førerretten ved grovere eller gentagne over-
trædelser af køre- og hviletidsreglerne, hører til blandt disse tiltag.
Baggrunden for skærpelsen af sanktionsniveauet er, at grovere overtrædelser af køre- og hvile-
tidsreglerne er til stor fare for færdselssikkerheden.
Lovforslaget har inden det blev vedtaget af et enigt Folketing været sendt i en meget bred
høring, og bemærkningerne fra transporterhvervet er blevet inddraget i Justitsministeriets arbejde
med regelsættet.
Østjyllands Vognmandsforening omtaler i henvendelsen en række overtrædelser af reglerne om
kontrolapparatet, som efter Østjyllands Vognmandsforenings opfattelse er bagatelagtige, og hvor
bøderne er disproportionale. Dette gælder bl.a. en manglende angivelse af slutkilometer på dia-
gramarket.