Besvarelse af spørgsmål nr. 564 af fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del).
Spørgsmål:
         â€Ministeren bedes med henvisning til, at beretningen fra Undersøgelseskommissionen i Dan Lynge-sagen peger pÃ¥ nogle kritisable forhold vedrørende politiets styring og samarbejde med Dan Lynge redegøre for, hvordan politiet og anklagemyndigheden forholder sig til kritikken, og hvilke konsekvenser ministeren mener, at kritikken fÃ¥r for samarbejdet med meddelere i fremtiden, herunder om der er behov for eventuelle ændringer?â€
Svar:
I beretningen fra Undersøgelseskommissionen i Dan Lynge-sagen, peger kommissionen bl.a. på nogle konkrete, kritisable forhold vedrørende politiets styring og håndtering af samarbejdet med Dan Lynge.
Som jeg tilkendegav i den pressemeddelelse, jeg udsendte i forbindelse med kommissionens afgivelse af beretningen, er der tale om forhold, som naturligvis ikke må gentage sig. Jeg er derfor tilfreds med, at Rigsadvokaten – efter et grundigt forarbejde – i marts 2005 har fastsat detaljerede retningslinier for politiet og anklagemyndighedens kontakt med meddelere.
Reglerne fastslår bl.a., at politikredsens ledelse har det overordnede ansvar for samarbejdet med meddeleren, og at ledelsen således skal godkende, at en person anvendes som meddeler, og løbende holde sig orienteret om samarbejdet med meddeleren og de oplysninger, som den pågældende giver til politiet.
Som det fremgået, er der således allerede taget initiativ til at forhindre, at lignende forhold gentager sig, og jeg finder derfor ikke, at der er anledning til at tage yderligere initiativer.